Historia pojazdu i sprawdzanie VIN przed zakupem

Czy wiesz co się wcześniej działo z samochodem, który chcesz kupić?


Jeszcze do niedawna stojąc przed wyzwaniem polegającym na zakupie samochodu używanego byliśmy zdani na swoje oczy i uszy lub ewentualną pomoc mechanika. Dziś, w 2020 roku, przed zakupem auta możemy skorzystać z narzędzi, które pozwolą nam spojrzeć w przeszłość auta. Zobaczmy zatem, co daje nam możliwość sprawdzenia VIN pojazdu, co możemy wyczytać z samego numeru oraz jakie informacje oferują różne bazy numerów VIN. Pokażemy gdzie szukać informacji o przebiegu samochodu oraz jak zdobyć komplet informacji.

Zobacz ogłoszenia motoryzacyjne lub dodaj darmowe ogłoszenie

Co to jest VIN i co się w nim kryje?

VIN (czyli po angielsku Vehicle Identification Number) jest numerem identyfikacyjnym pojazdu nadanym przez producenta i umieszczonym na nadwoziu lub ramie pojazdu. Do roku 1981 nie istniał jeden standard i producenci stosowali różne oznaczenia. Obecny VIN składa się z 17 znaków alfanumerycznych. W VIN nie mają prawa wystąpić litery I, O, Q. W przypadku tłoczonych numerów dość łatwo można by je pomylić z 0 lub 1.

Jakie informacje zawiera VIN?

Struktura numeru VIN pozwala na odszukanie wielu istotnych informacji. Jedna z ciekawszych informacji zawarta jest już w pierwszym znaku. Na podstawie niego można sprawdzić np. czy konkretna Mazda była wyprodukowana w Europie czy w Japonii. Litera "J" na pierwszej pozycji oznacza Japonie. Najwięcej znaczących informacji znajdziemy w pierwszych pięciu znakach sekcji VDS. Zawiera ona dokładne oznaczenie modelu. To ta część numeru (w połączeniu z VMI) jest decydująca przy doborze części do danego auta.

Budowa numeru VIN

Niestety informacje zawarte w sekcji VDS są kodowane w dowolny sposób przez każdego producenta. Jeśli chcemy dowiedzieć się, co zostało w nich zawarte musimy znaleźć odpowiedni dekoder VIN lub skorzystać aplikacji, która odczyta istotne dla nas informacje. Należy pamiętać o tym, że dekoder nie pozwala na sprawdzenie historii pojazdu ani przebiegu. Wynik działania dekodera jest tylko odczytem tego, co dany producent zakodował w numerze nadwozia.

 

Jak sprawdzić samochód po VIN?

Jeśli zależy nam poznaniu historii pojazdu musimy sięgnąć do baz danych instytucji, które te dane posiadają. Do wyboru, na dzień dzisiejszy, mamy 3 główne źródła informacji, przyjrzyjmy się, zatem gdzie sprawdzić numer VIN. To, z którego źródła skorzystać zależy od tego, czy interesuje nas historia przebiegu, wyposażenie fabryczne czy zależy nam na szerokiej weryfikacji pojazdu - w tym wypadkowości lub prac serwisowych.

  1. Dane z CEPiK-u - Historiapojazdu.gov.pl
  2. Bazy danych producentów (serwisy ASO)
  3. Zintegrowane bazy danych

Każde z powyższych źródeł ma swoje plusy i minusy. Przejdźmy zatem do porównania.

Historia pojazdu – baza CEPiK

Przykładowy fragment raportu z CEPiK-u

(źródło: https://historiapojazdu.gov.pl/)

Z państwowej bazy możemy pobrać bezpłatny raport z Centralnej Ewidencji Pojazdów. W raporcie z CEPiKu znajdziemy informacje zbliżone do tych, które mamy w dowodzie rejestracyjnym i karcie pojazdu, ponadto informacje o każdej zmianie właściciela oraz odbytych badaniach technicznych i odnotowanych przebiegach. Dowiemy się także czy samochód nie został oznaczony jako kradziony. W raporcie z historiapojazdu.gov.pl znajdziemy również informacje o tym czy samochód ma aktualne badanie techniczne oraz wykupioną polisę OC.

Warto wiedzieć, że dane dotyczące przebiegów gromadzone są od 2014 roku. Co za tym idzie dla aut starszych nie znajdziemy tu zadowalających informacji. To samo dotyczy aut sprowadzanych. Co nam po pierwszym przebiegu w kraju skoro przed przejechaniem granicy auto mogło mieć skręcony przebieg?

Do sprawdzenia historii pojazdu poza numerem VIN będziemy potrzebować również numer rejestracyjny pojazdu oraz datę pierwszej rejestracji. Serwis historia pojazdu jest bezpłatny. Wystarczy tylko znać komplet danych by wygenerować raport. W przypadku samochodów, które nie są jeszcze zarejestrowane w Polsce nie możemy skorzystać z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów, bo danych o pojeździe jeszcze tam nie ma. Pozostają nam na szczęście dwie inne opcje, do których potrzebujemy znać tylko VIN. Potencjalnie możemy też sprawdzić samochody sprowadzone z zagranicy (z wybranych krajów) - jednak by wykonać tą operację musimy zalogować się profilem zaufanym. Bez logowania możemy sprawdzić tylko auta zarejestrowane w Polsce.

Bazy danych producentów (ASO)

Sprawdzanie VIN Mazda na przykładzie DSR i My Mazda

(źródło: https://www.mazda.pl/serwis/serwis-i-konserwacja/elektroniczny-rejestr-serwisowy/)

W przypadku baz dealerów mamy zwykle dostęp do informacji z pierwszych lat eksploatacji pojazdu. Informacje takie mogą być bardzo cenne. Pierwszy obowiązkowy przegląd techniczny (wymagany prawnie) odbywa się dopiero w trzecim roku. Gdyby nie dane od dealerów trudno było by poznać co działo się z pojazdem w latach młodości.

Poza danymi o standardowych przeglądach, być może, uzyskamy dodatkowe informacje o ewentualnych naprawach blacharskich lub szkodach. W przypadku np. Mazdy możemy mieć dostęp do historii napraw, które były robione w ASO od 2006 roku. Z danych producenta możemy skorzystać niezależnie od tego z jakiego kraju pochodzi samochód. Jest to zatem dobra opcja dla sprawdzenia historii sprowadzanych, które mają kilka lat. Samochody starsze często nie są już serwisowane w ASO, a co za tym idzie historia się urywa.

Zwykle sprawdzenie historii pojazdu w ASO kosztuje od 50 zł wzwyż. Często zdarza się też, że w przypadku realizacji przeglądu przedzakupowego mamy już tę usługę w cenie przeglądu.

Zintegrowane bazy danych VIN

Przykładowy raport historii pojazdu CarVertical

(źródło: https://www.carvertical.com/)

W ostatnim czasie coraz więcej firm oferuje przekrojowe raporty dotyczące historii pojazdu. Firmy takie współpracują z innymi przedsiębiorstwami i pozyskują od nich informacje na temat pojazdów. Dane mogą pochodzić z ASO, z serwisów aukcyjnych (np. Copart), od ubezpieczycieli oraz od innych instytucji, z którymi dana firma współpracuje. Przykładowo w bazach zintegrowanych możemy znaleźć informacje o:

  • przebiegu auta,
  • odbytych naprawach
  • historii wypadkowej
  • informacje o szkodzie całkowitej
  • wykorzystywaniu jaki taksówka/pojazd dostawczy
  • ograniczeniach prawa własności
  • czasem pojawiają się też zdjęcia uszkodzeń powypadkowych


Ponadto często zintegrowane raporty zawierają informacje o wyposażeniu auta na podstawie informacji zdekodowanych z numeru VIN. Zintegrowane bazy łączą zatem nie tylko dane historii samochodu, ale również pełnia funkcje zaawansowanego dekodera numer nadwozia. Mając dane z wielu źródeł możemy się dowiedzieć co zostało zmienione w samochodzie od momentu wyjazdu z fabryki oraz czy nie zainteresowaliśmy się pojazdem, który już dawno powinien być zezłomowany po poważnej kolizji,

Nie jest powiedziane, że dla każdego samochodu zdobędziemy zawsze komplet informacji. Dla samochodów starych może okazać się, że ilość informacji będzie ograniczona. Jednak naszym zdaniem skorzystanie ze zintegrowanej bazy VIN może być znacznie bardziej efektywne i tańsze od wielogodzinnego szukania informacji na obcojęzycznych stronach. Może pozwolić nam to również zaoszczędzić czasu i pieniędzy związanych z wyjazdem np 200 km w celu samodzielnego obejrzenia auta.

Jak sprawdzić VIN za darmo?

Dane na temat wersji i wyposażenia

Jeśli zależy nam na poznaniu szczegółów budowy naszego pojazdu możemy szukać różnego rodzaju dekoderów, które czasem są dostępne bezpłatnie w Internecie. Niektóre z nich działają całkiem dobrze. Często jednak dostępne są na obcojęzycznych stronach o różnej jakości. Pamiętajmy, że wiele „szemranych” stron może zainfekować nasz komputer wirusami. Przez co oszczędność kilku złotych może skutkować koniecznością reinstalacji systemu lub utratą danych w komputerze. Zachowajmy zatem odpowiednią ostrożność szukające dekodera VIN. Zwykle udaje się znaleźć lepsze bądź gorsze narzędzia wpisując w Google np. audi vin decoder, bmw vin decoder itp.

Z doświadczenia wiem, niestety, że weryfikacja Mazdy MX-5 darmowym dekoderem VIN skutkowała tym, że z przerażeniem spostrzegłem w specyfikacji, że samochód ma silnik o mocy 90 KM zamiast 110 KM. Sprawdzenie danych w salonie Mazdy wyprowadziło mnie z błędu i ponownie wprowadziło w dobry nastrój. Silnik ma jednak 110 KM zgodnie z tym znajduje się w dowodzie rejestracyjnym.

Dane na temat przebiegu i historii auta

W przypadku, gdy znalazłeś kilkuletni samochód, od pierwszego właściciela, kupiony w polskim salonie – masz jasną sytuację. Nie będziesz, prawdopodobnie, potrzebował zaawansowanych narzędzi i wystarczy sprawdzenie auta za pomocą darmowego serwisu Historia Pojazdu. Zweryfikujesz tylko podstawowe dane i jesteś względnie bezpieczny. Dane z CEPiK-u dla aut krajowych dają naprawdę dobry obraz przeszłości samochodu i są dostępne za darmo! Przeszłość wypadkowej, raczej, w ten sposób nie poznamy - pozostaje nam wtedy czujne oko, czujnik grubości lakieru i dobry mechanik.

Jeśli jednak przymierzasz się do zakupu auta sprowadzanego (nawet jeśli było sprowadzone 5 lat temu) lub takiego, które miało wielu właścicieli rozważ skorzystanie z bardziej zaawansowanych narzędzi. Koszt profesjonalnego sprawdzenia pojazdu jest niższy niż wymiana oleju, którą i tak pewnie zrobisz po zakupie. Ostatnie doświadczenia kolegi przed zakupem Peugeot 508 wykazały, że na ok 8 aut, które go zainteresowały tylko dwie oferty były w pełni zgodne ze stanem faktycznym pojazdu.

Sprawdzenie VIN w elektronicznych bazach to nie wszystko

Niezależnie od tego, jakie informacje znajdziesz w różnych źródłach pamiętaj, żeby dobrze pojazd obejrzeć. Jeśli zamierzasz wydać na autko kilkanaście lub kilkadziesiąt tysięcy nie oszczędzaj również pieniędzy na konsultację dobrego mechanika. Zrób przegląd przedzakupowy zanim kupisz używane auto. To trochę jak zakup ubezpieczenia. Lepiej sprawdzić auto na wiele różnych sposobów przed podpisaniem umowy kupna sprzedaży samochodu niż później się denerwować.

Pamiętaj również o tym, by przed podpisaniem umowy sprawdzić czy VIN wpisany na dowodzie rejestracyjnym, karcie pojazdu oraz na karoserii jest identyczny. Zwykle to tylko formalność, jednak zdarzają się pomyłki, które na pewno łatwiej będzie wyjaśnić aktualnemu właścicielowi.

FAQ - najczęstsze pytania odnośnie weryfikacji pojazdu

✔ Jak sprawdzić przebieg auta?

Jeśli zależy nam tylko na sprawdzeniu przebiegu i nie interesuje nas historia wypadkowa ani wyposażenie to najprostrzym rozwiązaniem będzie skorzytsanie z rządowego serwisu Historia Pojazdu. Jednak chcemy uzyskać więcej informacji na temat pojazdu warto skorzystać z innych rozwiązań, o których szerzej w artykule.

✔ Jak sprawdzić fabryczne wyposażenie samochodu?

W przypadku wyposażenia pojazdu pomocne będą różnego rodzaju dekodery numerów VIN lub zintegrowane bazy danych. Część narzędzi jest darmowa inne są płatne. Więcej informacji jak i szukać i jak z nich skorzystać znajdziesz w aartykule.

✔ jak sprawdzić przebieg auta z niemiec?

Od pewnego czasu informacje o przebiegu auta sprowadzanego dostępne są w serwisie rządowym Historia Pojazdu. Jeśli jednak poza przebiegiem chcemy poznać historię wypadkową oraz informacje o wyposażeniu warto rozważyć skorzystanie z baz dealerów lub baz zintegrowanych o czym szerzej w artykule.

Zobacz samochody na sprzedaż

Data publikacji: 2020-02-04, ostatnia zmiana: 2021-04-08

ZOBACZ OGŁOSZENIA

Fiat Linea 1.4 (77KM), 2007
12 000 zł
Bielany Wrocławskie
(woj. dolnośląskie)
Toyota RAV 4 2.5 Hybrid (197KM), 2020
154 500 zł
Katowice
(woj. śląskie)
Volkswagen Golf Plus 1.4 benzyna 80 KM  / serwis aso / sprowadzony
21 900 zł
Olsztyn
(woj. warmińsko-mazurskie)
Opel Grandland X, 2021r. Zamów on-line! Automat!
129 900 zł
Poznań
(woj. wielkopolskie)
Hyundai i30 1.5 CVVT (110KM), 2021
51 218 zł
Katowice
(woj. śląskie)
FORD Puma, 2021r. Od ręki! MHEV! Kamera!
94 900 zł
Kraków
(woj. małopolskie)
Seat Leon 1.6 TDI (105KM), 2013
38 000 zł
Piaseczno
(woj. mazowieckie)
Ford Fiesta 1,6 16V*TREND*Klima*1 wł*Serwis*BEZWYPADKOWY*Gwarancja
10 999 zł
Chrzanów
(woj. małopolskie)
Opel Corsa D (2006-2014), 80 KM, Salon POLSKA + Klimatyzacja + Elektryka + 5 DRZWI !!!
13 888 zł
Leszno
(woj. wielkopolskie)
Mazda 6 2.0 (147KM), 2008
27 000 zł
Zabrze
(woj. śląskie)
Opel Insignia 1.6CRDi*COSMO*1wł*Skóra*Serwis*Navi*LED*Alu*Gwarancja
48 999 zł
Chrzanów
(woj. małopolskie)
Suzuki Swift 1.6 Sport (125KM), 2007
15 000 zł
Łódź
(woj. łódzkie)

ZOBACZ POWIĄZANE ARTYKUŁY NA BLOGU

Najdłuższe drogi na świecie
Niektórych kilkuset kilometrowe odcinki do pokonania przyprawiają o zawrót głowy i niezadowolenie. Inni na myśl o tysiącach kilometrów autostrady dostają gęsiej skórki z ekscytacji. Zobaczmy ranking n...
Data publikacji: 2021-08-27
Kartka na szybę sprzedam samochód. PDF - jak przygotować i czy warto ją nakleić?
W przypadku samochodów po dziś dzień warto skorzystać z jednej z najprostszych metod informowania o tym, że mamy coś do sprzedania. Kartka sprzedam auto naklejona na tylnych, bocznych szybach samochod...
Data publikacji: 2021-06-12
Czujnik położenia wałka rozrządu - objawy awarii
Jednym z kluczowych podzespołów układu napędowego jest wałek rozrządu. Aby jego praca przebiegała właściwie, wałek rozrządu musi być podłączony do elementu kontrolującego. Jest nim czujnik położenia w...
Data publikacji: 2021-05-25
Jak przekazać samochód w rodzinie - synowi, córce lub wnukom?
Często zdarza się, że rodzice lub dziadkowie wymieniając swój samochód chcieliby przekazać samochód młodszemu pokoleniu. Nie znaczy to, że zawsze mówimy to o darowiźnie. Niektórzy dziadkowie czy rodzi...
Data publikacji: 2021-05-15

Zgłoś uwagi

Stale pracujemy nad wydajnością i wygodą korzystania ze Sprzedawacza. Jeżeli zauważyłeś błąd lub masz pomysł na nowe funkcjonalności - daj nam znać i przyczyń się do ulepszenia serwisu!

*Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez SoftNinjas Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, w celu świadczenia usług w ramach serwisu Sprzedawacz.pl - zgodnie z polityką prywatności.
* Oświadczam, że zapoznałem się i akceptuję Regulamin serwisu Sprzedawacz.pl.
Wyślij