Końcówka jesieni i początek wiosny to okresy szczególnych kolejek w okolicach warsztatów samochodowych. Spowodowane jest to głównie dużym popytem na usługi wymiany opon. W Polsce dominuje trend dotyczący wymiany opon dwa razy do roku, a opony całoroczne wciąż nie stanowią głównego wyboru ogumienia w pojazdach samochodowych.
Zdecydowanie się na wybór pewnych konkretnych metod nie jest niczym specjalnie trudnym i na pewno trzeba brać pod uwagę wiele uwarunkowań, które są bardzo specyficzne dla konkretnego rodzaju pojazdu samochodowego oraz trybu korzystania z samochodu.
Wszystko należy rozpocząć od poprawnej nomenklatury. Jest istotna różnica pomiędzy wymianą kół, a wymianą opon. O ile posiadanie oddzielnego zestawu felg z oponami zimowymi/letnimi jest przesłanką dla samodzielnej wymiany, o tyle już decydowanie się na wymianę samego ogumienia wymagać powinno ingerencji warsztatu samochodowego.
Podstawą jest obserwacja stanu zużycia ogumienia, ewentualnych wgnieceń felg oraz poszukiwanie nierównomiernego wytarcia się ogumienia. Szczególną uwagę powinna zwracać sytuacja, w której ogumienie z jednej osi wyciera się nierównomiernie. Taka sytuacja powinna skłaniać do jak najszybszej oceny geometrii podwozia, którą zajmuje się bardzo szeroka grupa warsztatów działających na rynku polskim.
Weryfikacja stanu ogumienia to nie wszystko, równie istotne dla poprawnego procesu samodzielnej wymiany opon jest sprawdzenie typu obecnych (o ile takowe są) czujników ciśnienia w oponach.
Patrząc na zaawansowanie techniczne wielu konstrukcji, szczególnie kół z niskim profilem i przystosowanych do dużych prędkości i obecność czujników ciśnienia w oponach należy całkowicie odrzucić możliwość samodzielnej, domowej wymiany opon.
Podstawowym wyposażeniem koniecznym dla wymiany kół na zimowe/ letnie będą:
- podnośnik typu żabka,
- klucz, najlepiej dynamometryczny,
- szczotka druciana do oczyszczenia styku piast z felgami,
- czujnik ciśnienia w oponach.
Demontaż de facto polega na poluzowaniu śrub, a następnie uniesieniu części pojazdu z elewacją wymienianego koła. Po tym należy dalej odkręcać śruby i zdemontować koło. Po demontażu należy dokładnie ocenić stan klocków hamulcowych, piasty oraz oczyścić powierzchnię piasty z użyciem drucianej szczotki.
Zanim koło zostanie założone dobrze jest upewnić się, że wszystkie ciężarki stosowane w trakcie wyważania koła są na właściwym miejscu. Niekiedy potrzebna będzie ocena w wyspecjalizowanym warsztacie i skorzystanie z usług wyważania kół.
Problematyczne mogą się okazać czujniki ciśnienia w oponach. Od 2014 roku jest to wyposażenie obowiązkowe nowych pojazdów samochodowych, co bezpośrednio przekłada się nie tylko na bezpieczeństwo, ale i skomplikowanie prac serwisowych. Wymieniając całe koła konieczne jest dokładne oznaczenie stron wymienianych kół, co pozwoli uniknąć błędów i potrzeby przeprogramowania sterownika.
Po montażu wystarczy dokręcić odpowiednio śruby (najlepiej kluczem dynamometrycznym) i wybrać się na krótką przejażdżkę. Każdy hałas i uczucie „ściągania” powinny być przesłanką do niezwłocznej wizyty w warsztacie samochodowym. Przyczyną może być błędne wyważenie, nieprawidłowe wytarcie opon albo błędy montażowe. Należy o tym szczególnie pamiętać i uważać na wszelkie niepokojące symptomy.
Artykuł powstał przy współpracy z adamot.pl
- Jak wybrać łańcuchy śniegowe do samochodu?
Data publikacji: 2018-03-13, ostatnia zmiana: 2021-04-08