Szukaj

Kategorie

Ciśnienie w oponach. Jakie powinno być?


Ciśnienie w oponach. Jakie powinno być?


Zbyt wysokie lub niskie ciśnienie w oponach źle wpływa na bezpieczeństwo jazdy i spalanie paliwa. Jak uniknąć takich problemów?

Szacuje się, że blisko 6 procent wypadków śmiertelnych jest spowodowanych pęknięciem opony w wyniku zbyt niskiego ciśnienia. To zresztą nie jedyne zagrożenie związane z jazdą z niedopompowanym ogumieniem. Za mała ilość powietrza niekorzystnie wpływa na drogę hamowania, która może wzrosnąć przez nią nawet o jedną piątą. Odbija się również na zawartości portfela kierowcy, bo prawie o połowę przyspiesza proces zużywania opon i zwiększa zużycie paliwa. Jak jednak stwierdzić, że ciśnienie w kołach jest odpowiednie?

Jak mierzyć ciśnienie w oponach?

Wielu kierowców praktykuje metodę „na oko”. To jednak najlepszy sposób na to, by przegapić moment, w którym nasze opony będą wymagać pompowania. Lepiej więc udać się do serwisu lub na stację benzynową, gdzie będziemy mogli skorzystać z kompresora i dokładnie zmierzyć ciśnienie w kołach. Kompresory na stacjach dostępne są bezpłatnie, a umożliwiają pomiar z dokładnością do 0,1 bara. Pamiętajmy też, że badanie da miarodajne wyniki tylko, jeśli będzie przeprowadzane na zimnych oponach.

Ciśnienie w oponach – zalecenia

Otrzymaną wartość należy porównać z zaleceniami producenta auta. Jak je znaleźć? Nie będzie to trudne, bo informacje na ten temat znajdują się w instrukcji oraz w kilku miejscach samochodu:



  • na wewnętrznej stronie klapy schowka;
  • na naklejce na lewym słupku;
  • na klapie wlewu paliwa;

Producent może podawać tę wartość w barach lub atmosferach. Obie jednostki są ze sobą niemal tożsame – jeden bar to około 0,98 atmosfery.

Dostosowanie ciśnienia w oponach

W niektórych wypadkach dopuszczalne są 10-procentowe odstępstwa od zaleceń producenta. Na mniejsze ciśnienie możemy zdecydować się między innymi:

  • jeśli często jeździmy po wyboistych, zaniedbanych drogach – zapewni to lepszą amortyzację;
  • podczas upałów, kiedy naturalnie wrasta ciśnienie w oponie;
  • po znaczącym zmniejszeniu obciążenia pojazdu



Zwiększenie ciśnienia jest natomiast zalecane w następujących sytuacjach:

  • przed dłuższą podróżą na dobrze utrzymanych równych drogach – zmniejszymy w ten sposób opory toczenia;
  • w czasie mrozów, kiedy spada ciśnienie;
  • montując przyczepę – w takim przypadku najważniejsze jest dopompowanie tylnych kół;

Data publikacji: 2018-10-09, ostatnia zmiana: 2018-10-19



prostowniki-akumulatory.pl Autor artykułu:
Artykuł został przygotowany przez sieć profesjonalnych sklepów z akumulatorami i prostownikami: prostowniki-akumulatory.pl.

Może Cię zaintersować:

- Ubezpiecznie assistance - czy warto je kupić i jakie wybrać?

- Jakie auto sportowe kupić?

- Samodzielna wymiana opon mini-poradnik

- Jak wybrać łańcuchy śniegowe do samochodu?

- Akumulatory mają swoje tajemnice - co jest prawdą a co nie jeśli chodzi o ten element eksploatacyjny samochodu?


Spodobało Ci się?