Powszechnie wiadomo, że w obecnych czasach, technologia nieustannie idzie do przodu. Rozwijamy coraz to nowsze sposoby radzenia sobie z danymi problemami o naturze technicznej.
Istnieje swojego rodzaju tendencja, która wskazuje na to, że odchodzimy w dużym stopniu od tradycyjnych silników spalinowych (niezależnie od tego czy na paliwa gazowe lub ciekłe). Czy proces ten jest korzystny? Ciężko jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, gdyż należy zawsze rozważyć przy takiej problematyce zróżnicowane aspekty, które wpływają na naszą ostateczną ocenę danego zagadnienia. Można powiedzieć, że pójście w stronę aut elektrycznych, może zmniejszyć w pewnym stopniu emisję zanieczyszczeń do atmosfery, jednak efekt nie jest tak diametralny jakby się wydawało. Polska, jako kraj położony na ogromnych złożach węgla, zarówno kamiennego jak i brunatnego, charakteryzuje się stosunkowo sporą emisyjnością zanieczyszczeń do atmosfery w porównaniu z takimi krajami jak Szwecja czy Norwegia, którzy praktycznie całkowicie bazują na OZE. Ekologiczność wprowadzania Elektro-mobilności w państwach, jest bezpośrednio skorelowana z tym, w jaki sposób w danym kraju jest wytwarzana energia elektryczna, bo to właśnie przy jej pomocy wytwarzane są akumulatory do samochodów elektrycznych. Z powyższego wywodu wynika, że nie warto jeszcze całkowicie zapominać o silnikach benzynowych i diesla ale warto przyjrzeć się im z bliska, i przeanalizować różnice konstrukcyjne przy różnych rodzajach silników diesla.
Silnik Diesla, o zapłonie samoczynnym, można podzielić na wiele różnych rodzajów, w zależności od tego, jaki jest charaktery konstrukcyjny poszczególnych elementów. Przy tak sprawdzonej konstrukcji, jaką jest silnik diesla, należy zwrócić szczególną uwagę, na kluczowy element technologii, którym jest sposób wtrysku paliwa. Z pośród rodzajów wtrysku, w jakie może zostać wyposażony silnik diesla wyróżniamy takie jak: system „common rail”, który pozwala na podzielenie pracy systemu wtrysku paliwa na kilka etapów; pompowtryskiwacze, które charakteryzują się stosunkowo wysokim ciśnieniem wtrysku, które sięga nawet od 2000-2200 barów; kolejnym jest system UPS, który polega na wyposażeniu każdego z posiadanych w samochodzie cylindrów, w układ pompy wtryskowej i odpowiedniego przewodu.
O silnikach diesla można oczywiście napisać o wiele więcej, gdyż jest to technologia, która nigdy nie odejdzie do lamusa i zawsze znajdzie swoich popleczników z racji prostoty i niezawodności. Można powiedzieć, że silnik benzynowy również jest popularny na świecie (blisko połowa użytkowników kupuje właśnie ten rodzaj), jednak to diesel zawsze będzie tą legendarną technologią. Przez cały czas inżynierowie zastanawiają się, w jaki sposób można ulepszyć ten system, a ich praca nie idzie na marne. Według niektórych danych, ropy naftowej na świecie, starczy jeszcze na co najmniej 60 lat, także w tym okresie, warto zastanawiać się jeszcze nad technologiami, które zoptymalizują proces cyklu spalania oleju napędowego do maksimum. A Ty, jaki silnik chciałbyś w swoim samochodzie?
Autor artykułu
Artykuł został przygotowany przez firmę BTH FAST autoryzowanego dealera silników marki DEUTZ.
Zobacz również artykuł Diesel czy Benzyna - co wybrać?
Data publikacji: 2018-10-25, ostatnia zmiana: 2022-05-18