Hyundai i30 to pierwszy z samochodów koreańskiego giganta, zaprojektowany specjalnie z myślą o rynku europejskim. Aby stworzyć model zgodny z oczekiwaniami nabywców ze Starego Kontynentu, za projekt odpowiadało nowo powstałe biuro rozwojowe w niemieckim Rüsselsheim am Main. Nowy model pozycjonowany był pomiędzy dwoma modelami – Elantrą (zaliczaną niekiedy do segmentu D) i pozycjonowanym jako B+ Accencie. Z początku samochód sprzedawany w Europie pochodził z fabryki w koreańskim Ulsan, ale od 2008 roku gros oferty to i30 z czeskich Noszowic.
Pierwsza generacja i30 została zaprezentowana europejskiej publiczności w marcu 2007 roku na salonie samochodowym w Genewie. Z początku oferowano jedną wersję nadwoziową (5-drzwiowy hatchback), by z czasem poszerzyć ofertę o interesująco stylizowane kombi (nazwane CV). Hyundai i30 I dostępny był z silnikami benzynowymi (moce od 109 do 143 M) oraz wysokoprężnymi (90-140 KM). Co ważne, w obu przypadkach były to autorskie jednostki napędowe Koreańczyków. Wcześniej bowiem korzystano z wsparcia technologii japońskiej (głównie Mitsubishi).
Druga odsłona i30 pojawiła się w 2011 roku. Do oferty nadwoziowej dołączył sportowo stylizowany hatchback o 3-drzwiowej karoserii (nazwano go nieco na wyrost jako coupe). Zgodnie ze światowymi trendami zmieniło się podejście do pojemności skokowej silników – w porównaniu z poprzednikiem nie było w ofercie diesla 1,6, natomiast pojawił się wysokoprężny motor 1,4. Benzynowe też oferowano jako 1,4 lub 1,6.
Trzecia generacja Hyundaia i30 zadebiutowała w 2016 roku. Na początku pojawił się 5-drzwiowy hatchback, zaś rok później przedstawiono odmianę kombi. Także w 2017 roku zadebiutowała kolejna wersja nadwoziowa – 5-drzwiowy liftback. W gamie silników benzynowych pojawiły się jednostki o pojemności 1,0 litra z turbiną (moc 120 KM). Poza tym oferowano benzynowe wersje 1,4 (w kilku wariantach), 1,6 oraz 2,0 (w tym najmocniejszą o mocy 250-275 KM, zarezerwowaną dla specjalnej wersji i30 N). Był też silnik wysokoprężny –1,6 litra (trzy warianty mocy).
Hyundai i30 niezależnie od wersji ceniony jest za dobre wyposażenie seryjne oraz ogólną jakość. Nie słychać o niepokojących awariach któregokolwiek z silników. Nadwozie jest nieźle zabezpieczone przed korozją (jedynie pierwsza generacja ma braki na tym polu). Podobnie jak bliźniacza Kia ceed, także Hyundai i30 to auto przede wszystkim do jazdy, nie do zadawania szyku (poza topową wersją N).
Na rynku wtórnym największym konkurentem jest Kia ceed – od Hyundaia i30 różni się detalami stylistycznymi nadwozia i nieco wystrojem wnętrza (silniki i płyta podłogowa są te same). Poza tym Hyundai i30 śmiało może konkurować z nieco droższymi w zakupie i eksploatacji markami japońskimi. Hyundai i30 zamiast Mazdy 3, Nissana Pulsara albo Mitsubishi Lancera to niezłe rozwiązanie.
Data publikacji: 2022-06-11, ostatnia zmiana: 2022-12-14