Skoda Fabia zadebiutowała w 1999 roku, zastępując model Felicia. W przeciwieństwie do poprzednika nowy pojazd korzystał tylko z technologii Volkswagena. Felicia, tak naprawdę, była mocno zmodernizowaną Skodą Favorit, zaprojektowaną bez wsparcia niemieckiej technologii Zobaczmy, zatem wszystkie generacje Skody Fabii.
Skoda Fabia I wytwarzana była w latach 1999-2008 (modernizacja w 2004). Część z modeli sprzedawanych na polskim rynku pochodziła z zakładów w Antoninku, położonych koło Poznania. W przeciwieństwie do większości innych samochodów segmentu B Fabię I wytwarzano nie tylko jako hatchback, ale też jako sedan oraz kombi. Nie było zaś odmiany trzydrzwiowej. Silniki montowane w aucie generowały moc od 50 do 131 KM (najmocniejszy był diesel z wersji RS, najsłabszą benzynowe 1,0 8V).
Fabia II miała debiut w 2007 roku w Genewie. Produkowano ją do 2014 roku (lifting w 2010 roku). W ofercie dwie wersje nadwoziowe (zrezygnowano z sedana) – kombi miało przestrzeń bagażową 480 l, zaś hatchback 300. Silniki benzynowe i wysokoprężne – moce od 60 do 180 KM.
Skoda Fabia III miała premierę w 2014 roku. Oferowano dwie odmiany nadwozia – względem poprzednika pojemność kufrów urosła do 330 l w hatchbacku oraz 530 w kombi. Od początku produkcji podstawowe wersje wyposażano w silniki benzynowe o 3 cylindrach (najsłabszy generował 60 KM). Były też benzynowe odmiany 4-cylindrowe (moce w przedziale 75-125 KM). Można było też zamówić jednostkę zasilaną olejem napędowym – były to dwie odmiany tego samego 3-cylindrowego motoru o pojemności 1,4, różniące się ilością koni mechanicznych i wartością momentu obrotowego.
Czwarta generacja Skody Fabii została po raz pierwszy zaprezentowana 4 maja 2021. W porównaniu do poprzednia nowa Skoda Fabia jest dłuższa o 11 cm oraz szersza blisko o 5 cm od poprzedniczki. Samochód dostępny jest z benzynowymi jednostkami o małej pojemności. Do wyboru wersja 1.0 MPI o mocy 80KM, oraz jednostki TSI o pojemności od 1.0l do 1.5l i mocy 95 - 150 KM.
Popularność Skody Fabii wynikała przede wszystkim ze stosunku ceny do jakości. Szeroka gama silnikowa, możliwość zakupu kombi (i sedana w I generacji) oraz niskie koszty eksploatacyjne to następne z atutów. Na uwagę zasługuje też przestronne wnętrze, mogące konkurować z wieloma samochodami kompaktowymi z tamtych lat. W przeciwieństwie do poprzednika (Felicii) znacząco poprawiono jakość zabezpieczenia antykorozyjnego oraz wykonanie detali.
Naturalną konkurencją dla Skody Fabii są Volkswagen Polo oraz Seat Ibiza – łączą je płyty podłogowe oraz silniki. Zamiast Fabii III można też pokusić się o zakup nieco większego modelu z czeskiej stajni – zaprezentowanej w 2012 roku Skody Rapid Spaceback. Alternatywą spośród aut koreańskich z segmentu B mogą być Kia Rio i Hyundai i20. Francuska konkurencja to Renault Clio czy Citroen C3. Niezłą opcją jest Fiat Punto. Jeśli zaś chodzi o kombi segmentu B, mogące stanowić alternatywę dla najstarszych Fabii, warto rozważyć kupno Fiata Palio Weekend, Peugeota 206 SW, Seata Cordobę Vario.
Data publikacji: 2022-06-09, ostatnia zmiana: 2022-12-14