Zaprezentowana w 1996 roku Skoda Octavia nawiązywała nazwą do modelu czeskiej marki, wytwarzanego w latach 1959-1971. Nowa wersja była pierwszym samochodem firmy, który opracowano, korzystając wyłącznie z technologii Volkswagena. Niemiecki koncern od 1991 roku sukcesywnie zwiększał udziały w Skodzie, przejmując ją całkowicie po 9 latach.
Skoda Octavia I produkowana była w latach 1996-2010 (po debiucie kolejnej generacji jako Octavia Tour), przechodząc kilka istotnych liftingów. Główną jednostką napędową był 1,4 MPI o pojemności 1390 ccm i mocy 75 KM (w ofercie był też starsza konstrukcja o podobnej pojemności, 1397 ccm, ale o mocy 60 KM). Ponadto montowano wiele innych silników benzynowych (najmocniejszy w wersji RS miał 180 KM) oraz silniki wysokoprężne (SDI, TDI i TDI PD – moc od 68 do 131 KM). Auto było dostępne jako liftback oraz kombi (od 1998).
Skoda Octavia II została przedstawiona w roku 2004 roku i została w produkcji przez 9 lat (także w odmianie Tour, dostępnej po prezentacji następcy). Nie zmieniła się gama nadwoziowa. Względem poprzednika część silników zmodernizowano, inne zastąpiono nowszymi konstrukcjami. Moc jednostek benzynowych to przedział od 80 do 150 KM, zaś diesli od 105 do 170 KM (nie było już wersji bez doładowania).
Skoda Octavia III pojawiła się pod koniec 2012 roku. Nadal oferowano dwa rodzaje nadwozia. Paleta silników benzynowych obejmowała odmiany od 86 do 230 KM, zaś wysokoprężnych od 90 do 184 KM. Lifting w 2016 roku zmienił nieznacznie materiały i detale stylistyczne. Wtedy też pojawił się silnik zbudowany zgodnie z duchem downsizingu – trzycylindrowy, o pojemności 1,0 l i mocy 115 KM.
Skoda Octavia IV zagościła w salonach w listopadzie 2019 roku. Wciąż oferowano dwie wersje nadwozia. Poza klasycznymi silnikami (benzynowymi i diesla) pojawiły się też odmiany hybrydowe. Spośród wielu jednostek napędowych, najsłabsza generuje 110 KM (benzyna 1,0 TSI), najmocniejsza 245 KM (hybryda 1,4 TSI PHEV).
Octavia ceniona była i jest za stosunkowo niskie koszty eksploatacyjne oraz ogromną przestrzeń bagażową. Ilość miejsca dla pasażerów zwiększała się z każdą generacją – jedynie model zaprezentowany w 1996 roku można uznać za ciasnawy. Atutem dla polskich nabywców było konstrukcyjne pokrewieństwo z wieloma autami koncernu Volkswagen, co zapewniało doskonały dostęp do części zamiennych i eksploatacyjnych (nowych i używanych oraz zamienników).
Naturalnymi rywalami na rynku wtórnym są inne samochody ze stajni Volkswagena. Lokowana między segmentami C i D Skoda to niezła alternatywa i dla Golfa, i dla Passata. Zasłużonym uznaniem cieszy się odmiana kombi, szczególnie że gros innych kompaktów z tym nadwoziem (Peugeot 308, Ford Focus czy Opel Astra) ma znacznie mniejszą przestrzeń bagażową.
Data publikacji: 2022-03-22, ostatnia zmiana: 2022-12-13