Historia pojazdu i sprawdzanie VIN przed zakupem

Czy wiesz co się wcześniej działo z samochodem, który chcesz kupić?


Jeszcze do niedawna stojąc przed wyzwaniem polegającym na zakupie samochodu używanego byliśmy zdani na swoje oczy i uszy lub ewentualną pomoc mechanika. Dziś przed zakupem auta możemy skorzystać z narzędzi, które pozwolą nam spojrzeć w przeszłość auta. Zobaczmy zatem, co daje nam możliwość sprawdzenia VIN pojazdu, co możemy wyczytać z samego numeru oraz jakie informacje oferują różne bazy numerów VIN. Pokażemy gdzie szukać informacji o przebiegu samochodu oraz gdzie zdobyć

Co to jest VIN i co się w nim kryje?

VIN (czyli po angielsku Vehicle Identification Number) jest numerem identyfikacyjnym pojazdu nadanym przez producenta i umieszczonym na nadwoziu lub ramie pojazdu. Do roku 1981 nie istniał jeden standard i producenci stosowali różne oznaczenia. Obecny VIN składa się z 17 znaków alfanumerycznych. W VIN nie mają prawa wystąpić litery I, O, Q. W przypadku tłoczonych numerów dość łatwo można by je pomylić z 0 lub 1.

Jakie informacje zawiera VIN?

Struktura numeru VIN pozwala na odszukanie wielu istotnych informacji. Jedna z ciekawszych informacji zawarta jest już w pierwszym znaku. Na podstawie niego można sprawdzić np. czy konkretna Mazda była wyprodukowana w Europie czy w Japonii. Litera "J" na pierwszej pozycji oznacza Japonie. Najwięcej znaczących informacji znajdziemy w pierwszych pięciu znakach sekcji VDS. Zawiera ona dokładne oznaczenie modelu. To ta część numeru (w połączeniu z VMI) jest decydująca przy doborze części do danego auta.

Budowa numeru VIN

Niestety informacje zawarte w sekcji VDS są kodowane w dowolny sposób przez każdego producenta. Jeśli chcemy dowiedzieć się, co zostało w nich zawarte musimy znaleźć odpowiedni dekoder VIN lub skorzystać aplikacji, która odczyta istotne dla nas informacje. Należy pamiętać o tym, że dekoder nie pozwala na sprawdzenie historii pojazdu ani przebiegu. Wynik działania dekodera jest tylko odczytem tego, co dany producent zakodował w numerze nadwozia.

 

Jak sprawdzić samochód po VIN?

Jeśli zależy nam poznaniu historii pojazdu musimy sięgnąć do baz danych instytucji, które te dane posiadają. Do wyboru, na dzień dzisiejszy, mamy 3 główne źródła informacji, przyjrzyjmy się, zatem gdzie sprawdzić numer VIN.

  1. Dane z CEPiK-u - Historiapojazdu.gov.pl
  2. Bazy danych producentów (serwisy ASO)
  3. Zintegrowane bazy danych

Każde z powyższych źródeł ma swoje plusy i minusy. Przejdźmy zatem do porównania.

Historia pojazdu – baza CEPiK

Przykładowy fragment raportu z CEPiK-u

(źródło: https://historiapojazdu.gov.pl/)

Z państwowej bazy możemy pobrać bezpłatny raport z Centralnej Ewidencji Pojazdów. W raporcie z CEPiKu znajdziemy informacje zbliżone do tych, które mamy w dowodzie rejestracyjnym i karcie pojazdu, ponadto informacje o każdej zmianie właściciela oraz odbytych badaniach technicznych i odnotowanych przebiegach. Dowiemy się także czy samochód nie został oznaczony jako kradziony. W raporcie z historiapojazdu.gov.pl znajdziemy również informacje tym czy samochód ma aktualne badanie techniczne oraz wykupioną polisę OC.

Warto wiedzieć, że dane dotyczące przebiegów gromadzone są od 2014 roku. Co za tym idzie dla aut starszych nie znajdziemy tu zadowalających informacji. To samo dotyczy aut sprowadzanych. Co nam po pierwszym przebiegu w kraju skoro przed przejechaniem granicy auto mogło mieć skręcony przebieg?

Do sprawdzenia historii pojazdu poza numerem VIN będziemy potrzebować również numer rejestracyjny pojazdu oraz datę pierwszej rejestracji. Serwis historia pojazdu jest bezpłatny. Wystarczy tylko znać komplet danych by wygenerować raport. W przypadku samochodów, które nie są jeszcze zarejestrowane w Polsce nie możemy skorzystać z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów, bo danych o pojeździe jeszcze tam nie ma. Pozostają nam na szczęście dwie inne opcje, do których potrzebujemy znać tylko VIN.

Bazy danych producentów (ASO)

Sprawdzanie VIN Mazda na przykładzie DSR i My Mazda

(źródło: https://www.mazda.pl/serwis/serwis-i-konserwacja/elektroniczny-rejestr-serwisowy/)

W przypadku baz dealerów mamy zwykle dostęp do informacji z pierwszych lat eksploatacji pojazdu. Informacje takie mogą być bardzo cenne. Pierwszy obowiązkowy przegląd techniczny odbywa się dopiero w trzecim roku. Gdyby nie dane od dealerów trudno było by poznać co działo się z pojazdem w latach młodości.

Poza danymi o standardowych przeglądach być może uzyskamy dodatkowe informacje o ewentualnych naprawach blacharskich lub szkodach. W przypadku np. Mazdy możemy mieć dostęp do historii napraw, które były robione w ASO od 2006 roku. Z danych producenta możemy skorzystać niezależnie od tego z jakiego kraju pochodzi samochód. Jest to zatem dobra opcja dla sprawdzenia historii sprowadzanych, które mają kilka lat. Samochody starsze często nie są już serwisowane w ASO, a co za tym idzie historia się urywa.

Zwykle sprawdzenie historii pojazdu w ASO kosztuje od 50 zł wzwyż. Często zdarza się też, że w przypadku realizacji przeglądu przedzakupowego mamy już tę usługę w cenie przeglądu.

Zintegrowane bazy danych VIN

Przykładowy raport historii pojazdu CarVertical

(źródło: https://www.carvertical.com/)

W ostatnim czasie coraz więcej firm oferuje przekrojowe raporty dotyczące historii pojazdu. Firmy takie współpracują z innymi przedsiębiorstwami i pozyskują od nich informacje na temat pojazdów. Dane mogą pochodzić z ASO, z serwisów aukcyjnych (np. Copart), od ubezpieczycieli oraz od innych instytucji, z którymi dana firma współpracuje. Przykładowo w bazach zintegrowanych możemy znaleźć informacje o:

  • przebiegu auta,
  • odbytych naprawach
  • historii wypadkowej
  • informacje o szkodzie całkowitej
  • wykorzystywaniu jaki taksówka/pojazd dostawczy
  • ograniczeniach prawa własności
  • czasem pojawiają się też zdjęcia uszkodzeń powypadkowych


Ponadto często zintegrowane raporty zawierają informacje o wyposażeniu auta na podstawie informacji zdekodowanych z numeru VIN. Zintegrowane bazy łączą zatem nie tylko dane historii samochodu, ale również pełnia funkcje zaawansowanego dekodera numer nadwozia. Mając komplet informacji możemy się dowiedzieć co zostało zmienione w samochodzie od momentu wyjazdu z fabryki.

Jak sprawdzić VIN za darmo?

Dane na temat wersji i wyposażenia

Jeśli zależy nam na poznaniu szczegółów budowy naszego pojazdu możemy szukać różnego rodzaju dekoderów, które czasem są dostępne bezpłatnie w Internecie. Niektóre z nich działają całkiem dobrze. Często jednak dostępne są na obcojęzycznych stronach o różnej jakości. Pamiętajmy, że wiele „szemranych” stron może zainfekować nasz komputer wirusami. Przez co oszczędność kilku złotych może skutkować koniecznością reinstalacji systemu lub utratą danych w komputerze. Zachowajmy zatem odpowiednią ostrożność szukające dekodera VIN. Zwykle udaje się znaleźć lepsze bądź gorsze narzędzia wpisując w Google np. audi vin decoder, bmw vin decoder itp.

Dane na temat przebiegu i historii auta

W przypadku, gdy znalazłeś kilkuletni samochód, od pierwszego właściciela, kupiony w polskim salonie – masz jasną sytuację. Nie będziesz, prawdopodobnie, potrzebował zaawansowanych narzędzi i wystarczy sprawdzenie auta za pomocą darmowego serwisu Historia Pojazdu. Zweryfikujesz tylko podstawowe dane i jesteś względnie bezpieczny. Dane z CEPiK-u dla aut krajowych dają naprawdę dobry obraz przeszłości samochodu i są dostępne za darmo! Przeszłość wypadkowej, raczej, w ten sposób nie poznamy - pozostaje nam wtedy czujne oko, czujnik grubości lakieru i dobry mechanik.

Jeśli jednak przymierzasz się do zakupu auta sprowadzanego (nawet jeśli było sprowadzone 5 lat temu) lub takiego, które miało wielu właścicieli rozważ skorzystanie z bardziej zaawansowanych narzędzi. Koszt profesjonalnego sprawdzenia pojazdu jest niższy niż wymiana oleju, którą i tak pewnie zrobisz po zakupie. Ostatnie doświadczenia kolegi przed zakupem Peugeot 508 wykazały, że na ok 8 aut, które go zainteresowały tylko dwie oferty były w pełni zgodne ze stanem faktycznym pojazdu.

Sprawdzenie VIN to nie wszystko

Niezależnie od tego, jakie informacje znajdziesz w różnych źródłach pamiętaj, żeby dobrze pojazd obejrzeć. Jeśli zamierzasz wydać na autko kilkanaście lub kilkadziesiąt tysięcy nie oszczędzaj również pieniędzy na konsultację dobrego mechanika. Zrób przegląd przedzakupowy zanim kupisz używane auto. To trochę jak zakup ubezpieczenia. Lepiej sprawdzić auto przed podpisaniem umowy niż później się denerwować.

Pamiętaj również o tym, by przed podpisaniem umowy sprawdzić czy VIN wpisany na dowodzie rejestracyjnym, karcie pojazdu oraz na karoserii jest identyczny. Zwykle to tylko formalność, jednak zdarzają się pomyłki, które na pewno łatwiej będzie wyjaśnić aktualnemu właścicielowi.

Data publikacji: 2020-02-04, ostatnia zmiana: 2020-02-05

ZOBACZ OGŁOSZENIA

Renault Captur,  0.9  (90 KM) Benzyna,  2019
46 340 zł
Warszawa
(woj. mazowieckie)
Peugeot 407,  2.0  (136 KM) Benzyna,  2006
13 000 zł
Warszawa
(woj. mazowieckie)
Nissan Qashqai,  2.0  (150 KM) Diesel,  2011
42 000 zł
Katowice
(woj. śląskie)
Opel Vivaro,  1.6  (125 KM) Diesel,  2017
55 700 zł
Baranowo
(woj. wielkopolskie)
Ford Mondeo,  2.0  (140 KM) Diesel,  2007
16 500 zł
Piaseczno
(woj. mazowieckie)
Toyota RAV4,  2.0  (116 KM) Diesel,  2004
20 000 zł
Katowice
(woj. śląskie)
Ford Focus,  1.5  (120 KM) Diesel,  2016
29 500 zł
Baranowo
(woj. wielkopolskie)
Renault Laguna,  1.87  (120 KM) Diesel,  2003
3 000,00 zł
Katowice
(woj. śląskie)
Trabant 601 sprzedam
2 995,00 zł
Lędziny
(woj. śląskie)
Honda Civic,  1.34  (83 KM) Benzyna,  2006
21 500 zł
Katowice
(woj. śląskie)
Vw beetle 2.litry bardzo dynamiczny
3 600,00 zł
Zgorzelec
(woj. dolnośląskie)
Hyundai i40,  1.6  (135 KM) Benzyna,  2016
44 714 zł
Warszawa
(woj. mazowieckie)

ZOBACZ POWIĄZANE ARTYKUŁY NA BLOGU

Podatek po sprzedaży samochodu - czy muszę go zapłacić?
Obowiązek opłaty podatku po zakupie pojazdu jest zwykle oczywisty dla większości osób, które choć raz kupowały samochód używany. Rozliczamy wtedy PCC-3 i problem z głowy. Jak jednak wygląda to po stro...
Data publikacji: 2020-02-17
Podatek od kupna samochodu - jak rozliczyć PCC-3?
Kupując samochód używany praktycznie zawsze zmuszeni jesteśmy zapłacić podatek od czynności cywilnoprawnych. Podatek ten należy uiścić w urzędzie skarbowym właściwym dla miejsca zamieszkania w ciągu 1...
Data publikacji: 2020-02-06
Rejestracja samochodu używanego, czyli mini poradnik jak zarejestrować auto!
Podejrzewam, że właśnie stałeś się szczęśliwym posiadaczem samochodu i przyszedł czas na jego rejestrację. Z poniższego artykułu dowiesz się co, krok po kroku, musisz zrobić by zarejestrować auto. Dow...
Data publikacji: 2020-01-09