Zaprezentowana w 1993 roku Kia Sportage niezwykle pozytywnie wpłynęła na postrzeganie marki na wielu rynkach. Kolejne lata i kolejne generacje niewielkiego SUV-a utrzymały trend. Dziś Kia Sportage stanowi silną konkurencję dla samochodów firm, które dwie dekady temu uważano za dużo bardziej prestiżowe.
Kia Sportage I wytwarzana była od 1993 roku, przez kolejnych 11 lat (lifting 1997). Zbudowany po części z Mazdą model nie był bulwarową terenówką z samonośnym nadwoziem, lecz solidnym autem do jazdy po bezdrożach. Ramowa konstrukcja była plusem w trudnych warunkach drogowych, jednocześnie wiązała się z ograniczoną przestrzenią pasażerską i bagażową. Gros oferty wystawianej na sprzedaż to odmiana 5-drzwiowa o standardowej długości nadwozia (podwyższone kombi), są też odmiany cabrio oraz 5-drzwiowa wersja przedłużona (Grand). W ofercie silniki benzynowe i diesle (2,0 TD i 2,2 D).
Kia Sportage II na rynki europejskie produkowana była od 2004 do 2010 roku (2008 lifting, rok wcześniej wprowadzenie 7-letniego pakietu gwarancyjnego, będącego do dziś standardem marki). Sportage II projektowano po połączeniu z Hyundaiem. Odpowiednikiem jest Tucson. Silniki benzynowe 142-175 KM, wysokoprężne 112-150 KM (samodzielne konstrukcje koreańskie, wcześniej posiłkowano się jednostkami opracowanymi przez inne firmy).
Kia Sportage III – produkowana od 2010. Model ten zdefiniował stylistykę firmy na kolejne lata – został opracowany w niemieckim centrum projektowym. Silniki benzynowe od 135 (1,6 GDI) do 260 KM (2.0 T-GDI). Diesle 115-186 KM. Pięć gwiazdek w teście Euro NCAP stanowiło nie tylko wyznacznik postępu, ale też zachętę dla europejskiej klienteli.
Kia Sportage IV – debiut w 2015 roku, lifting 3 lata później. Tak jak w poprzednikach istniała możliwość zamówienia wersji z przednim napędem lub na cztery koła. Silniki benzynowe (moc od 132 do 177 KM) oraz z zapłonem samoczynnym (115-185 KM). W salonach w 2018 roku pojawiły się dwa warianty hybrydowe (oba współpracujące z dieslami – moce 136 i 185 KM).
Kia Sportage V - piata generacja miała miała mieć premierę w tym samym roku (2020) co bliźniaczy Hyundai Tucson . Jednak ze względu na wątpliwości co do śmiałej stylistyki pojazdu premierę odsunięto o rok. Samochód dostępny jest z silnikami benzynowymi o mocy od 150-180KM, wyokoprężnymi o mocy 116 lub 136KM oraz w dwóch wersjach hybrydowych 230KM lub 265KM (Plug-in Hybrid).
Pierwsza generacja Sportage to wciąż niezły model pod wieloma względami – plusem właściwości terenowe, minusem korozja i stosunkowo niewielka przestrzeń. Sportage II, III, IV i V to modele bliźniacze do aut Hyundaia. Nowoczesne, wytrzymałe i zbierające dobre opinie na rynku wtórnym. W silnikach benzynowych bez wtrysku bezpośredniego dobra tolerancja LPG. Dzięki czemu w przypadku tego auta możemy bez problemu myśleć o założeniu instalacji gazowej. Atutem świadczącym o znacznej poprawie jakości są warunki gwarancji.
Głównym konkurentem jest Hyundai Tucson (oraz Hyundai i35) – są to konstrukcje bliźniacze z tą samą (dużą) liczbą zalet i (niewielką) wad. Alternatywą są też większe SUV-y koncernu – Kia Sorento i Hyundai Santa Fe. Konkurencja z Japonii i Europy to choćby Nissan Qashqai, Mitsubishi ASX, Renault Koleos, Renault Kadjar czy Seat Ateca.
Data publikacji: 2022-06-16, ostatnia zmiana: 2022-12-14