Szukaj

Kategorie

E-commerce w Polsce - jaką przebył drogę i dokąd zmierza?


E-commerce w Polsce - jaką przebył drogę i dokąd zmierza?


W ostatnich latach e-commerce stał się równorzędną alternatywą dla handlu stacjonarnego. Statystyki jednoznacznie mówią o rosnącym zainteresowaniu klientów tą formą handlu i związaną z nią rosnącą ilością sklepów internetowych. W tym artykule przedstawimy statystyki, które obrazują rozwój tego sektora w naszym kraju w ciągu ostatnich kilku lat, następnie zaś zobrazujemy jego najbliższe perspektywy.

Wzrost polskiego e-commerce w ostatnich latach

Statystyki dotyczące rozwoju handlu internetowego w Polsce jednoznacznie mówią o jego rosnącej popularności. W 2016 roku liczba osób dokonujących zakupów internetowych wzrosła w naszym kraju aż o 25%! Za tym poszła coraz większa ilość sklepów internetowych, których według danych liczbowych dwa lata temu w polskim internecie miało być aż dwadzieścia tysięcy. Podobnie imponująco prezentuje się oszacowana w tamtym czasie wartość sektora, która miała wówczas wynosić około 36-40 miliardów złotych. Nic dziwnego zatem, że tak wiele osób zakłada sklepy internetowy z nadzieją na duże zyski.

Dlaczego Polacy lubią e-commerce?

Jakie czynniki sprawiają, iż zakupy internetowe stają się dla Polaków coraz bardziej atrakcyjną opcją? Na pewno warto wymienić całodobową dostępność wirtualnych sklepów, jak również wygodę i prostotę tego typu transakcji. Nie bez znaczenia jest także atrakcyjna cenowo oferta. Ze względu na niższe koszty prowadzenia działalności, e-commerce nierzadko nie daje wręcz szans handlowi stacjonarnemu!

Warto tu zwrócić uwagę na ogromną szansę dla e-commerce, jaką są wprowadzone w tym roku przepisy zakazujące handlu stacjonarnego w wybrane niedziele. Polacy często po prostu nie mają czasu robić zakupów w dni powszednie, dlatego możliwość dokonywania zamówień w sklepach internetowych niezależnie od dnia tygodnia jest dla nich wyjątkowo atrakcyjna.



Polacy nie tylko dostrzegają coraz więcej plusów kupowania w internecie, ale i w mniejszym stopniu zniechęca ich jego najczęściej wymieniana wada. Jak łatwo się domyślić, chodzi tutaj o rzekomo większe niż w przypadku zakupów stacjonarnych ryzyko. O ile w roku 2016 zakupy internetowe były uznawane za ryzykowne przez aż 43 proc. ankietowanych, to już w roku kolejnym w ich bezpieczeństwo wątpiło już tylko 38 proc. Ten niewątpliwy sukces polskiego rynku e-commerce wynika z jednej strony z rosnącego obycia Polaków z tą formą handlu (w końcu zawsze boimy się tego, czego nie znamy!), z drugiej zaś z coraz większego nacisku kładzionego na obsługę klienta przez sklepy internetowe.

Quo vadis, e-commerce?

Skoro przedstawiliśmy postęp handlu internetowego w Polsce w ostatnich latach, warto również powiedzieć kilka słów o perspektywach jego rozwoju. Prognozy są niesłychanie optymistyczne: w ubiegłym roku wzrost sektora oszacowany został na aż 23 proc.! Jeśli chodzi zaś o trendy, które będą w nim panować w ciągu najbliższych miesięcy, należy wśród nich wymienić zwiększony nacisk na digital marketing oraz adaptację do potrzeb użytkowników mobilnych. Można śmiało stwierdzić, iż firmy, które nie będą zwracać uwagę na te aspekty nie będą konkurencyjne na rynku.


W przygotowaniu artykułu pomogła strona nprofit.net/pl.

Data publikacji: 2018-05-14, ostatnia zmiana: 2018-05-14


Spodobało Ci się?