Toyota Auris to kompaktowy hatchback, zaprezentowany przed kilkunastu laty jako następca legendarnego modelu Corolla. Zrywając, ale nie na wszystkich rynkach, z zakorzenioną w świadomości klientów nazwą, japoński producent chciał podkreślić zmiany w podejściu do pozycjonowana auta na rynku. O ile poprzednik zyskiwał na uznaniu przede wszystkim dzięki legendarnej niezawodności, to Auris miał oferować coś ekstra. Choćby stylizacja nadwozia i wnętrza miała być mniej zachowawcza. Zobaczmy, zatem wszystkie generacje Toyota Auris
Pierwsza generacja Toyoty Auris została zaprezentowana na salonie samochodowym w Paryżu w 2006 roku. Wybierając to miejsce, producent podkreślił, że nowe auto zostało stworzone zgodnie z oczekiwaniami europejskiej klienteli. Oczywiście auto sprzedawano na wielu innych rynkach – na niektórych z nich zostawiono starą nazwę, natomiast w Europie jako Corollę sprzedawano wyłącznie sedan. Toyota Auris I oferowana była tylko jako hatchback, mający troje lub pięcioro drzwi. W europejskiej specyfikacji oferowano trzy rodziny silników benzynowych (moc od 97 do 132 KM, pojemność 1,33, 1,4 oraz 1,6) oraz również trzy diesle (największy, wytwarzany w Wałbrzychu, miał pojemność 2231 ccm i moc 177 KM). W 2009 przeprowadzono lifting, zaś rok później pojawiła się odmiana hybrydowa.
Toyota Auris II została zaprezentowana we Frankfurcie w 2012 roku. Tym razem zrezygnowano z cieszącego się co najwyżej umiarkowanym powodzeniem hatchbacka z trojgiem drzwi, zostawiając odmianę 5-drzwiową. Pojawiło się za to kombi, dłuższe o niemal 30 cm i z kufrem o pojemności 600 l. Gama silnikowa to trzy klasyczne wersje benzynowe (moc 100-132 KM) i trzy diesle (90-125 KM). Ponadto sporą popularnością cieszyła się odmiana z silnikiem hybrydowym (łączna moc 136 KM, pojemność 1,8).
Obie generacje kompaktowej Toyoty cenione są przede wszystkim za ponadprzeciętną trwałość, wynikającą z dopracowania technicznego i unikaniu niesprawdzonych nowinek technicznych. Co ważne, także odmiana hybrydowa do dziś cieszy się uznaniem, także pośród taksówkarzy, ponieważ generuje niskie zużycie paliwa i koszty eksploatacyjne. Napęd hybrydowy okazał się zaskakująco niezawodny, ponadto możliwość regeneracji baterii w przystępnej cenie stanowiła kolejny czynnik decydujący o popycie na rynku wtórnym. Tak jak i hybrydowy pierwowzór Toyoty, Prius, także Auris Hybrid świetnie nadaje się do montażu instalacji gazowej.
Na rynku obie generacje Toyoty Auris konkurują między innymi z Hyundaiem i30, Kią ceed, Mazdą 3 i Hondą Civic. Odmiana hybrydowa zaś z powodzeniem może zastąpić Toyotę Prius, będąc od niej autem o bardziej klasycznej stylistyce.
Data publikacji: 2022-04-20, ostatnia zmiana: 2022-12-14