Opel Astra to samochód produkowany od 1991 roku przez niemiecką markę Opel. Od 2015 roku produkowana jest już piąta generacja pojazdu. Pierwsza generacja została zaprezentowana podczas targów motoryzacyjnych Frankfurt Motor Show. Wówczas był to jeden z największych projektów marki. W czasie pracy nad konstrukcją, uczestniczyło ponad osiem tysięcy inżynierów, konstruktorów oraz projektantów. Nazwa modelu, Astra, nie jest autorskim pomysłem marki. Została zapożyczona od bratniej firmy Vauxhall, która była już uprzednio stosowana od 1979 roku dla dwóch ostatnich wcieleń Opla Kadetta. Ujednolicenie nazwy zostało wdrożone na podstawie nowej polityki koncernu General Motors, ówczesnego właściciela Opla i Vauxhalla. Inne nazwy, pod którymi znany jest ten model to Opel Astra Classic, Vauxhall Astra, Chevrolet Astra, Holden AH Astra czy Opel Optima. Zobaczmy, zatem wszystkie generacje Opel Astra dostępne na polskim rynku.
Opel Astra F - pierwszej generacji (1991-2002), w pierwszej wersji oferowany był jako hatchback i kombi. Rok później wprowadzona została wersja pojazdu - sedan. W 1993 roku wprowadzono do sprzedaży model cabrio. Wersja ta wyposażona była w brezentowy dach, którty zaprojektowany został przez włoską firmę Bertone. W 1994 roku Opel Astra przeszedł delikatną modernizację. Przemianę przeszła m.in. atrapa chłodnicy, kolor kierunkowskazów przednich z pomarańczowego został zmieniony na przeźroczysty. Zmieniono także koło kierownicy, kolor tapicerki oraz lusterka wewnętrzne. W tym samym czasie w ofercie jednostek napędowych dostępne były silniki firmy Ecotec. W latach 1991-1998 samochód był produkowany pod nazwą Astra. W momencie, gdy w 1998 roku produkcja tego modelu została przeniesiona do Gliwic, rozpoczęto produkcję modelu Astra G. Produkcja była kontynuowana pod nazwą Astra Classic do 2002 roku. Standardowe wyposażenie oferowane w Astrze Classic obejmowało m.in. immobilizer, centralny zamek, katalizator, wspomaganie kierownicy, ABS czy elektryczne sterowanie lusterek.
Opel Astra G (II) (1998-2009) przez cały czas produkcji nie został poddany żadnemu liftingowi. Do standardowego wyposażenia Opla Astry G należały m.in. EBD, immobilizer i wspomaganie kierownicy. W opcjach dodatkowego wyposażenia znaleźć można manualną lub elektryczną klimatyzację, tempomat, ABS czy spryskiwacze reflektorów.
Opel Astra III generacji, znany fabrycznie jako H, (2004-2014), poddany został facelifting'owi, jak i dokonano kilka zmian technicznych. Zmianom uległa, m.in. skrzynia biegów zbiornik paliwa czy czujnik poziomu paliwa. Do standardowego wyposażenia modelu H zalicza się wspomaganie kierownicy, elektryczne sterowanie lusterek czy cztery poduszki powietrzne.
Opel Astra IV generacji (2009-2020) (fabrycznie oznaczony jako J), zbudowany został na nowej płycie General Motors, "Delta". W tym modelu pojawiły się nowe zderzaki oraz nowy wzór grilla. W standardowym wyposażeniu pojazdu znalazł się sześciocalowy ekran dotykowy, światła do jazdy dziennej z technologią LED, a także półskórzane fotele.
Opel Astra V generacji (2015-) w 2016 roku zdobył tytuł "Europejskiego Samochodu Roku". W wypadku tego modelu, w wyposażeniu opcjonalnym pojawiła się siedmiobiegowa skrzynia biegów. Standardowe wyposażenie auta obejmuje m.in. klimatyzację automatyczną czy kamerkę Opel-Eye.
Najnowszy model Opla Astry ujrzał światło dzienne w 2021 roku. Generacja ta charakteryzuje się ostrą dynamiczną linią, która optycznie bardzo mocno różni się od swoich poprzedników. Masywne koła oraz wysoka linia drzwi dodają charakteru. Poza klasyczną odmianą z silnikiem spalinowym, Astrę Generacji L możemy też kupić w wersji elektrycznej (Plug-in Hybid)
Opel Astra szczególnie ceniona jest za małą awaryjność oraz niskie koszty eksploatacji, w tym za niską cenę części zamiennych. Większość benzynowych silników z Astry bardzo dobrze współpracuje z instalacjami LPG. Słabą stroną tego modelu, szczególnie w przypadku pierwszej i drugiej generacji jest szybko rdzewiejąca blacha.
Alternatywnymi modelami samochodów z segmentu C są m.in. Skoda Octavia, Ford Focus, Honda Civic czy VW Golf. Podobnie jak model Astry, wymienione modele są równie tanie w użytkowaniu, części zamienne są łatwo dostępne oraz charakteryzują się niską awaryjnością oraz podobną "żywotnością" blachy.
Data publikacji: 2022-03-21, ostatnia zmiana: 2022-12-12