Mimo, że najpopularniejszym w naszym kraju sportem motorowym niezmiennie pozostaje Formuła 1, to w ostatnich latach coraz większą rozpoznawalność zdobywają Motocyklowe Mistrzostwa Świata, a zwłaszcza kategoria dla najlepszych zawodników i najszybszych motocykli - MotoGP. Jest to odpowiednik Formuły 1 - tyle że na dwóch kołach.
Podobnie jak w Formule 1, zawodnicy mierzą się ze sobą na najsłynniejszych torach wyścigowych, rozsianych po całym świecie. Kalendarz wyścigów w niczym nie ustępuje temu znanemu z Formuły 1. Sezon złożony z 19 rund rozpoczyna się już w marcu nocnym wyścigiem w Katarze, pośrodku pustyni. Zawodnicy potykają się również w tak odległych państwach jak Argentyna, Stany Zjednoczone, Australia, Japonia czy Indonezja. Nie brakuje oczywiście wyścigów w Europie - we Francji, Wielkiej Brytanii, a zwłaszcza Hiszpanii, gdzie z uwagi na na ogromną popularność turystyki motocyklowej i wyścigów, rozgrywa się aż cztery rundy grand prix w rożnej fazie sezonu. Sezon kończy się w listopadzie.
Polscy fani upodobali sobie wyścigi, rozgrywane u naszych sąsiadów: na torze Sachsenring w Niemczech, ale przede wszystkim na malowniczym obiekcie w Brnie w Czechach. Bardzo łatwo usłyszeć na trybunach polski język. Niestety w Polsce, ze względu na brak toru spełniającego rygorystyczne normy bezpieczeństwa, póki co zorganizowanie wyścigu tej rangi jest wykluczone.
Motocykle, na których jeżdżą sportowcy, tylko na pierwszy rzut oka wyglądają jak te, które można kupić w salonie. W rzeczywistości, pod owiewkami kryje się najlepsza możliwa technologia, rozpędzająca te maszyny do ponad 350km/h w mgnieniu oka i jeszcze szybciej pozwalająca na ich zatrzymanie się w miejscu.
Maksymalna dopuszczalna pojemność silników w motocyklach MotoGP to 1000 cm3 i wszystkich sześciu zaangażowanych producentów (Honda, Ducati, Yamaha, Suzuki, Aprilia oraz KTM) stosuje takie właśnie jednostki napędowe. Silniki osiągają moc nawet do 260KM. Wspomniane wcześniej prędkości maksymalne możliwe są do osiągnięcia tylko na niektórych torach, zawierających odpowiednio długie proste, jak np. w Mugello, gdzie rozgrywane jest GP Włoch.
W sumie w zawodach bierze udział 22 zawodników, którzy podzieleni są na 11 zespołów. Te z kolei dzielą się na zespoły prowadzone bezpośrednio przez wspomnianych sześciu producentów (tzw. zespoły fabryczne), oraz zespoły prywatne (tzw. satelickie), które również mają do dyspozycji sprzęt tych samych marek, jednak przeważnie ze względów finansowych i kontraktowych, nie mają dostępu np. do najlepszych części, stąd ich walka z gigantami jest utrudniona. Na miejsce w najlepszych zespołach fabrycznych trzeba po prostu zasłużyć sobie wcześniejszymi osiągnięciami.
W ostatnich latach najlepszą nacją w MotoGP zdecydowanie byli Hiszpanie. Tacy zawodnicy jak Marc Marquez czy Jorge Lorenzo zdominowali aktualną dekadę. To właśnie Marquez dominuje w ostatnich latach w MotoGP. Od debiutu w tej klasie w 2013 roku, aż sześciokrotnie zdobywał mistrzostwo. Ostatnim zawodnikiem spoza Półwyspu Iberyjskiego, który zdobył tytuł Mistrza Świata, był Australijczyk Casey Stoner. Nie oznacza to, że inni nie próbują - w 2017 roku o włos od upragnionego tytułu był Andrea Dovizioso z Włoch. W stawce zawodników wciąż jest jeszcze legenda sportów motorowych - Valentino Rossi, który nie powiedział ostatniego słowa. Popularny "The Doctor" cały czas stara się zdobyć upragniony, dziesiąty tytuł Mistrza Świata. Ostatni raz udało mu się zdobyć koronę w 2009 roku.
Jesteśmy już na "ostatniej prostej" tegorocznego sezonu MotoGP. Zawodnikom pozostał tylko finał w Walencji, choć wiemy, że mistrzostwo ponownie zdobył Marc Marquez, a pewny wicemistrzostwa jest Andrea Dovizioso. Kolejny sezon - MotoGP 2020 - rusza już wiosną przyszłego roku, a poprzedzi go seria testów, gdzie zawodnicy będą mogli przygotowywać swoje motocykle i trenować przed kolejną rywalizacją o tytuł Mistrza Świata.
Data publikacji: 2019-11-08, ostatnia zmiana: 2019-11-08