Popularność samochodów z gazem, wśród polskich kierowców, rośnie z roku na rok. Cieszą się opinią tanich pojazdów w eksploatacji i są uważane za lepszy wybór od diesli lub aut zasilanych klasyczną benzyną. Czym charakteryzuje się auto na gaz, jak sprawdzić samochód z LPG przed zakupem, i jak o niego dbać?
Jeśli kupowałeś już samochód używany doskonale wiesz znasz już temat sprawdzania samochodu przed zakupem. W przypadku auta z LPG jest dodatkowych kilka rzeczy, na które powinieneś w szczególności zwrócić uwagę.
Najpierw warto się zastanowić, czy bardziej korzystne okaże się kupno samochodu używanego, z później zamontowanym gazem, czy auta z fabryczną instalacją LPG. Dorabianie instalacji gazowej jest w Polsce bardzo powszechne, ponieważ w porównaniu do diesla czy benzyny, auta na gaz, generują mniejsze koszty eksploatacji, zwłaszcza podczas jazdy na dalekich trasach. Co raz więcej osób obawia się także zakupu diesli ze względu na ich opinię samochodów awaryjnych oraz ryzyka zakazu poruszania się, takimi pojazdami, po centrach miast. Jako, że za granicą również samochody z gazem cieszą się popularnością, wiele osób sprowadza do kraju modele z całej Europy.
Problematyczny może okazać się zakup samochodu z fabryczną instalacją gazową, jeśli, ten model, nie był sprzedawany w Polsce, w oficjalny sposób. Części do takiego samochodu, prawdopodobnie, będą dostępne tylko w ASO, istnieje możliwość braku dokumentacji serwisowej albo niezbędnego oprogramowania w komputerach diagnostycznych.
W przypadku instalacji montowanych później warto wybrać samochód, w którym zamontowano instalacje bazującą na popularnych w Polsce częściach. Serwisowanie takiej instalacja będzie wtedy możliwe w wielu punktach. Jednocześnie w przypadku ewentualnej awarii, któregoś z elementów nie będzie problemów ze znalezieniem zamiennika. Jednymi z najpopularniejszych instalacji na polskim rynku są STAG, Lecho, LPGTECH Lovato, BRC, KME czy Prins.
Kiedy znajdziesz już odpowiedni samochód, nie spiesz się sprawdź, czy pojazd posiada wszystkie potrzebne dokumenty. Uczciwy sprzedawca będzie posiadał fakturę na montaż instalacji LPG, w której powinien być wpisany VIN i numer rejestracyjny, w przypadku kiedy instalację zamontowano po rejestracji pojazdu. Przy okazji, nie zapomnij sprawdzić samochodu po VIN. Poza tym, w dokumentacji samochodu powinny się znaleźć:
Brak każdego z tych dokumentów będzie rodził problemy prawne. Najłatwiejszym do rozwiązania będzie brak wpisu w dowodzie rejestracyjnym. Jeśli jesteś w posiadaniu wszystkich dokumentów, wystarczy, że samochód przejdzie dodatkowy przegląd techniczny, już po zarejestrowaniu, na stacji diagnostycznej. Aczkolwiek, lepiej wystrzegać się zakupu takiego pojazdu, gdyż przy założeniu, że brak wpisu w dowodzie jest równoznaczny z brakiem przeglądu, fakt ten świadczy o prawdopodobnym złym stanie technicznym pojazdu. Zwróć również swoją uwagę na datę montażu instalacji. Istnieje opcja, że auto z niedawno zamontowanym gazem, posiada instalację o słabej jakości, która ma na celu tylko uatrakcyjnić pojazd w oczach potencjalnych klientów.
Przed zakupem dowiedz się od kupującego jak długo jest jeszcze ważna homologacja butli gazowej. W przypadku samochodu sprowadzanego dowiedz się czy butla posiada już polskie świadectwo homologacji. Jeśli okres ważności się kończy lub brakuje homologacji butli LPG dla auta sprowadzanego musisz się liczyć z dodatkowym wydatkiem na poziomie od ok 250 do 600 zł. W zależności od tego czy uda się homologować starą butlę czy będziesz ją musiał wymienić na nową.
Jakość montażu jest nie mniej ważna od samej instalacji. Nie trzeba być mechanikiem ani diagnostą samochodowym, aby sprawdzić, czy wszystkie komponenty są zamontowane prawidłowo. Zwisające kable, kilometry taśmy klejącej, rozwiązania "na śrubkę", w zastępstwie za awaryjną elektronikę instalacji, powinny być dla Ciebie ostrzeżeniem. Chociaż wielu mechaników przekonuje, że świecąca się kontrolka "check engine" jest całkowicie normalnym zjawiskiem w samochodach z gazem, nie wierz w ich zapewnienia! Jest to sygnał, że instalacja została źle zamontowana, niewyregulowana i stanowi zagrożenie dla prawidłowej pracy silnika.
Umiejscowienie wlewu gazu też jest istotne. Jeśli punkt umieszczono na wsporniku pod zderzakiem lub przy haku holowniczym, będzie podatny na uszkodzenia. Polecanym rozwiązaniem jest montaż wlewu gazu pod klapką wlewu benzyny, co jest nie tylko wygodne, ale i estetyczne. Kwestią dyskwalifikującą jest rdza w miejscy wlewu gazu. Co, niestety, zdarza się dość często jeśli wlew zamontowany jest w błotniku.
Obowiązkowo, przed podpisaniem umowy kupna-sprzedaży, przetestuj samochód podczas jazdy próbnej. Wybierz dłuższą trasę, aby sprawdzić pracę silnika zarówno na wolnych, jak i szybkich obrotach oraz na zimny i ciepłym silniku. Przełączanie z benzyny na gaz musi zachodzić prawidłowo, a niekontrolowane szarpnięcia są niedopuszczalne. Szarpnięcia szczególnie mogą być widoczne kiedy powoli toczymy się na drugim biegu i dodajemy gazu. Ich występowanie może świadczyć w najlepszym przypadku o zużytych świecach zapłonowych lub źle wyregulowanej instalacji. Gorzej jeśli z jakichś powodów instalacji wyregulować w danym samochodzie się nie udaje. Auto musi poruszać się płynnie i równomiernie się rozpędzać zarówno na gazie jak i po przełączeniu na benzynę.
Użytkowanie auta z LPG nie różni się zbytnio od standardowej eksploatacji dowolnego innego samochodu. Dobrze jednak wiedzieć o kilku sprawach, które poruszamy poniżej.
Przegląd samochodu z instalacją gazową należy dokonywać każdego roku. Co ciekawe, przepis ten obowiązuje nie tylko auta starsze rocznikowo, ale również te, które dopiero opuściły salon firmowy. Do niezbędnych, do przeglądu, dokumentów należą: dowód rejestracyjny pojazdu z zapisem o LPG, świadectwo legalizacji zbiornika gazowego i sposobu montażu instalacji gazowej. Zaraz po kupnie samochodu z gazem, dobrze jest też wymienić świece zapłonowe.
W trakcie użytkowania pojazdu, ważna jest kontrola właściwego luzu zaworowego. Jest ona szczególnie istotna właśnie w samochodach z instalacją gazową, gdyż luz odpowiada za prawidłową pracę układu rozrządu, co wpływa na jakość spalania. Co 10-15 tysięcy przejechanych kilometrów albo co najmniej raz na rok, powinno się wymienić także oby dwa filtry gazu LPG: filtr fazy ciekłej i filtr fazy lotnej. Należy też pamiętać, że żywotność najbardziej wytrzymałych wtryskiwaczy gazowych wynosi około 100 tysięcy kilometrów.
Kierowca auta na gaz musi pamiętać, że butle na gaz, w Polsce, są homologowane na 10 lat. Homologacja musi mieć miejsce w momencie, gdy skończy się termin eksploatacji, po uczestnictwie pojazdu w kolizji i zatrzymaniu dowodu rejestracyjnego, a także po zamontowaniu nowego zbiornika albo sprowadzeniu samochodu zza granicy. Przeważnie koszt homologacji waha się w granicach 250zł, a dla porównania cena nowej butli gazowej, z doliczonym montażem, może wynieść nawet 600zł.
Jeśli Twój budżet nie przekracza 10 tysięcy złotych, lepiej zorientuj się jak kupić samochód używany z gazem i zdobądź informacje o dacie legalizacji butli przed zakupem. W sytuacji, kiedy możesz przeznaczyć na zakup samochodu 20 tysięcy złotych i więcej, przemyśl założenie LPG po zakupie samochodu.
Kiedyś uważano, że gaz nie nadaje się do montażu w nowych samochodów. To jest mit. Najważniejsza jest konstrukcja jednostki napędowej. Do aut na gaz, nie sprawdzą się silniki wykonane z materiałów o wątpliwej jakości. Podwyższone temperatury mogą skutkować nadmiernym zużyciem. W związku z tym, zaleca się montowanie gazu w pojazdach z hydraulicznymi popychaczami w układzie rozrządu, co sprzyja utrzymaniu prawidłowego luzu.
Niewątpliwie, warto też zdawać sobie sprawę, jaka generacja instalacji gazowej, najlepiej sprawdzi się w Twoim samochodzie. Instalacje gazowe I generacji cechują się prostym procesem instalacji i brakiem elektroniki. Są tanie, ale mało precyzyjne. Instalacja II generacji jest wyposażona w moduł elektryczny i montuje się ją w samochodach z silnikami, wyposażonymi w jedno i wielopunktowy wtrysk benzyny z katalizatorem i sondą lambda. Najmniej popularna jest instalacja generacji III, a najbardziej IV, która charakteryzuje się wolnością od awarii silnika i wymogiem stosowania bardzo czystego paliwa. Szeregiem benefitów chwalą się instalacje gazowe generacji V i VI, ale trzeba pamiętać o ich wysokiej cenie.
Marką, która króluje, na polskim rynku instalacji gazowych, jest Stag, a produkty, sygnowane tą nazwą, wytwarza rodzima firma AC S.A. Rozważając różne instalacje LPG, oferta Lecho (polski producent) i BRC, również wydaje się interesująca.
Posiadanie samochodu z gazem przyniesie najwięcej korzyści osobom, które generują przebiegi o dużych liczbach - szczególnie poza miastem. Wtedy, mogą zaoszczędzić nawet do 40% na kosztach eksploatacji. Istotą sprawy jest, aby do zakupu auta na gaz podejść rozsądnie i sprawdzić wszystkie niezbędne czynniki, aby mieć pewność, że nabywany samochód faktycznie zagwarantuje zyski, a nie straty.
Data publikacji: 2020-10-06, ostatnia zmiana: 2022-05-18