Kupując auto prosto z salonu myślimy, że cena nie podlega jakimkolwiek negocjacjom. Jesteśmy gotowi zapłacić każdą z przedstawionych przez dealera cen. Mało kto mówi o tym, że także w przypadku nowego samochodu można prowadzić skuteczne negocjacje. Jak negocjować kupując auto w salonie? Ile może wynegocjować osoba poszukująca nowego auta? W jaki sposób podejść do negocjacji? A także co można wynegocjować dodatkowo? Ten artykuł odpowie na te pytania oraz zmieni Twoje przekonanie odnośnie mylnego założenia, dotyczącego braku możliwości targowania się u dealera.
Na początku warto zdać sobie sprawę z pewnego faktu. Przystępując do zakupu nowego auta stajesz na placu boju z profesjonalistami. Ty jako kupujący zwykle jesteś amatorem. Oni, sprzedawcy, szkolą się by sprzedać Ci samochód w jak najbogatszej wersji i za jak najwyższą cenę. Pora wyrównać szanse! W jaki sposób podejść do negocjacji? Jak sprawić, by dealer chętniej zaproponował rabat?
Pierwszym krokiem, który zdecydowanie ułatwi targowanie się będzie odpowiednie przygotowanie. Kwestie psychologiczne poruszyliśmy w artykule „Jak negocjować cenę auta używanego?” Znajdziesz w nim porady eksperta do spraw negocjacji i sprawdzone sposoby, które pomogą nawet najbardziej nieśmiałym osobom. Nie przejmuj się, że artykuł nie dotyczy nowych samochodów. Negocjacje to negocjacje, podstawy są podobne. Najwyżej zmieniają się trochę kwoty oraz sposób rozmowy.
Decydując się na samochód prosto z salonu warto sprawdzić jego sugerowaną cenę detaliczną. Oczywiście zbadanie rynku i cen u innych dealerów również wchodzi w zakres takich przygotowań. Jednocześnie weryfikacja sytuacji w branży motoryzacyjnej zawsze będzie dobrym rozwiązaniem. Przykładowo, obecność kryzysu zdecydowanie zadziała na Twoją korzyść, a sprzedający będzie bardziej chętny do udzielenia ewentualnej zniżki.
Zastanawiając się jak tanio kupić nowy samochód szukamy najlepszych rozwiązań. Pierwszym pomysłem jest promocja lub wyprzedaż. Niestety bardzo często w takich akcjach nie znajdziemy naszego wymarzonego auta.
Jeżeli chcemy targować się ze sprzedawcą musimy zwrócić uwagę na naszą postawę. W tym przypadku pierwsze wrażenie będzie ogromnie ważne. Jest to oczywista zasada, która działa na podświadomość drugiej osoby. Przykładowo decydując się na zakup auta wyższej klasy lub nawet auta premium warto ubrać się lepiej. Oczywiście nie chodzi o założenie garnituru i najlepszych pantofli. Warto jednak zadbać, by nasz strój pasował do sytuacji. W takim przypadku dobrze sprawdzi się półformalna koszula. Dodatkowo warto pamiętać o otwartości i sympatii. Pogodny odbiór pomoże szybciej zbudować relację. Na wagę złota będzie też wyważone poczucie humoru, które niejednokrotnie potrafi wpłynąć na przebieg wydarzeń.
Kolejnym punktem będzie zapoznania się z technikami sprzedażowymi, które z dużym powodzeniem stosowane są w handlu. To sprawi, że uzyskasz przewagę i nie nabierzesz się na popularne sztuczki, które mają na celu sfinalizowanie zakupu. Poznaj typowe zagrywki sprzedawców w salonach samochodowych.
Najbardziej popularnym sposobem jest wzbudzenie w kliencie przekonania, że to ostatni moment na dokonanie zakupu. Bardzo często sprzedawcy posługują się argumentem niedostępności i ekskluzywności. Wtedy dowiadujemy się, że zniżka czy rabat są zupełnie niemożliwe. Nic bardziej mylnego! Pamiętaj, że na rynku jest mnóstwo konkurencji. W związku z tym nie warto poddawać się takiej presji. Jest to klasyczne zachowanie, które skutecznie działa na większość populacji.
Niestety bardzo popularna zagrywką jest również próba wywarcia wrażenia, że klienta nie stać na zakup danego modelu lub dodatkowego wyposażenia. Kupując nowe samochody osobowe warto być nieugiętym i wiedzieć co się chce kupić. Kiedy nie wiemy czego chcemy znacznie łatwiej jest nam wcisnąć wiele niepotrzebnych rzeczy, które zawsze mogą się przydać. Dla wielu osób powiedzenie, że czegoś nie potrzebują w duchu brzmi jak "nie stać mnie na to". Duma nie pozwala zrezygnować, więc kupujemy coś co nam niepotrzebne. Znając takie taktyki będziesz wiedział, że sprzedawca dealera po prostu próbuje uderzyć w Twój słaby punkt.
Kolejną ciekawą metodą jest deklaracja najniższej ceny. Bywa, że faktycznie oferta jest bardzo dobra i nie ma co do tego wątpliwości. Wiele osób jednak tego nie sprawdza i wierzą na słowo. Przecież przyszli kupić samochód, więc głupio wyjść bez finalizacji transakcji. Na szczęście w dzisiejszych czasach można to w bardzo dobry sposób zweryfikować. Sprawdzenie alternatyw dla danego wyboru to zawsze dobra droga - pytanie czy kiedy nastawisz się już na zakup pozwolisz sobie odczekać jeszcze dzień i sprawdzić konkurencję?
Pamiętaj także o tym, by w przypadku zakupu ratalnego lub leasingi nie negocjować w oparciu o wysokość jednej raty. To zdecydowanie utrudnia obliczenia i finalne porozumienie może być niekorzystne dla Ciebie. To co na pierwszy rzut oka może wyglądać dobrze (np. samochód za 799 zł miesięcznie) w praktyce może być znacznie droższe - jeśli policzymy całość kosztów.
Zawsze pytaj o dodatkowe koszty. Zweryfikuj, czy cena zawiera wszystkie podatki oraz opłaty. To sposób na uniknięcie nieprzyjemnych niespodzianek. Warto też zapytać o koszt ubezpieczenia OC i AC. Pamiętaj, że w przypadku nowego auta taki wydatek to nawet kilka tysięcy zł. Czy uwzględniłeś to w swoim budżecie?
Wszystkie negocjacje powinny być prowadzone w biurze dealera, a ustalenia należy potwierdzić na piśmie. Dzięki temu będziesz miał pewność, że obniżona cena już nie wzrośnie. Nawet jeśli odroczysz ostateczną decyzję o kilka dni. Oczywiście możesz także prowadzić korespondencję mailową, która będzie bardzo dobrym dowodem potwierdzającym dokonane ustalenia.
Jeśli Ci się nie spieszy możesz poprosić kilka salonów o przygotowanie oferty na dokładnie taki samochód, na jakim Ci zależy. Oferty dostaniesz mailowo. Jeśli okaże się, że auto, w którymś z nich jest tańsze np o 3 000 zł to albo uzyskasz równie korzystną ofertę w najbliższym salonie, albo wsiądziesz w pociąg i kupisz auto dalej od miejsca zamieszkania.
Wiedząc w jaki sposób się zachować oraz jakich sztuczek używają sprzedawcy warto przejść do kolejnego kroku. Jeżeli chcesz targować się, koniecznie wypisz i zapamiętaj wszystkie punkty zaczepienia. Będą to Twoje argumenty, które przedstawisz drugiej stronie. Nie ważne, czy decydujesz się na samochody dostawcze czy też na auta osobowe. Zasady prowadzenia rozmów są takie same.
Jak negocjować kupując samochód od dealera? Jakie będą punkty zaczepienia?
Standardowo prowadząc negocjację możemy uzyskać rabat w granicy od około 5 do 8 %. Warto poprosić o rozmowę z kierownikiem sprzedaży. Dzięki jego interwencji możemy liczyć na podniesienie tej liczby o kolejne 2 – 3 % więcej. Oczywiście zdarzają się sytuacje, w których Klient wynegocjuje 15, a nawet 20% zniżki. Są to jednak wyjątki, a rozmowy prowadzą profesjonaliści. Natomiast jeżeli wynegocjujesz 10% zniżki, to oznacza, że rozmowy przebiegły zdecydowanie pozytywnie.
Oczywiście zdarzają się już sytuacje takie, że oferta dealera już na wstępie jest bardzo dobra, a co za tym idzie pole negocjacji małe. Zdecydowanie łatwiej to zweryfikujesz, jeśli wcześniej zrobisz rozeznanie w ofertach innych salonów. Zobacz nowe samochody dostępne od ręki.
Czy wiedziałeś, że negocjacje nie dotyczą jedynie ceny pojazdu? Jeżeli jesteś osobą, która źle czuje się w prowadzeniu negocjacji lub zniżka nie wchodzi w grę to ta opcja powinna być niezawodna. Możesz ustalić razem ze sprzedawcą, że przy zakupie auta otrzymasz np. komplet opon zimowych gratis. Takich przykładów jest naprawdę wiele. Może to być nowe radio, nawigacja czy inne elementy, o których będziesz w stanie pomyśleć. Nikt nie mówi też, że promocje nie mogą się łączyć i że gratis może być tylko jeden.
Negocjacje mają wiele twarzy. Nie tylko promocja czy wyprzedaż to okazja do zaoszczędzenia nawet kilkunastu tysięcy złotych. Warto korzystać z takich opcji i sprawdzić, co z tego wyniknie. Zdecydowanie jest o co walczyć, a zaoszczędzone pieniądze mogą pokryć przykładowo koszty ubezpieczenia. Oczywiście można je również spożytkować na przyjemności. Wszystko zależy od Twoich preferencji. Znajomość technik sprzedażowych oraz technik negocjacyjnych pomoże w tym trudnym zadaniu. Mamy nadzieję, że dzięki temu artykułowi uda się osiągnąć postawiony cel.
Data publikacji: 2020-09-09, ostatnia zmiana: 2022-05-23