Wiele osób, które kupują swój pierwszy samochód lub zastanawiają się nad zmianą auta na zupełnie inny model staje przed nie lada dylematem zakupowym. Jakie auto wybrać? Który samochód spełni moje oczekiwania? Co kupić by nie wtopić? W tym poradniku postaram się pomóc w decyzji jaki samochód kupić w zależności od sposobu użytkowania, wielkości rodziny i kosztów eksploatacji. Zacznijmy jednak od tego, na co wpływa wielkość.
W ciągu ostatnich 10-20 lat większość pojazdów znacznie urosła, przez co coraz trudniej połapać się jaki samochód znajduje się faktycznie w jakim segmencie. Jeśli nie wiemy w jakim segmencie jest dany model, nie wiemy też do czego został zaprojektowany. Większość osób nawet posiadając konkretny samochód nawet nie wie do jakiego segmentu go przypisać. Zobaczmy zatem, co kryje się pod dziwnymi literowymi oznaczeniami oraz na co przekłada się to w eksploatacji pojazdu. Co oznacza mały samochód osobowy, co to jest samochód rodziny i dlaczego jednym będzie nam dobrze jeździć w mieście, a innym będzie to kosztowne i trudne.
Najmniejsze samochody miejskie to między innymi takie auta jak: Fiat Panda, Ford Ka, Kia Picanto, Opel Adam, Peugeot 108, Renault Twingo, Skoda CitiGo, czy Toyota Aygo. Częścią wspólnym wszystkich tych samochodów jest to, że faktycznie są dedykowane do miasta, a nie do dalekich podróży. Większość z nich jest również trzydrzwiowa.
Cześć z tych pojazdów jest 4 miejscowa inne w teorii są 5-cio osobowe. W praktyce nawet jeśli uda się do nich zmieścić 5 pasażerów to o komforcie, pasażerów siedzących z tyłu można pomarzyć. Z przodu raczej też nie będzie za dużo miejsca jeśli zostawimy miejsce na nogi osobom siedzącym z tyłu.
Kolejny ważny aspekt samochodów w Segmencie A to silniki małolitrażowe o małej moc. Idealnie spisują się w mieście, ale w trasie brakuje im mocy i dynamizmu powyżej 80-90 km/h. Brak mocy w trasie rekompensują za to niskim spalaniem w mieście. Nie ma się czemu dziwić do tego zostały stworzone.
Mała karoseria i mały rozstaw kół to to, co zmniejsza promień skrętu i ułatwia parkowanie. W trasie jednak negatywnie wpływa to na stabilność auta przy większych prędkościach. Najmniejsze samochody są też najbardziej podatne na boczne podmuchy wiatru.
Auta segmentu A przystosowane są do pokonywania dość małych przebiegów. Co za tym idzie koszty serwisowania i jego częstotliwość są inne niż w przypadku większych pojazdów. Ceny części są za to niższe. Przykładowo tarcze hamulcowe starczają na przejechanie mniejszej liczby kilometrów, ale są też znacznie tańsze.
W segmencie B dalej mamy do czynienia z autami dedykowanymi do miasta, jednak takimi, które znacznie lepiej zapatrują się na dalsze wyprawy. Typowi przedstawiciele tego segmentu to Citroen C3, Fiat Punto, Ford Fiesta, Opel Corsa, Renault Clio, Nissan Micra, Volkswagen Polo, Toyota Yaris, Skoda Fabia.
W segmencie B praktycznie wszystkie auta są już pięcioosobowe. Większością z nich dość wygodnie można pokonać dwugodzinną trasę z kompletem osób na pokładzie. Miejsca jest tu na pewno znacznie więcej niż w Segmencie A. Powiedziałbym, że jeśli chodzi o przestrzeń, to często znacznie bardziej widać różnicę miedzy segmentem A i B niż B i C.
Jeśli chodzi o gamę silnikową to w przypadku pojazdów używanych zdarza się, że w tych małych autach znajdziemy nawet jednostki diesla o pojemnościach dochodzących do 1.9. W przypadku niektórych modeli w wersji GTI pojawiały się nawet jednostki benzynowe o pojemności ok 2.0 z mocą znacznie powyżej 100 KM. Standardem dla tego segmentu są jednak silniki o pojemności do 1.4. Zestrojenie skrzyni biegów jest zwykle kompromisem pomiędzy jazdą miejską a trasą. W efekcie, większością tych aut komfortowo podróżuje się do prędkości ok 120 km/h. Jednocześnie w mieście dalej są bardzo zrywne i ekonomiczne.
Co ciekawe, niektóre modele segmentu B w odmianach kombi mogą sprostać wymaganiom czteroosobowej rodziny. Bagażnik w nich jest na tyle duży , że w można całą rodziną pojechać na wakacje. Przykładowo Renault Clio IV w wersji kombi posiada bagażnik o pojemność 433l (hatchback - 300l), Skoda Fabia III ma natomiast aż 530l bagażnika (hatchback - 350l).
Auta segmentu C cieszą się bardzo dużą popularnością ze względu na swoją uniwersalność. Z jednej strony przy poruszaniu się w mieście nie palą zbyt dużo, z drugiej w trasie zapewniają przyzwoity komfort podróżowania. Typowe samochody z tego segmentu to Volkswagen Golf, Opel Astra, Ford Focus, Skoda Octavia, Renault Megane, Hyundai i30, Citroen C4, Seat Leon.
Większość kompaktów występuje w 3 lub 4 typach nadwozia. Dostępne są tu najczęściej nadwozia: hatchaback, kombi, sedan oraz coupe. W zależności od rodzaj nadwozia znacząco zmienia się pojemność bagażnika, oraz w przypadku coupe poziom wygody dla pasażerów tylnej kanapy. Odmiany kombi, szczególnie niektórych modeli, sprawdzą idealnie jako auta rodzinne. Do bagażnika o pojemność ok 500 litrów bez problemu zapakujemy wózek dziecięcy.
W segmencie kompaktów gama silnikowa jest bardzo duża. Od nowoczesnych jednostek małolitrażowych z turbo (downsizing) po jednostki o klasycznej konstrukcji i pojemności nawet do ponad dwóch litrów. Dużo w tym zakresie zależy od konkretnego model. Jeśli szukamy samochodu, którym głównie będziemy jeździć w mieście skłaniałbym się do silników o pojemności do maksymalnie 1.6l. Jednostki o dużych pojemnościach w warunkach miejskich mogą okazać się mało ekonomiczne.
W przypadku kompaktów warto też na poważnie rozważyć montaż instalacji LPG lub zakup auta z założonym gazem. Bagażnika jest dość sporo, dzięki czemu, pomimo butli, uda się zachować funkcjonalność kufra. Instalacja gazowa 4 generacji przy obecnych cenach paliwa zwraca się zwykle po przejechaniu ok 10-20 tys km.
Plusem aut segmentu C są też koszty serwisowania. W przypadku wielu modeli aut są one zbliżone do kosztów napraw niższego segmentu. Trwałość elementów jest za to często wyższa, ponieważ auta te lepiej dostosowane są do wyższych przebiegów.
W segmencie D znajdziemy takie samochody jak Opel Insignia, Volkswagen Passat, Renault Laguna, Citroen C5, Mazda 6, Skoda Superb, Honda Accord czy samochody marek premium Volvo S60, BMW Seria 3, Audi A4. Wszystkie auta w tym segmencie idealnie sprawdzą się w dłuższej trasie. Do miasta oczywiście też się nadają, ale w mieście palą znacznie więcej i trudniej się nimi parkuje. W zatłoczonym mieście znacznie łatwiej znaleźć miejsce równoległe, w które wciśniemy się Toyotą Aygo niż Passatem kombi.
Komfort podróżowania jest naprawdę na bardzo wysokim poziomie. Duża ilość miejsca dla pasażerów z tyłu jest kluczowa kiedy jeździmy w więcej osób. Do tego cała masa innych udogodnień, które w autach niższych segmentów były dodatkowo płatne lub niedostępne tu bardzo często jest standardem.
W przypadku auta segmentu D raczej możemy pomarzyć o silnikach o małej pojemności. Żeby napędzić masę zwykle ponad 1.5 tony potrzeba już mocnych silników. Zwykle w przypadku aut tych gabarytów absolutne minimum to moc na poziomie ok 120KM. Optimum na poziomie ok 150KM. Przy czym jeśli takim samochodem dużo będziemy stać w korkach to koszty paliwa dadzą o sobie znać.
Auta rodzinne znacznie lepiej znoszą długie trasy i duże przebiegi. Należy jednak pamiętać o tym, że serwis dużego samochodu jest zwykle znacznie droższy niż auta w segmencie B lub C. Masa pojazdu robi swoje i wszystko musi być większe i bardziej wytrzymałe. Z jednej strony pozytywnie wpływa to na bezpieczeństwo z drugiej czuć to w kosztach eksploatacji.
Suv’y i Crosoover’y trudno wyjąć przed nawias i powiedzieć, że są takie lub takie. Wiele producentów umiejscowiło je gdzieś wewnątrz swojej oferty. Gdzieś pomiędzy klasycznym segmentami. Najmniejsze z nich występują już w segmencie A. Przykładowo Suzuki Ignis jest określany mianem Crossover’a. Inne to patrzące z góry kompakty i auta rodzinne. Największe SUV’y są praktycznie równoważne z segmentem E lub F lub są tam wręcz klasyfikowane (Audi Q7), pomimo tego, że wyglądają bardziej na auta terenowe niż limuzyny. Widać takie potrzeby rynku
Nie będę się tutaj o nich za bardzo rozpisywał tylko od razu skieruję Cię do artykułu, w którym przeczytasz więcej o naszych propozycjach suvów używanych w cenie od 20 do 40 tysięcy zł
Jeśli dysponujemy budżetem co najmniej ok 40-50 tysięcy lub chcemy kupić auto na kredyt lub w leasingu wtedy bez problemu możemy myśleć o nowym aucie. Najtańsze nowe samochody dostępne są od kwoty ok 35 tysięcy PLN. W przypadku aut segmentu A i B na cenę najbardziej wpływa dodatkowe wyposażenie. Powodów by kupić nowy samochód jest wiele. Znajdzie się też kilka by tego nie robić. Poniżej moim zdaniem najważniejsze.
Jeśli zamierzasz kupić nowe auto zobacz koniecznie nasz poradnik: Jak tanio kupić nowy samochód? oraz Jak negocjować cenę nowego auta w salonie?
Zobacz również oferty sprzedaży nowych samochodów wystawione na Sprzedawaczu
Do zakupu auta używanego wielu osób przekonywać nie trzeba. Opcja ta jest znacznie tańsza i często jeśli nie chcemy decydować się na kredyt lub leasing jest jedyną możliwą. Znam wiele osób, które nigdy nie kupiły nowego samochodu pomimo, że bez problemu było je na nie stać. Zawsze wybierały samochody używane. Jakie są zatem plusy i minusy tego wyboru?
Zobacz ogłoszenia sprzedaży samochodów osobowych
Jeśli zdecydujesz się na auto używane na pewno przyda Ci się dobra umowa kupna sprzedaży samochodu oraz informacje o tym jak bezpiecznie kupić używany samochód. Ponadto zapraszamy do poradnika o tym czy wybrać samochód krajowy czy sprowadzany.
Temat silnika jak najlepiej się sprawdzi jest mimo wszystko bardziej skomplikowany niż może się początkowo wydawać. W skrócie można powiedzieć, że silniki benzynowe i hybrydy idealnie spisują się w mieście. Szybko się rozgrzewają, a hybrydy mają gdzie odzyskiwać energię z hamowania. Silniki diesla są idealne w samochodach o większej masie szczególnie jeśli pokonujesz na raz duże dystanse.
Auta z LPG oferują połączenie korzyści wynikającej z silnika benzynowego z oszczędnością diesla. Największe korzyści z LPG uzyskamy jeśli jeździmy w dużym mieście lub na trasie. Pierwszych kilka kilometrów samochód jedzie zawsze na benzynie zanim się nie zagrzeje do odpowiedniej temperatury. Jeśli do pracy masz 2 km. To korzyść z założenia LPG będzie znikoma lub żadna.
O wyborze odpowiedniego silnika przygotowaliśmy osobny poradnik. Poruszamy w nim m. in. koszty eksploatacji diesla i benzyny, piszemy o typowych awariach i o tym co wybrać w zależności od naszych potrzeb oraz od tego czy kupujemy nowy czy używany samochód. Zobacz poradnik: Diesel czy benzyna - jaki silnik wybrać?
Jeśli nie masz pomysłu jaki używany samochód kupić zapoznaj się z naszymi rekomendacjami. W poniższych artykułach przedstawiamy ciekawe propozycje samochodów w zadanym budżecie. Sprawdzamy jakie są plusy i minusy poszczególnych aut. Piszemy o tym co się psuje, ile kosztuje naprawa oraz jak często będziemy z danym autem odwiedzać serwis. Doradzamy również jaki silnik wybrać oraz na co zwrócić uwagę kupując konkretny model samochodu, by uniknąć przykrych niespodzianek.
Zobacz 15 proponowanych samochodów (auta miejskie, kompakty auta rodzinne), które warto wybrać dysponując budżetem 10 000 zł. Do zestawienia wybraliśmy samochody, które według naszej wiedzy dobrze spisują się pomimo wieku i do maja w sobie to coś!
Poznaj 16 propozycji, naszym zdaniem najlepszych, samochodów miejskich, kompaktowych i rodzinnych w cenie do 20 tys PLN.
Sprawdź 13 ciekawych modeli aut rodzinnych i kompaktowych po które warto sięgnąć mając do dyspozycji 30 tys PLN. Tu również skupialiśmy się na kosztach eksploatacji, jakości wykonania oraz komforcie jazdy.
Jeśli jesteś miłośnikiem SUVów sprawdź 12 naszych propozycji dostępnych w budżecie od 20 do 40 tys zł.
Poza samochodami nowymi i używanymi istnieje jeszcze jedna kategoria samochodów. Są to samochody demonstracyjne. Auta demonstracyjne to pojazdy, które były prezentowane klientom salonu. Z jednej strony są „troszkę” używane (maja zwykle przebieg do kilku tysięcy km), z drugiej są w dalszym ciągu sprzedawane przez dealera i z gwarancją. Zobacz nasz poradnik: Czy warto kupić samochód demonstracyjny?
Jaki samochód jest dla Ciebie najbardziej odpowiedni, niestety, nie wiemy. Wiele zależy od tego gdzie jeździsz i ile kilometrów przejeżdżasz rocznie. Mam jednak nadzieje, że informacje które przygotowałem pomogą Ci w podjęciu trafnej decyzji. Jeśli dalej szukasz zobacz aktualne ogłoszenia sprzedaży samochodów używanych i nowych – może czeka tam na Ciebie wymarzone auto.
Data publikacji: 2020-08-27, ostatnia zmiana: 2022-05-18