Wpisz liczbę koni mechanicznych lub kilowatów i przelicz moc silnika w mniej niż sekundę!
Wystarczy, że wpiszesz jedną z wartości (w KM lub kW) do naszego kalkulatora mocy silnika. Np wartość kW z dowodu rejestracyjnego (znajdziesz ją w polu P.2). Wartość koni mechanicznych pojawi się automatycznie w drugim polu. Wpisując ilość w KM w drugim polu zobaczysz przeliczoną wartość kilowatów.
Po wpisaniu jednej z wartości Twój komputer automatycznie przelicza wartości mocy silnika - zamieni kilowaty na konie mechaniczne lub odwrotnie wg. wzorów jak poniżej. Wystarczy, że znasz przelicznik kW na KM, który wynosi 1,35962162. To proste, ale szkoda liczyć to ręcznie!
W celu przeliczenia kilowatów na konie mechaniczne należy przemnożyć ilość kW przez 1,35962162.
Wzór przeliczenia na KM:
y (KM) = x (kW) * 1,35962162
Na podstawie wzoru:
1 kW = 1,35962162 KM
W celu przeliczenia koni mechanicznych na kilowaty należy podzielić ilość kW przez 1,35962162.
Wzór przeliczenia na kW:
y (kW) = x (KM) / 1,35962162
Na podstawie wzoru:
1 KM = 0,73549875 kW
Oczywiście nie musisz robić tego ręcznie. Działa to tak: Wpisujesz jedną z wartości do naszego kalkulatora, a drugą dostaniesz w ułamku sekundy.
Tak. KM = PS. Skrót PS (Pferdestärke) stosowany jest m. in w Niemczech. Oznacza dokładnie konia mechanicznego. Przelicznik zatem to dokładnie 1:1. Wartość pozostaje bez zmian.
W przypadku BHP (Brake Horse Power) wartość może się nieznacznie różnić od KM - zwykle jest nieznacznie mniejsza. Pomiar mocy BHP (Brake Horse Power) realizowany jest na hamowni i mogą mieć na niego wpływ dodatkowe opory elementów przeniesienia napędu i oporów toczenia (np. skrzyni biegów, opon) itp. Pomiar BHP pozwala jednak na poznanie aktualnych parametrów silnika i ich strojenie (tzw. tunning) bez wyjmowania silnika spod maski. Fabrycznie moc silnika (w koniach mechanicznych) jest mierzona dla samego silnika. Kiedy nie jest on jeszcze zamontowany w pojeździe.
Kupując nowy samochód możemy spodziewać się, że deklarowana moc silnika będzie praktycznie równa z tym co mamy wpisane w specyfikacji pojazdu. Z czasem, wraz ze wzrostem, zużycia silnika jego moc stopniowo może maleć. Dopóki silnik utrzymuje odpowiedni poziom komresji w cylindrach spadki nie są jednak znaczne. Widoczny spadek mocy w wolnossącym silniku benzynowym może wynikać z problemów związanych ze spalaniem mieszanki jak np. zużyte kable zapłonowe, wypalone świece zapłonowe lub też dawno niewymianiany filtr powietrza. Są to rzeczy, na które warto zwrócić uwagę po zakupie używanego pojazdu. Bez rozbierania nie możemy przecież ocenić jaki jest faktyczny stan cześci, których nie widać gołym okiem.
Wraz z przejściem na jednostki układu SI w oficjalnych dokumentach przestano podawać wartości w koniach mechanicznych. Zaczęto przeliczać KM na kW zgodnie z przelicznikiem 1 KM = 0,73549875 kW. Zwyczajowo w przypadku silników spalinowych dalej korzystamy z koni mechanicznych jednak, w opisach producentów, moc najczęściej od razu jest podana w Kw i KM jednocześnie.
Nm to jednostka momentu obrotowego, KM to jednostka mocy silnika. Moc i moment obrotowy są ze sobą ściśle powiązane. Jednak nie da się od tak przeliczyć jednej wartośći na drugą. Moc silnika to inaczej moment obrotowy uzyskiwany w jednostce czasu.
Samochody mające znacząco więcej momentu obrotowego niż koni mechanicznych (np 130KM i 300Nm) idealnie sprawdzają się tam gdzie nie jest potrzebne wielkie przyspieszenie, za to kluczowe jest ciągniecie przyczepy, przewóz dużej masy lub wjazd pod stromą górę. Zwykle stosowane są wtedy turbodoładowane silniki diesla.
Mały moment obrotowy może sprawiać, że przy większych nachyleniach drogi konieczne będzie znaczne zredukowanie biegu. Doświadczymy takie sytuacji szczególnie jeśli pojedziemy z przyczepą kempingową do Chorwacji. Duże obciążenie i strome podjazdy dadzą się we znaki większości pojazdów z niezbyt dużym momentem obrotowym.
Jeśli zależy nam na dymiacznej jeździe zwykle najlepsze osiągi daje połącznie wysokiej mocy w połączniu z trochę "większym liczbowo" mementem obrotowym (130KM i 160Nm). Samochód wtedy ma duże przyspieszenie, a z drugiej strony nie rwie nadmiernie przyczepnośći "bez elektronicznych wspomagaczy". Ważne też by wartości maksymalne lub zbliżone do nich były dostępne w jak największym zakresie obrotów silnika.
Zamiana na konie mechaniczne: 35 kW, 44 kW, 55 kW, 60 kW, 70 kW, 80 kW, 81 kW, 85 kW, 92 kW, 96 kW, 100 kW, 120 kW, 140 kW
Zamiana na kilowaty: 75 KM, 85 KM, 90 KM, 105 KM, 110 KM, 115 KM, 120 KM, 125 KM, 130 KM, 136 KM, 140 KM, 163 KM, 170 KM, 190 KM
1 KM to dokładnie 0,73549875 kW. Jeśli chcesz przeliczyć ilość kW z dowodu rejestracyjnego skorzystaj z kalkulatora.
1kW to dokładnie 1,35962162 KM. Przeliczyć wartość możesz najłatwiej za pomocą kalkulatora.
Wystarczy, że przemonożysz ilość kW przez liczbę 1,35962162. Otrzymasz wtedy wynik w koniach mechanicznych (KM). Możesz to zrobić za pomocą naszego kalkulatora.