Nie ważne czy zdecydujesz się na zakup nowego auta czy też myślisz o inwestycji w pojazd używany. Prędzej czy później staniesz przed wyborem – benzyna czy diesel? Jakie są plusy i minusy tych dwóch rozwiązań? Na jakie koszty będziemy musieli się przygotować? Co wybrać? Z jakim silnikiem kupić nowy samochód? Jaki silnik w samochodzie używanym będzie najlepszy? Co się psuje w silnikach diesla, a co się psuje w silnikach benzynowych? Jeżeli szukasz odpowiedzi na te pytania, koniecznie musisz przeczytać ten artykuł. Dzięki przedstawionym informacjom dokonasz rozsądnego i najlepszego dla Ciebie wyboru.
Dokonując wyboru silnika przede wszystkim trzeba zastanowić się do jakich celów będziemy używać samego pojazdu. Diesel sprawdza się najlepiej w przypadku aut przystosowanych do pokonywania zdecydowanie dłuższych odległości. Krótkie trasy będą raczej niewskazane, ze względu na zwiększone ryzyko wystąpienia usterek. Jeżeli jednak poszukujesz pojazdu, który będzie służył do jazdy po mieście, lepiej wybrać model zaopatrzony w silnik benzynowy. Prosta konstrukcja tego elementu sprawdza się idealnie przy częstych postojach oraz przy krótkich dystansach.
Szacuje się, że w Polsce w 2018 roku blisko 40% zakupionych aut osobowych posiadało silnik typu diesel. Zainteresowanie Polaków tym rozwiązaniem nieustannie rośnie, a samochody osobowe wiodą w tym prym. Jest to spowodowane między innymi zaletą, jaką jest niższe spalanie w stosunku do silnika benzynowego. Kolejnym plusem jest większa trwałość, a także wyższy moment obrotowy.
Trzeba jednak pamiętać, że wybierając samochód z dieslem musimy liczyć się z wyższą kwotą, którą zapłacimy. Taki silnik jest bardziej wymagający i bardziej czuły na jakość paliwa. Ostatnim punktem są kwestie napraw, serwisowania i przeglądów. W tym przypadku musimy liczyć się ze zdecydowanie wyższymi kosztami.
Wybierając silnik benzynowy decydujemy się na opcję, która związana jest z mniejszym prawdopodobieństwem wystąpienia usterki. Sam koszt serwisu czy ewentualnych napraw będzie bardziej przyjazny dla portfela. To rozwiązanie gwarantuje również mniejszą emisję spalin oraz mniejsze wydzielanie nieprzyjemnego hałasu. Z drugiej strony musimy liczyć się z większym spalaniem i finalnie większymi kosztami poniesionymi na zakup paliwa.
Oprócz przedstawionych plusów i minusów, warto zwrócić uwagę na dodatkowe kwestie:
Jak doskonale wiemy koszt aut różni się w zależności od klasy czy konkretnego modelu. W tym akapicie skupimy się na przykładzie auta z segmentu C. Do naszego opisu wybierzemy Forda Focusa.
W przypadku silnika benzynowego za nowe auto z salonu zapłacimy od 78 900 zł do 106 650 zł. Natomiast decydując się na diesel musimy się liczyć z kosztem od 89 200 zł do 112 450 zł. Patrząc na te różnice w cenach, zdecydowanie warto sprawdzić jak tanio kupić nowy samochód i oszczędzić dokonując takiej inwestycji.
Jednocześnie zgodnie z informacjami różnych ubezpieczycieli możemy sprawdzić, że za OC najtaniej zapłacimy w przypadku auta na benzynę. Ubezpieczenia pojazdów z silnikiem wysokoprężnym jest droższe. Oczywiście na wysokość składki składa się wiele czynników. Trzeba jednak wspomnieć, że dla tego samego modelu, zakładając identyczne parametry różnica będzie wynosiła około kilkudziesięciu złotych.
Dodatkowo porównując ten sam model, okazuje się, że auto z silnikiem benzynowym spalało około 8 – 9 litrów na przejechane 100 km drogi. Natomiast Diesel po przebyciu takiego samego dystansu spalił około od 6 do 7 litra. Jeżeli chcielibyśmy pokonać 25 000 kilometrów, to wybierając Diesel zaoszczędzilibyśmy około 2500 zł do nawet 3000 zł.
Decydując się natomiast na instalację LPG, w zależności od miejsca musimy się liczyć z kosztem od 2500 zł do 6000 zł. Na każdym tysiącu kilometrów zaoszczędzimy około 200 zł. Oznacza to, że po przejechaniu 10 000 kilometrów zaoszczędzimy około 2000 zł. Finalnie taka inwestycja zwróci się nam w zakresie od 3 do 12 miesięcy jazdy.
Dodatkowo coraz częściej spotyka się hybrydy oparte na konstrukcji silników benzynowych. Mimo początkowych wyższych kosztów, finalnie jest to opłacalne rozwiązanie. Jeżdżąc hybrydą jesteśmy w stanie zaoszczędzić nawet kilka tysięcy złotych, a także możemy korzystać z przywilejów takich jak bus pasy czy tańsze opłaty za parkowanie.
Diesel czy benzyna? Jaki silnik w samochodzie używanym będzie najlepszy dla Ciebie? Wybierając samochody używane możemy mieć większy problem niż przy zakupie prosto z salonu. Jak najbardziej punkty, które zostały przedstawione wyżej dotyczą także tych samochodów. Oznacza to, że silnik typu diesel charakteryzuje się mniejszym spalaniem, sprawdza się lepiej przy dłuższych dystansach oraz jest bardziej trwały. Decydując się na silnik benzynowy możemy liczyć się z mniejszym kosztem zakupu oraz mniejszą liczbą ewentualnych awarii. Co ciekawe koszty naprawy auta z silnikiem diesla mogą zaskoczyć osoby niedoświadczone. Oprócz tego chcemy pokazać dodatkowe elementy, które powinny zwrócić Twoją uwagę.
żródło: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Motor_VW_1,9_TDI-PD.jpg
Dzisiejsze silniki typu diesel cechują się trwałością. Współczesne auta wyposażone są w podzespoły tłumiące oraz części zwiększające ekologiczność tego rozwiązania. DPF (filtr cząstek stałych) oraz zawór EGR zmniejszają stopień emisji spalin. Zdecydowanie nie należy bać się zakupu diesla. Jeżeli wszystkie elementy były odpowiednio serwisowane, to zdecydowanie będziemy cieszyć się komfortem przez długie lata po zakupie. Dokonując wyboru warto zweryfikować, czy olej był wymieniany regularnie oraz czy filtry paliwa, kabinowe, oleju i powietrza były regularnie serwisowane.
Jednocześnie warto wiedzieć, że w przypadku silników diesla, zwykle:
Jest to niezbędne, ponieważ takie silniki są czułe na różne zanieczyszczenia, które przedostają się do baku razem z wlewanym paliwem czy z powietrzem pobieranym do spalania.
Minusem może być dość okrojony wybór marek i modeli. Dodatkowo planując taki zakup trzeba liczyć się z tym, że auto przejechało zdecydowanie więcej. Większy przebieg jest równoznaczny z częstszymi naprawami, a to z kolei związane jest z dodatkowymi kosztami.
Typowe usterki diesli są doskonale znane mechanikom. Turbosprężarka może ulec uszkodzeniu nawet po przejechaniu 60 000 km. Koszt wymiany turbiny waha się w granicach od 2500 zł do nawet 7000 zł. Natomiast za wymianę koła dwumasowego zapłacimy od 2000 zł do 5000 zł. Świece żarowe to natomiast wydatek rzędu kilkudziesięciu lub nawet kilkuset złotych.
Dodatkowo silnik typu diesel wymaga rozrusznika o zdecydowanie większej mocy. To także jest jednoznaczne z wyższymi kosztami. W tym przypadku zapłacimy również kilkaset złotych. Warto również wiedzieć, że koszt wymiany wtryskiwaczy wynosi około 3000 zł+. Co ciekawe ich wymiana może być konieczna nawet po przejechaniu 150 000 km.
W autach z silnikami wysokoprężnymi droższy również będzie akumulator, a także potencjalnie mogą być droższe niektóre elementy zawieszenia lub układu hamulcowe. Konstrukcje diesla są zwykle cięższe niż benzynowe stąd zawieszenie lub układ hamulcowy może się nieznacznie różnić.
Koszty naprawy auta z silnikiem diesla, które przejechało około 120 – 150 tysięcy kilometrów są zdecydowanie wyższe niż w przypadku silników benzynowych. Dodatkowo coraz częściej mówi się o zakazie wjazdu takich aut do centrum miast.
Wybierając auto używane zwróć uwagę na to, że auta wyposażone w niektóre jednostki silnikowe są znacznie tańsze niż ich teoretycznie słabsze lub mniej ekonomiczne odmiany. Zanim nakręcisz się na zakup, znalezionej perełki, sprawdź w Internecie czy auto z silnikiem, który znalazłeś nie jest przypadkiem królem awaryjności.
W związku z wprowadzanymi zakazami wjazdu aut typu Diesel do większych miast (czasowy zakaz w Oslo), Europejczycy zaczynają szukać innych rozwiązań. Pojazdy o silnikach benzynowych, które poddane są downsizingowi według producentów mogą być praktycznie tak samo oszczędne jak ich dieslowe odpowiedniki. Oczywiście wszystko zależy od kierowcy i stylu w jakim prowadzi maszynę.
Warto natomiast wiedzieć, że silniki benzynowe z pośrednim wtryskiem paliwa nie mają problemu z emisją zanieczyszczeń. Dodatkowo można je bardzo łatwo połączyć z lubianą przez Polaków instalacją LPG. Oczywiście tak, jak wspominaliśmy wyżej – taka instalacja będzie również możliwa w przypadku jednostek z wtryskiem bezpośrednim. Jednak tutaj musimy liczyć się ze zdecydowanie wyższymi kosztami.
Co się psuje w silnikach benzynowych? Najczęstsze awarie, jakie mogą spotkać użytkowników takich aut są związane z czujnikami, cewkami zapłonowymi czy sterownikami. Natomiast żywotność takich silników w przypadku prostszych konstrukcji wynosi około od 350 do 450 tysięcy kilometrów. W nowocześniejszych silnikach o zmniejszonej pojemności (downsizing) okres eksploatacji do poważnej awarii może być krótszy i warto poczytać o konkretnym silniku przed wyborem konkretnego auta.
W przypadku auta tanich polecamy zajrzeć do poradnika jaki wybrać samochód do 10 tysięcy złotych. Decydując się na zakup warto również wyeliminować jakiekolwiek ryzyko związane z cofaniem liczników czy ukrywaniem dodatkowych usterek. Szczególnie istotne jest to jeśli np wybieramy auto do 30 tys lub droższe. Zobacz, jak sprawdzić autentyczny przebieg samochodu używanego.
Instalacja LPG może być bardzo dobrym rozwiązaniem dla osób, które pokonują długie dystanse swoim samochodem. W porównaniu do innych paliw, emituje o wiele mniej spalin, co zdecydowanie jest bardziej przyjazne dla środowiska. W związku z tym, że nie posiada siarki, nie będzie także wytwarzać sadzy. Jednocześnie dzięki wysokiemu stopniowi czystości nie będzie wytwarzać osadów, które zanieczyszczą olej silnikowy.
W społeczeństwie przeważają te pozytywne kwestie. Natomiast decydując się na takie rozwiązanie należy liczyć się także z tym, co negatywne. Do zapłonu LPG niezbędne jest wydzielenie większej energii. W konsekwencji sama temperatura spalin będzie zdecydowanie wyższa. Może to prowadzić do cofania się płomienia do kolektora i wybuchu gazu. Dodatkowo korzystanie z LPG jest jednoznaczne z wzrostem zużycia o co najmniej 10 procent. Jeżeli zdecydujemy się na najprostsze rozwiązanie, musimy się liczyć z wzrostem zużycia sięgającym nawet 40 procent.
Jeżeli rozważasz instalację LPG u siebie, koniecznie przeczytaj ten artykuł.
LPG, diesel czy benzyna? Wymieniając wszystkie możliwe rozwiązania trzeba także wspomnieć o hybrydzie. Te spalinowo – elektryczne samochody są sprzedawane coraz częściej. Najlepiej sprawują się w mieście. Przy niewielkich prędkościach z dużą skutecznością odzyskują energię, która w klasycznych samochodach tracona jest na przykład podczas hamowania.
To rozwiązanie nie sprawdzi się jednak dobrze poza granicami miasta. W takich warunkach, hybryda, pali zdecydowanie więcej niż klasyczny diesel, a nawet więcej niż auta z klasycznym silnikiem benzynowym.
Szacuje się, że utrzymanie auta w Polsce kosztuje rocznie około 7 – 8 tysięcy złotych. Wliczone są w to koszty paliwa, OC, ewentualnego AC i mniejszych napraw. Dodatkowo decydując się na auto używane należy liczyć się z najczęstszymi usterkami:
Poniżej przedstawiamy koszty utrzymania 10 letniego SUV – a oraz auta klasy D. To zdecydowanie pokaże podstawowe różnice i trendy na rynku motoryzacyjnym.
Decydując się na zakup SUV – a zwykle decydujemy się jednocześnie na silnik typu diesel. Koszt takiego auta na rynku wtórnym waha się w granicach 25 - 40 tysięcy złotych. Jedną z najczęstszych usterek w tym przypadku będzie wymiana sprzęgła. Koszt takiej usługi wynosi około 3 000 zł. Dodatkowo w takim modelu musimy liczyć się z większym kosztem opon (cena nawet o połowę wyższa niż standardowo), a także z szybszym zużyciem klocków hamulcowych (cena o około 30 % wyższa). Oczywiście większe auto to również wyższa kwota ubezpieczenia.
Jeżeli wybierzesz auto rodzinne w cenie do 30 tys (z segmentu D) będziesz musiał liczyć się z kosztami rocznymi w wysokości około 10-15 tysięcy złotych rocznie (wliczając koszty paliwa przy średnim spalaniu 7.7l/100km). W przypadku aut z mocnymi silnikami benzynowymi koszt ten może być znacznie wyższy jeśli samochód nie zostanie przerobiony na gaz. Samo koszt paliwa w aucie, które pali ok 12l/100 to ok 5 500 zł na 10 000 km. Wiele osób przejeżdża jednak 20 czy 30 tys km rocznie. Ponadto przykładowo za opony zimowe zapłacisz około 1500 zł, a za ubezpieczenie około 2000 zł inne naprawy trudno dokładnie oszacować, ale zwykle im droższe auto jako nowe tym proporcjonalnie droższy serwis później.
Benzyna czy diesel? Zastanawiając się co wybrać, musimy przede wszystkim podsumować wszystkie plusy i minusy. Oczywiste jest, że każde rozwiązanie znajdzie swoich zwolenników. Najważniejsze jest by dopasować je do swoich potrzeb, jak również do możliwości finansowych. Nie ważne czy chcesz zakupić nowe czy używane auto. Każdy kierowca jest inny i potrzebuje czegoś innego. Myślenie perspektywiczne, prosta kalkulacja i Twoja intuicja sprawią, że wybierzesz to, co najwygodniejsze i najbardziej praktyczne dla Ciebie i Twoich bliskich.
Data publikacji: 2020-09-03, ostatnia zmiana: 2022-05-17