Jednym z elementów hydraulicznego systemu sprzęgła jest wysprzęglik centralny, który z biegiem lat z powodzeniem wyparł stosowane dotychczas linki.
Pedał sprzęgła jest pierwszą dźwignią funkcjonującą w układzie sterowania sprzęgłem. Tradycyjną metodą przez wiele lat stosowaną w mechanizmach sterowania sprzęgłem było użycie linki, na wzór tej wykorzystywanej w konstrukcjach rowerowych. Takie rozwiązanie powodowało potencjalne niebezpieczeństwo w ruchu drogowym, a w miarę rozwoju technologii tę rolę przejął wysprzęglik centralny. Jego nowoczesna konstrukcja pozwala na sprawną integrację łożyska wyciskowego z siłownikiem sprzęgła.
Wysprzęglik centralny to inaczej mechanizm wysprzeglający, który wykorzystywany jest w celu właściwego funkcjonowania pedału sprzęgła. Wysprzęglik pełni funkcję siłownika sprzęgła oraz łożyska hydraulicznego. Wysprzęglik centralny najczęściej wykonuje się z tworzywa sztucznego, aluminium lub stali, a elementy gumowe chronią przed nieszczelnością. Zamontowany w dzwonie skrzyni biegów stanowi niezwykle ważny element sprzęgła w każdym pojeździe.
Podstawową funkcją wysprzęglika centralnego jest naciskanie na sprężynę talerzową koła dociskowego sprzęgła w celu rozłączenia napędu. Pedał sprzęgła połączony jest z tłokiem pompki, a naciśnięcie pedału wprawia w ruch tłok, który ściska płyn hydrauliczny. Płyn poprzez sztywny przewód przesuwa go dalej w układzie i dostaje się aż do wysprzęglika centralnego. Gdy płyn hydrauliczny napiera na wewnętrzną część tłoka, wywierany jest nacisk na dźwignię, która przekazuję siłę na łożysko wyciskowe. Jest to tzw. mechanizm półhydrauliczny ze względu na zastosowaną dźwignię będącą jednym z elementów sterowania sprzęgła.
Połączenie siłownika hydraulicznego z łożyskiem wyciskowym pozwoliło ograniczyć wielkość sprzęgła, jego masę oraz wydłużyć żywotność tego elementu. Nowoczesne rozwiązanie pozytywnie wpłynęło na częstotliwość serwisowania oraz pozwoliło zredukować koszty eksploatacyjne.
Jeśli hydrauliczny układ sterowania sprzęgłem działa poprawnie, nie wymaga żadnych regulacji i jest bezobsługowy. Problemy mogą pojawić się, gdy dojdzie do wycieku płynu hydraulicznego, utraty jego właściwości lub uszkodzenia uszczelnień. Przyczyną awarii układu hydraulicznego mogą być pompa sprzęgła lub wysprzęglik centralny. Jeśli do włączenia biegów w samochodzie konieczna jest coraz większa siła, istnieje duże prawdopodobieństwo, że nasz układ stał się nieszczelny.
Wielu fachowców zaleca więc wybierać wysprzęgliki centralne o jak najwyższej jakości wykonania. Takie możemy znaleźć w ofercie na wysprzęglik centralny w iParts. Wystarczy wybrać markę samochodu oraz model, rocznik i wersję silnikową, a znajdziemy części, które pasują do naszego pojazdu. Wszystkie z nich są fabrycznie nowe i posiadają pełną gwarancję producenta. Obsługa sklepu służy fachowym doradztwem oraz zapewnia szybką realizację zamówienia.
Zobacz także poradnik jak rozpoznać uszkodzenie koła dwumasowego
Data publikacji: 2020-08-12, ostatnia zmiana: 2022-05-18