Volkswagen Passat to model niemieckiej marki Volkswagen. Jest to samochód osobowy klasy średniej, którego produkcja rozpoczęła się w 1973 roku. W 2014 roku rozpoczęto produkcję już ósmej generacji pojazdu. Pomimo tego, że trzecia generacja obecnie też jest już trudna do kupienia to zaczniemy właśnie od niej, ponieważ jest ona milowym krokiem w historii Passata. Zobaczmy, zatem generacje Volkswagen Passat
Volkswagen Passat III (B3) (1988-1993) został zaprezentowany szerokiej publiczności w 1989 roku. Stylistom marki zależało na stworzeniu zupełnie nowej stylistyki modelu B3. Auto, w odróżnieniu od swoich poprzedników jest mniej ekstrawaganckie i bardziej stonowane. Wówczas zrezygnowano również z nadwozi sedan oraz kombi. Był to także pierwszy model Passata z silnikiem umieszczonym poprzecznie. Opcjonalnie, model mógł być wyposażony w pneumatyczne zawieszenie Nivomat.
Volkswagen Passat IV (B4) generacji (1993-1997) został zaprezentowany w 1994 roku. Był on gruntownie zmodernizowaną wersją modelu B3. Zastosowano w nim m.in. w pełni zmodernizowana strefa zgniotu czy zagłówki dla pasażerów. W 1995 roku model został poddany delikatnemu liftingowi, m.in. przyciemniono tylne światła. Dodatkowo, wprowadzony został nowy silnik benzynowy 1,6 l o mocy 100 KM.
Volkswagen Passat V (B5) generacji (1997-2005) był zupełnie innym wcieleniem tego modelu. Warto zauważyć, że kolejna, piąta generacja została wprowadzona do sprzedaży dwa lata później. Wówczas passat został zbudowany całkowicie od podstaw, nadwozie zostało w pełni ocynkowane. Passat B5 FL pojawiał się na rynku w 2000 roku.
Volkswagen Passat VI (B6) generacji(2005-2010) został zaprezentowany szerokiej publiczności w 2005 roku. Auto charakteryzuje się zupełnie nową stylistyką. Charakterystycznym elementem tej generacji jest ogromna atrapa chłodnicy.
Volkswagen Passat VII (B7) generacji (2010-2014) został po raz pierwszy zaprezentowany w czasie targów w Paryżu w 2010 roku. Została zmieniona m.in. stylistyka nadwozia, jest to bowiem głęboko zmodernizowana poprzednia wersja pojazdu.
Volkswagen Passat VIII (B8) generacji (2014-) to jak dotąd ostatnia generacja tego modelu. Auto otrzymało nowy, o wiele bardziej elegancki wygląd. Model ten został zbudowany na bazie modułowej płyty MQB. W 2019 roku ósma generacja Passata przeszła delikatny lifting. Zmianie uległ kokpit, wypełnienie tylnych świateł oraz koło kierownicy.
Volkswagen Passat jest ceniony przez użytkowników za relatywnie niską awaryjność samochodu oraz tanie i łatwo dostępne części zamienne. Wadą tego modelu w starszych generacjach jest karoseria, która niezwykle szybko rdzewieje. W modelu B6 została zainstalowana wadliwa konstrukcja 2,0 TDi, co wpłynęło niekorzystnie na wypracowany dotąd wizerunek Passatów, jako aut bezawaryjnych.
Alternatywnymi modelami samochodów z segmentu D dla ósmej generacji pojazdu są m.in. Ford Mondeo czy Peugeot 508 lub Citroen C5. Warto również zwrócić uwagę na Skodę Octavię, która pomimo tego, że znajduje się w niższym segmencie to również jest ciekawą propozycją szczególnie w odmianach kombi.
Data publikacji: 2022-03-22, ostatnia zmiana: 2022-12-13