Czujnik położenia wałka rozrządu - objawy awarii

Dwa wałki rozrządu


Jednym z kluczowych podzespołów układu napędowego jest wałek rozrządu. Aby jego praca przebiegała właściwie, wałek rozrządu musi być podłączony do elementu kontrolującego. Jest nim czujnik położenia wałka rozrządu, przekazujący impulsy dotyczące bieżącej pozycji wałka. Informacje te przekazywane są do sterownika jednostki napędowej, który po dokładnej analizie wpływa między innymi na pracę świec czy ilość dostarczanego paliwa do komory spalania.

Objawy awarii czujnika CMP

Zwykle nieprawidłowe funkcjonowanie czujnika położenia wałka rozrządu sygnalizowane jest przez sterownik komputera silnika – pojawiają się wtedy komunikaty na desce rozdzielczej. Sama wiadomość o awarii jest informacją o nietypowych (niewłaściwych) parametrach pracy jednostki napędowej, wpływających na jej nietypowe działanie. Głównym objawem są kłopoty z układem zapłonowym występujące zarówno podczas startu, jak również objawiające się szarpaniem podczas jazdy. Kierowcy może się wydawać, że silnik ma ochotę zgasnąć, że krztusi się.

Do innych objawów awarii czujnika zalicza się zmniejszoną dynamikę (gorsze przyspieszenie i elastyczność), zwiększone zapotrzebowanie na paliwo czy samoczynne blokowanie się skrzyni przekładniowej. Inna klasyfikacja problemów z czujnikiem wałka rozrządu obejmuje następujące symptomy: pracę sterownika w trybie awaryjnym, sygnalizację usterki za pomocą kontrolki silnika, problemy ze uruchamianiem jednostki napędowej (także przy korzystnych warunkach atmosferycznych).

Przyczyny awarii i sprawdzanie czujnika

Spośród wielu czynników mogących odpowiadać za awarię czujnika położenia wałka rozrządu do najczęstszych zalicza się: awarie przewodów doprowadzających oraz zwarcie instalacji.

Główną czynnością pozwalającą sprawdzić stan czujnika jest weryfikacja stanu przewodów połączeniowych oraz to, czy nie wykazują one zwarcia do masy. Etap numer dwa to zweryfikowanie napięcia zasilania – tutaj konieczne jest skorzystanie z wskazówek producenta samochodu, ponieważ dane te są różne dla silników i mogą znacząco odbiegać od siebie. Krok trzeci obejmuje sprawdzenie napięcia sygnału za pomocą oscyloskopu.

Ze względu na znaczne skomplikowanie prac oraz różnorodność przyczyn naprawę awarii czujnika położenia wałka rozrządu należy zlecać fachowcom. Konieczna będzie nie tylko szczegółowa wiedza techniczna, ale też dostęp do komputera pokładowego oraz znajomość prawidłowych wartości napięcia zasilania w konkretnym siniku.

Znacznie rzadziej spotykane są mechaniczne awarie samego czujnika, które potrafią objawiać się w nietypowy sposób. Jednym z ciekawszych przypadków był delikatnie pęknięty plastik obudowy czujnika - praktycznie niewidoczna rysa. Objawem, który się pojawiał sporadycznie było odcięcie zapłonu na poziomie pomiędzy 4 500 - 5 500 obrotów na minutę (zamiast nominalnego 7 200). Komputer nie wykrywał błędu, a niespodzianka pojawiała się tylko sporadycznie podczas wyprzedzania. Po zdjęciu nogi z gazu wszystko wracało do normy. Winny okazał się czujnik położenia wałka rozrządu, który najwidoczniej przy większych wibracjach tracił styk i sterownik komputera odcinał zapłon.

Możliwości pomyłki w diagnozie

Tak jak wiele innych awarii w samochodach, także objawy wskazujące na uszkodzenie czujnika położenia wałka rozrządu mogą wynikać z innych przyczyn. Kiedy występują podobne lub tożsame objawy, dobrze jest zweryfikować stan układu zasilania i układu zapłonowego – w obu objawami usterki są niemożliwość uruchomienia silnika oraz problemy z zapłonem mieszanki. Dowiedz się więcej o możliwych awariach układu zapłonowego zobacz czym objawia się uszkodzona cewka zapłonowa i jak na pracę silnika wpływają zużyte świece zapłonowe.

Naprawa i wymiana uszkodzonego czujnika

Po prawidłowym zdiagnozowaniu awarii czas samej naprawy nie powinien przekroczyć 60 minut, zaś jej koszt zależny jest od kilku czynników (marki, modelu, warsztatu) i powinien mieścić się w widełkach 100-700 zł. Samodzielna naprawa nie jest polecana osobom o mniejszym doświadczeniu i nieposiadającym oprogramowania do komputera silnika.

Przysyłający fałszywe lub zniekształcone informacje czujnik położenia wałka rozrządu (znany też pod skrótem CMP) może też ulec całkowitemu uszkodzeniu. Jego wyłączenie grozi tym, że komputer sterujący pracą jednostki napędowej całkowicie zablokuje pracę wtryskiwaczy i tym samym paliwo nie będzie docierać do komory spalania. Pozbawiony paliwa silnik może wyłączyć się podczas jazdy. Stąd bagatelizowanie nieprawidłowej pracy jest szkodą dla bezpieczeństwa.

Data publikacji: 2021-02-23, ostatnia zmiana: 2021-02-22

ZOBACZ OGŁOSZENIA

Czujnik położenia wałka rozrządu 928F-12K073-A1E
18,00 zł
Zalesie Śląskie
(woj. opolskie)
Akumulator centra cb450 - napięcie: 12V, pojemność: 45Ah, prąd rozruchowy: 330A
258,02 zł
Łomża
(woj. podlaskie)
Przełącznik wycieraczek Peugeot 406 Kombi Lift
50,00 zł
Wrocław
(woj. dolnośląskie)
Ford Cougar moduł / sterownik tempomatu 97BB10E850AA
23,00 zł
Zalesie Śląskie
(woj. opolskie)
Akumulator exide eb605 - napięcie: 12V, pojemność: 60Ah, prąd rozruchowy: 390A
308,46 zł
Jastrzębie-Zdrój
(woj. śląskie)
czujnik przyśpieszenie poprzeczne Bosch
10,00 zł
Gdynia
(woj. pomorskie)
Przekaźnik wielofunkcyjny - Cougar * Escort * Fiesta * Ka * Mondeo * Puma * Transit - 7320414 / 96FG
8,00 zł
Zalesie Śląskie
(woj. opolskie)
Czujnik / włącznik świateł cofania / wstecznego biegu Patrol Terrano
95,00 zł
Parchowo
(woj. pomorskie)
Akumulator VARTA 5604110543132
304,00 zł
Rogoźnik
(woj. śląskie)
moduł immobilizera mercedes w168 c klasa
20,00 zł
Jarosław
(woj. podkarpackie)
przełącznik podnoszenia szyby Mercedes
10,00 zł
Gdynia
(woj. pomorskie)
Akumulator bosch 0 092 s40 210 - napięcie: 12V, pojemność: 45Ah, prąd rozruchowy: 330A
240,56 zł
Staszów
(woj. świętokrzyskie)

ZOBACZ POWIĄZANE ARTYKUŁY NA BLOGU

Jakiej produkcji jest Renault? Czy to są trwałe i dobre samochody?
Odpowiedź na pytanie "Jakiej produkcji jest Renault?" jest odpowiedzią prostą, bo tego motoryzacyjnego giganta blisko sto lat temu założyli bracia Renault z Francji, czyli miłośnicy wyścigów. Natomias...
Data publikacji: 2021-02-23
Koło dwumasowe objawy awarii
Koło dwumasowe to jeden z podzespołów, który zyskał na popularności wraz z ze zwiększającą się mocą i wartością momentu napędowego w silnikach o stosunkowo niewielkiej pojemności skokowej. Na początku...
Data publikacji: 2021-02-23
Świece zapłonowe - jaka jest ich rola i jak często je wymieniać?
Świece zapłonowe stanową jeden z podstawowych elementów układu odpowiedzialnego za spalanie benzyny (lub gazu). Odpowiedni dobór świec oraz ich kondycja wpływają na takie parametry, jak sprawność (czy...
Data publikacji: 2021-02-22
Jak rozpoznać oryginalne części samochodowe?
Właściciel samochodu musi mierzyć się z różnymi wyzwaniami. Niektóre elementy wymagają wymiany po pewnym czasie użytkowania. Najkorzystniej wymienić je na oryginalne części samochodowe, pochodzące od...
Data publikacji: 2021-02-12

Zgłoś uwagi

Stale pracujemy nad wydajnością i wygodą korzystania ze Sprzedawacza. Jeżeli zauważyłeś błąd lub masz pomysł na nowe funkcjonalności - daj nam znać i przyczyń się do ulepszenia serwisu!

*Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez SoftNinjas Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, w celu świadczenia usług w ramach serwisu Sprzedawacz.pl - zgodnie z polityką prywatności.
* Oświadczam, że zapoznałem się i akceptuję Regulamin serwisu Sprzedawacz.pl.
Wyślij