Przymierzając się do zakupu samochodu za 30 tys zł jest już naprawdę w czym wybierać. Poniżej przyjrzymy się ciekawym propozycjom samochodów z klasy kompakt (segment C) oraz autom z segmentu D, czyli samochodom rodzinnym. Przedstawimy wg nas ciekawe propozycje, wskażemy typowe usterki, najlepsze jednostki silnikowe oraz wspomnimy, na co uważać wybierając każdy z prezentowanych samochodów. Odpowiemy też na pytanie jakie auto można przerobić na gaz, a w jakim lepiej nie montować LPG. Większość samochodów w zestawieniu na dzień ostatnie aktualizacji artykułu, czyli przełom grudzień 2021 i stycznia 2022, ma od 5 do 10 lat.
Kompakty to samochody, które idealnie sprawdzają się w jeździe miejskiej jak i w trasie. Są swego rodzaju kompromisem pomiędzy wygodą, a wysokimi kosztami eksploatacji. Poniżej przedstawiamy 6 modeli samochodów cieszących się dobrą opinią na rynku aut używanych. Są to samochody mało awaryjne, ekonomiczne oraz takie których koszty serwisu i mechaników nie puszczą z torbami ich właścicieli. Zobacz zatem jakie kompakty, naszym zdaniem, warto kupić do 30 tysięcy.
Skoda Octavia drugiej generacji zadebiutowała na rynku w 2004 roku. W stosunku do pierwszej generacji została znacznie odświeżona jej linia oraz zdecydowanie poprawiono jakość materiałów zastosowanych we wnętrzu auta. W przedziale od 25 do 30 tysięcy najlepiej będzie nam wybrać Octavię II po liftingu, który miał miejsce w 2008 roku. Odświeżając model zmieniono nie tylko lampy, zderzaki i wnętrze, ale również wprowadzono nową gamę silników. Skoda Octavia II kombi bardzo dobrze sprawdzi się jako auto rodzinne za sprawą dużego bagażnika (580 l).
Odnośnie silników najlepszym wyborem jest silnik benzynowy 1.6 MPI (102KM) zapewniający przyzwoite osiągi i doskonale współpracujący z LPG. Alternatywnie można rozważyć wybranie 1.4 MPI jeśli 80 KM nam wystarczy lub 1.4 TSI. 1.4 TSI zapewnia bardzo dobre osiągi jednak jest bardziej awaryjny niż jednostki wolnossące. Dają za to dużo przyjemności z jazdy. W przypadku diesli najtrwalsze okazują się być jednostki 1.9 TDI 105 KM. Możemy również rozważyć 1.6 i 2.0 TDI CR. Odmiana Common Rail jest znacznie mniej awaryjna niż wersja 2.0 bazująca na pompowtryskiwaczach.
O Skodzie Octavii II można powiedzieć, że jest samochodem dość niezawodnym. Do typowych usterek można zaliczyć dość szybko niszczące się gumy w zawieszeniu oraz drobne problemy z elektryką. Jednak ich koszt naprawy jest zwykle niski, a ze względu na popularność modelu, dostępność części duża. Eksploatując ten model warto pamiętać o nisko osadzonej misce olejowej, którą dość łatwo uszkodzić. Sugerujemy również unikać skrzyni DSG.
W 2006 roku pojawiła się dziesiąta generacja Toyoty Corolli oraz Toyota Auris. Toyota Corolla E15 występuje tylko jako sedan lub kombi. Toyota Auris dostępna tylko jako hatchback zyskała bardzo dużą popularność i nie stało się to przypadkiem. Co zatem decydowało o sukcesie tego modelu? Auris nawiązuje stylistycznie do poprzedniej generacji Corolli przy czym jest od niej znacznie bardziej nowoczesny i ciut większy. Zamiast iść nową drogą Toyota wybrała dopracowanie modelu, który i tak był już bardzo dobry.
Gama silników dostępna w Aurisie nie należy do bardzo szerokiej. To co powinniśmy o nich wiedzieć to, że praktycznie wszystkie silniki benzynowe sprawdzają się bardzo dobrze. Dla osób, które potrzebują samochód do spokojnej jazdy sprawdzą się silniki 1.33 Dual VVT-i lub 1.4 VVT-i - są one ekonomiczne jednak nie urzekają osiągami. Lepsze wrażenia z jazdy zapewnia 1.6 Valvematic o mocy 132 KM. W przypadku silnika diesla najlepszą opcją jest wybranie silnika 1.4 D-4D o mocy 90KM. Jest mało awaryjny i ekonomiczny - choć, niestety, ospały. Na plus zaliczyć można także brak koła dwumasowego.
W Aurisie bardzo dobrze spisuje się zawieszenie. Jest trwałe i dobrze znosi długą eksploatację. Wybierając samochód używany lepiej skupić się na modelu bez ksenonów. Bolączką tego modelu były wypalające się klosze lamp ksenonowych. W niektórych egzemplarzach mogą pojawiać się drobne ogniska korozji. Części do Toyoty są łatwo dostępne jednak bywają droższe niż do aut niemieckich.
Golf VI generacji zadebiutował w 2008 roku. Model ten jest przeprojektowaną i udoskonaloną wersją swojego poprzednika czyli Golfa piątej generacji. Volkswagen Golf VI zbudowany został na tej samej płycie podłogowej co jego poprzednik. Z jednej strony jest to wada z innej zaleta. Dzięki współdzieleniu wielu elementów z poprzednikiem koszt utrzymania używanego Golfa może być niższy niż niektórych aut z tego segmentu. Dysponując kwotą 30 tys możemy wybierać spośród wielu ofet.
W przypadku kilkuletnich samochodów z dość sporym przebiegiem lepiej unikać jednostek TSI. Z silników benzynowych lepiej zdecydować się na słabsze, ale znacznie trwalsze 1.4 16V (80 KM) lub znacznie bardziej żwawe 1.6 (102 KM.) Oba silnik są tanie w naprawach i rzadko się psują. Przy okazji silnik 1.6 idealnie współpracuje z gazem LPG. Wśród ofert sprzedaży aut używanych jest szansa na znalezienie modeli z fabrycznie założoną instalacją gazową. W przypadku Golfa VI opinie o silnikach diesla są dość mieszane. Poprzez zastosowanie Common Rail jest lepiej niż w przypadku poprzednich konstrukcji jednak pojawia się problem z kołem dwumasowym. W przypadku 1.6 pojawiają się czasem problemy z układem paliwowym. Wersja 2.0 TDI CR za to średnio nadaje się do miasta ze względu na łatwo zapychający się filtr DPF.
Ogólna awaryjność golfa jest raczej mała. Samochód jest dobrze zakonserwowany antykorozyjnie. Duża jest także dostępność części zamiennych ze względu na bliźniaczą konstrukcje do Golfa 5. To co w końcu udało się poprawić to schodzenie farby z przełączników wewnętrznych, która była bolączką Golfa 4 i 5. Wybierając auto używane osobiście skłaniałbym się do wersji 1.6 benzyna. W przypadku samochodu mającego prawdopodobnie powyżej 120 000 km jest to moim zdaniem najbezpieczniejsza opcja. Bardzo dużo ofert Golfa znajdziemy oczywiście na rynku niemieckim - zobacz niemieckie serwisy z samochodami
W przedziale około 30000 zł znajdziemy bardzo dużą ilość ofert sprzedaży tego modelu. W dużej mierze jest tak za sprawą tego, że Ford Focus Mk3 bardzo często pojawiał się jako samochód flotowy. Model ten znacząco ulepszono względem poprzednika. Poprawiono bezpieczeństwo i bardzo mocno odświeżono wnętrze. Na uwagę zasługuje szczególnie układ zawieszenia, który już w poprzedniej generacji uchodził za jeden z najlepszych jeśli nie najlepszy w swojej klasie.
Jeśli zamierzasz kupić samochód z przebiegiem powyżej 200 000 km z silników benzynowych polecamy wybranie jednostki 1.6 Ti-VCT o mocy 105 lub 125KM. Pojawiają się jednak informacje, że silnik ten nie lubi współpracować z LPG. Silniki EcoBoost będące wyposażone są w turbinę i osiągają znacznie wyższą moc niż wolnossące 1.6. Jednak w przypadku aut starszych ewentualne naprawy tych jednostek będą znacznie bardziej kosztowne. Jaki Diesel? Jeśli zależy nam na osiągach wybierzmy 2.0. Do spokojniejszej jazdy spokojnie wystarcza 1.6 o mocy 105 lub 115 KM. Odmiana o mocy 90KM jest dość mało dynamiczna.
Ford Focus należy da samochodów mało awaryjnych. Zdarzającym się problemem jest wyciek oleju z manualnej 6-biegowej skrzyni biegów. Zdarza się również, że koroduje w nim podwozie. Podczas zakupu należy dobrze się przyjrzeć historii pojazdu. Wiele ofert to auta flotowe - mogły być katowane przez młodych handlowców i pomimo małego przebiegu mogą być kosztowne w dalszej eksploatacji.
Opel Astra IV generacji to jeden z najlepiej sprzedających się samochodów używanych do 30 tys na polskim rynku. IV generacja pojawiła się na rynku w 2009 roku. Samochód znacząco unowocześniono względem poprzednika. Bardzo dużemu odświeżeniu uległa deska rozdzielcza oraz całe wnętrze. Dużym plusem Astry jest wygoda i pewność prowadzenia dzięki bardzo dobremu zawieszeniu.
Z silników benzynowych mamy do wyboru kilka niezawodnych jednostek. Na szczególną uwagę zasługuje silnik 1.4 Turbo o mocy 120KM zapewniający dobrą dynamikę i małe spalanie. Wolnossące 1.4 (100KM) i 1.6 (115KM) są również godne uwagi jednak nie zapewnią tyle radości z jazdy co odmiany Turbo. Zarówno 1.4 turbo jak i wolnossące 1.4 i 1.6 bardzo dobrze współpracują z LPG. Diesel warty polecenia to na pewno 1.7 CDTI 110 lub 125KM obydwa ekonomiczne, trwałe i wystarczająco dynamiczne by poradzić sobie z dużym i ciężkim samochodem. Właściwie w Oplu Astrze IV nie ma silnika, który sprawia szczególne problemy więc jeśli wolimy 2.0 też nie musimy się obawiać niczego poza wyższym spalaniem.
Co się psuje? Nie za wiele Astra J jest na prawdę trwałym samochodem. W przypadku 1.4 Turbo częściej niż w pozostałych odmianach może pojawiać się kwestia naprawy koła dwumasowego i sprzęgła. Większym wydatkiem niż w porównywalnych autach może okazać się też naprawa przednich wahaczy - wykonane są z aluminium. To co było największą bolączką Astry F (pierwszej generacji) zostało poprawione po wielokroć. Astra J jest bardzo dobrze zabezpieczona przed korozją!
Audi A3 drugiej generacji to auto bardzo podobne do Golfa V/VI. Samochód ten bazuje na tej samej płycie podłogowej jednak jeśli chodzi o jakość wykończenia i styl stoi na wyższym poziomie niż bliźniaczy Volkswagen. Rodzaj użytych materiałów jak i design wskazuje na wyższe pozycjonowanie tego modelu. Cena również. W Audi A3 jest też dostępna inna gama silników niż w Golfie VI. W cenie do 30 tys możemy wybierać z auto po liftingu. Czyli modele z lat 2008-2013.
W przypadku Audi A3 podobnie jak Golfie z silników benzynowych najbardziej polecamy jednostkę 1.6 16v (105 KM), która co prawda nie jest zbyt dynamiczna, ale jest mało awaryjna i dobrze współpracuje z gazem. Alternatywnie w przypadku samochodów z mniejszym przebiegiem możesz rozważyć 1.6 FSI (115 KM) lub 2.0 TSI (150 KM). Należy jednak pamiętać, że są to silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa i o założeniu instalacji gazowej możemy raczej zapomnieć (jej koszt to często ponad 5 000 zł). Silniki TFSI w przypadku aut z większym przebiegiem odradzamy. Jeśli chodzi o silniki diesla najbezpieczniejszym rozwiązaniem jeśli chodzi o auta używane wydaje się być 1.9 TDI (105 KM) w przypadku modeli sprzed liftingu lub 2.0 TDI dla aut poliftowych.
Audi A3 8p jest samochodem mało awaryjnym. Podobnie jak w Golfie i Skodzie Octavii zawieszenie auta jest trwałe i tanie w naprawie. Zdarzają się czasem w nim drobne problemy z korozją, ale dotyczy to raczej aut sprzed liftingu. Większość odmian silnikowych posiada niestety koło dwumasowe. Plusem jest jednak to, że jego ewentualna wymiana zwykle mieści się w przedziale 1000-1500 zł. Analogicznie jak w Golfie lepiej zrezygnować ze skrzyni DSG w wybierając auto używane.
Kiedy dużo jeździmy poza miastem lub posiadamy większą rodzinę warto rozważyć zakup auta z segmentu D czyli tzw. klasy średniej. Samochody te są większe, bezpieczniejsze i znacznie bardziej komfortowe niż auta z niższego segmentu. Niestety w cenie do 30 tys, będą to samochody zwykle ciut starsze niż wcześniejsze propozycje. Poniżej prezentujemy 6 modeli aut, które naszym zdaniem mają w sobie to "coś". Część z nich wygrywa jakością wykonania, komfortem lub dynamiką jazdy inne są tańsze w zakupie i dalszej eksploatacji. Zobacz nasze propozycje i opinie na ich temat.
Audi A4 B8 to samochód, który uległ znacznym modyfikacją względem swojego poprzednika czyli wersji B7. Zmieniona została płyta podłogowa, zastosowano świetne hamulce i wprowadzono nową gamę silnikową. Wnętrze Audi zostało zaprojektowane w bardzo ładny sposób, a jakość materiałów stoi na bardzo wysokim poziomie. Elegancja i dobre osiągi są niestety dość drogie w eksploatacji - jeśli to nie jest dla nas problemem A4 czwartej generacji odwdzięczy się nam przyjemnością z jazdy.
W przypadku silników dostępnych w tym modelu auta, właściwie każdy może mieć jakieś drobne bolączki, w przypadku aut używanych. Jednak można wybrać jednostki, które nie będą generowały olbrzymich kosztów. Jeśli chodzi o silnik benzynowy zalecamy trzymać się z daleka od modeli z 1.8 i 2.0 TSI. Bezpieczniejszą opcją są zdecydowanie auta z silnikiem 3.2 FSI (265 KM), w którym po 2008 roku rozwiązano już problem rozciągającego się łańcuszka rozrządu. Jeśli szukamy bardziej ekonomicznego rozwiązania zdecydowanie korzystniej wybrać diesla. Tu najlepszym wyborem będzie 2.0 TDI z Common Rail. Silnik ten dostępny był, aż w 8 odmianach o mocy od 120 do 190 KM. Najlepszym z nich wydaje się odmiana o mocy 150 KM jednak w budżecie do 30 tys zł jest ich niezmiernie mało.
Audi A4 dysponuje bardzo dobrym i trwałym zawieszeniem. Niestety trzeba mieć na uwadze, że to co dobre będzie też drogie w eksploatacji. Układ hamulcowy jest bardzo skuteczny, ale ponownie jego składowe będą droższe niż wielu aut w tym segmencie. Reszta samochodu spisuje się świetnie. Jeśli więc nie będziemy mieli pecha z silnikiem lub nie kupimy auta z zawieszeniem do regeneracji powinniśmy cieszyć się dobrym samochodem. Jeśli zależy nam na tańszej w eksploatacji A4-ce polecamy sprawdzenie poprzedniej generacji i zakup Audi A4 B7. Szerzej opisywaliśmy go w artykule "Jaki samochód do 20 tys zł wybrać".
Volkswagen Passat 7 generacji to tak na prawdę mocno zmodyfikowany Passat B6. Nieznacznie zmodyfikowano tu płytę podłogową i wnętrze samochodu, natomiast największe zmiany dotknęły nadwozia. Jakość materiałów nie jest może aż tak wysoka jak w Audi, ale i tak jest na bardzo wysokim poziomie. Podobnie jak poprzednie Passaty ten również świetnie się prowadzi i daje dużo radości z jazdy. Jeśli zastanawiasz się na tym jakie kombi do 30 tys wybrać - to wiedz, że Passat ma największy bagażnik wśród wszystkich opisanych aut w tym zestawieniu.
Decydując się na zakup Volkswagena Passata spośród jednostek benzynowych najlepiej wybrać 1.4 TSI. W szczególności dobre opinie zbiera najsłabsza wersja o mocy 122 KM. Pomimo tego, że początkowe egzemplarze zużywały dużo oleju to i tak 1.4 znacznie mniej awaryjny niż odmiany 1.8 i 2.0. W przypadku diesla najlepszym wyborem wydaje się, któryś z silników 2.0 TDI CR. Pomimo tego, że w początkowych egzemplarzach zdarzały się czasem problemy z pompą wtryskową to i tak jest on znacznie trwalszy od jednostki 1.6 TDI.
Podobnie jak większość aut z grupy VW Passat również dysponuje trwałym zawieszeniem. Zwykle pierwsze oznaki zmęczenia zawieszenia widać po ok. 100 tys przebiegu. Dla bezpieczeństwa portfela lepiej unikać skrzyni DSG. Należy także wiedzieć, że każdy diesel w tym aucie posiada filtr DPF. Co za tym idzie silniki wysokoprężne nie są dedykowane do miasta, ponieważ może to skutkować szybszym zapychaniem się filtra cząsteczek stałych i wysokimi kosztami wymiany DPF.
Ford Mondeo 4 pojawił się na rynku w 2007 roku. W 2010 roku miał miejsce jego lifting, w ramach którego dołożono m. in. ledowe światła do jazdy dziennej, zmieniono zderzaki i grill oraz rozszerzono gamę silników. Budżet 30 tys złotych pozwala spokojnie na zakup poliftowego Mondeo czwartej generacji. Jakość wykonania tego auta stoi na na prawdę dobrym poziomie. Można co prawda przyczepić się troszkę do trwałości niektórych elementów wnętrza, ale to właściwie detale.
Jaki samochód kupić? Wybierając silnik benzynowy sugerujemy wybór klasycznego silnika 2.0 o mocy 145 KM. Jest to jednostka stosunkowo prosta, mało wysilona i do tego niezbyt paliwożerna. Alternatywnie w Mondeo z rocznika 2010+ możemy rozważyć 1.6 Ti-VCT o mocy 120 KM. Przy wymianie oleju co ok 15 000 km ten silnik również powinien dobrze służyć. Wybierając Forda musimy jednak wiedzieć, że lepiej nie montować LPG do tych silników. W przypadku diesla sprawa jest prosta. Dobre opinie zbiera 2.0 TDCi opracowane przy współpracy z PSA. Główne bolączki to niestety koło dwumasowe i filtr DPF, ale właściwie większość diesli w wieku do 10 lat je ma. Po przebiegu ponad 200 000 km może być też konieczna regeneracja wtryskiwaczy.
Wybierając Forda Mondeo Mk4 należy dokładnie sprawdzić historię pojazdu. Wiele aut dostępnych na rynku to modele wykorzystywane przez firmy w pierwszych latach eksploatacji. Ford często historycznie miewał problemy z korozją. W tej generacji poprawiono już co prawda w znacznym stopniu ten aspekt. Jednak przed zakupem dla pewności lepiej dokładnie sprawdzić możliwe ogniska korozji.
Samochód ten pojawił się na rynku w 2008 roku. W 2010 i 2012 przeszedł drobne modyfikacje za sprawą dwóch nieznacznych liftingów. Citroen C5 III to samochód, który na prawdę wart jest uwagi. Pomimo segmentu D i naprawdę dużego samochodu możemy go kupić w naprawdę dobrej cenie. Jest to jeden z najtańszych samochodów używanych w tej klasie. Auta do 30 tys to często nawet pojazdy z 2014 i 2015 roku! Czyli samochody mające 7-8 lat.
Decydując się na silnik benzynowy w Citroenie C5 bezpieczniejszą opcją jest wybranie modelu sprzed roku 2010. Do tego czasy były montowane klasyczne, wolnossące silniki. Jednostki 1.8 16V (127 KM) i 2.0 16V (140 KM) są trwałe, proste w naprawie i bardzo dobrze współpracują z instalacjami LPG. W modelach po lifcie bardziej niezawodnym rozwiązaniem wydaje się być wybór jednostek diesla. Podstawowy motor 1.6 HDi jest dość mało dynamiczny w tak dużym aucie jednak dla osób, jeżdżących spokojnie będzie zadowalający. Silnik 2.0 HDI o mocy 140 lub 163 KM to propozycja najbardziej uniwersalna i zarazem mało problematyczna.
W C5 drugiej generacji montowano zawieszenie hydropneumatyczne. Jest ono niezwykle komfortowe jednak ewentualne koszty naprawy mogą być droższe niż klasycznego zawieszenia. Jeśli wybierasz auto z przebiegiem ok 200 tys km sugerujemy raczej wybór standardowego rozwiązania by nie narażać się na ewentualne koszty napraw. Co warto wiedzieć - w drugiej generacji C5 naprawiono problem korozji, z którym borykała się pierwsze seria.
Honda Accord nie należy do tak popularnych samochodów na polskim rynku jak opisywane wcześniej modele. Jest to jednak samochód z dynamicznym charakterem bardzo dobrym zawieszeniem i ciekawą linią. Czy zatem warto go kupić? Jeśli lubimy większe samochody, które będą miały sportowy charakter to Honda Accord sprawdzi się idealnie. Ponadto jest to samochód stosunkowo mało awaryjny - przez co niestety dobrze trzyma cenę.
Jeśli chodzi o silniki benzynowe do wyboru są tylko dwa .Jeden i drugi jest praktycznie bezawaryjny. Dla osób, które nie potrzebują rakiety, wystarczy spokojnie benzyna 2.0 i-VTEC (156 KM). Ta opcja będzie i tak bardziej dynamiczna niż większość aut w zestawieniu. Podstawowa odmiana jest zdecydowanie najtańsza w eksploatacji zarówno jeśli chodzi o spalanie jak i koszty serwisu. Jeśli chcemy odrobinę poszaleć najlepszym rozwiązaniem będzie napęd w postaci 2.4 i-VTEC o mocy 201 KM. W Hondzie dostępne są też silniki diesla 2.2 i-DTEC o mocy 150 KM lub 180 KM. Mocniejszy diesel dostępny był dopiero od 2011 roku. Jednak pytanie czy Honda w dieslu to faktycznie to co tygryski lubią najbardziej?
Tak jak już wspominałem Honda Accord to samochód, który świetnie się prowadzi, jest dynamiczny i sprawia masę radości podczas jazdy. Jest przy tym również mało awaryjny. Jednak ponieważ to Honda możemy się spodziewać droższego serwisu niż w przypadku np Citroena czy Volkswagena. Pomimo znacznej poprawy w porównaniu do poprzednich generacji w Accordzie i tak mogą się pojawiać drobne ogniska rdzy - np. na spodzie maski.
Mazda 6 podobnie jak Honda Accord nie jest najpopularniejszym samochodem w tym segmencie. Jest jednak samochodem, który wielu osobom się podoba. Jego wnętrze wykonane jest z dobrej jakości materiałów. Może nie jest to klasa premium, ale wszystko jest dobrze spasowane. Większość osób, które znam wybierała Mazdę 6 dlatego, że ładnie wygląda, ma dobrą dynamikę dobrze się prowadzi. Na plus przemawia to, że w cenie do 30 tys znajdziemy już naprawdę dużo ofert i to modelu po liftingu.
Z silników benzynowych, jeśli nie mamy sportowego zacięcia, możemy wybrać bazowe 1.8 MZR o mocy 120 KM. Jednak w tak dużym samochodzie znacznie lepiej sprawdzi się 2.0 MZR (140 KM). Obydwie jednostki są trwałe i mogą współpracować z LPG. Wybierając diesla trudno wskazać dobre rozwiązanie. Jeśli już diesel to raczej, któryś 2.2 MZR-CD. Natomiast trzeba mieć na uwadze to, że możliwe jest w nich szybsze zużycie łańcucha rozrządu.
Od strony kosztów eksploatacyjnych Mazda nie należy do najtańszych aut, ale ze względu na małą awaryjność ogólny bilans wygląda nieźle. Pod warunkiem, że nie zdecydujemy się na auto w którym za chwilę będą do wymiany filtr DPF, wtryskiwacze lub koło dwumasowe. To na co trzeba uważać to niestety rdza. Modele po liftingu są zwykle w lepszej kondycji jednak tylne nadkola, ranty drzwi i klapę bagażnika dobrze jest dokładnie sprawdzić przed zakupem.
Niezależnie co wybierzesz, decydując się na zakupu auta używanego do 30 tys zawsze zalecam dokładne sprawdzenie pojazdu. W przypadku takiej kwoty nie ma co oszczędzać na sprawdzeniu historii pojazdu po numerze VIN i konsultacji mechanika. Oglądając samochód polecam skorzystać z przeglądu przedzakupowego - czy to w stacji diagnostycznej czy bezpośrednio u dealera. Przy czym takiej, którą wybierzesz ty a nie sprzedający. Przed zakupem przygotuj się też w zakresie odpowiedniej umowy. Tutaj możesz pobrać wzór umowy kupna-sprzedaży samochodu, którą przygotowaliśmy.
Dysponując budżetem powyżej 30 tys zł warto zapoznać się z tym jak kształtują się ceny nowych samochodów. Jeśli nie potrzebujemy dużego auta może okazać się że ciekawą opcją będzie zakup mniejszego, ale jednak nowego samochodu.
Data publikacji: 2020-12-31, ostatnia zmiana: 2022-12-14