Przekładnie kierownicze - czym są?

Przekładnie kierownicze - czym są?

Przekładnia kierownicza to bardzo istotny element każdego pojazdu. Sprawdź czym są dokładnie! Zapraszamy do naszego artykułu!

Układ kierowniczy jest jednym z najważniejszych podzespołów w samochodzie. Umożliwia przenoszenie energii kinetycznej z kierownicy na mechanizm ruchu zwrotniczego, co powoduje skręt kół. Krótko mówiąc, bez sprawnie działającej przekładni kierowniczej nie moglibyśmy skręcać i stracilibyśmy kontrolę nad pojazdem. 

Przekładnie kierownicze 

Przekładnia kierownicza jest nazywana maglownicą lub przekładnią listwową. To system, który umożliwia sterowanie samochodem, a dokładnie wykonywanie ruchów skrętnych poprzez przeniesienie ruchu obrotowego kierownicy na siłę osiową kół. Przekładnie kierownicze dzielimy na:

  • hydrauliczne - mechanizm wspomagania działa dzięki płynowi hydraulicznemu. Jest to najbardziej awaryjna spośród trzech rodzajów przekładni. 
  • mechaniczne ze wspomaganiem elektrycznym EPS - wspomaganie przekładni odbywa się za pomocą silnika elektrycznego. Ten typ maglownicy stopniowo wypiera przekładnie hydrualiczne.  
  • mechaniczne - maglownica bez wspomagania.

Poza podziałem przekładni kierowniczych ze względu na sposób wspomagania, wyróżniamy też poszczególne modele:

  • przekładnia ślimakowa
  • przekładnia zębatkowa
  • przekładnia łańcuchowa 
  • przekładnia pasowa
  • przekładnia cierna 
  • przekładnia posuwisto-zwrotna

Cześć z wymienionych przekładni ma zastosowanie np. we frezarkach lub młockarniach. Przekładnia ślimakowa występuje w wycieraczkach samochodowych, a w układzie kierowniczym najczęściej mamy do czynienia z przekładnią zębatkową.

Co się psuje w przekładniach? 

Przekładnia kierownicza, jak każdy inny podzespół w samochodzie, może się zepsuć. Usterki przekładni są bardzo częste, ponieważ jest to mechanizm mocno eksploatowany. Poza nieustannym korzystaniu z przekładni kierowniczych jest on narażony na niedogodności spowodowane nierównymi drogami, dziurami i ustępami na drodze. Objawy, że coś niedobrego dzieje się z przekładnią to m.in:

  • trudności w skręcaniu 
  • stukot kół w trakcie jazdy 
  • problem z utrzymaniem prostego toru jazdy 
  • wilgotna maglownica oraz wyciek płynu wspomagania
  • blokowanie kierownicy 
  • nieprawidłowe działanie systemu wspomagania (chodzi za lekko lub za ciężko)
  • potrzeba użycia siły przy wykonywaniu manewru skrętu 

Usterki przekładni kierowniczych są całkowicie normalne, a gdy już się pojawią możemy albo wymienić przekładnię na nową, co wiąże się z dużym kosztem lub zdecydować się na regenerację przekładni. W przypadku przekładni zębatkowej, najczęściej usterce ulegają zębatki i zębnik, a poszczególne elementy korodują. 

Naprawa przekładni kierowniczych 

Regeneracja przekładni nie zawsze jest możliwa, ale zdecydowanie jest to najbardziej opłacalny sposób naprawy usterki.

Na czym polega regeneracja? Zaczyna się od dokładnego wyczyszczenia poszczególnych elementów, a następnie oceny ich stanu. Większość uszkodzeń, takich jak nietrzymające uszczelki lub przetarcia jest widoczna już na tym etapie. 

W kolejnym kroku szlifuje się listwę zębatą, która często koroduje, dlatego należy dokładnie ją oczyścić. Następnie dokonuje się wymiany zużytych elementów. Najczęściej są to:

  • oringi
  • pierścienie
  • uszczelniacze
  • tuleje ślizgowe 

Ostatnim krokiem jest ponowny montaż przekładni oraz wykonanie testów diagnostycznych, które pozwalają określić czy maglownica została złożona w prawidłowy sposób. 


Artykuł powstał we współpracy z https://przekladnie.mielec.pl/

Data publikacji: 2020-02-22, ostatnia zmiana: 2020-02-21

ZOBACZ OGŁOSZENIA

taśma airbag przewód Nissan 11 pinów zwijacz
50,00 zł
Morzewo
(woj. wielkopolskie)
zwijacz Renault Clio III/ Modus z tempomatem lub bez
200,00 zł
Morzewo
(woj. wielkopolskie)
Pompa wspomagania kierownicy Mercedes A klasa W 168 gmowy ochraniacz na pompę
70,00 zł
Szczecin
(woj. zachodniopomorskie)
taśma airbag przewód peugeot/ citroen zwijacz
35,00 zł
Morzewo
(woj. wielkopolskie)
zwijacz taśma airbag Renault Scenic II z tempomatem lub bez
200,00 zł
Morzewo
(woj. wielkopolskie)
Sprzedaż pompy wspomagania Mercedes A klasa W 168
135,00 zł
Kołobrzeg
(woj. zachodniopomorskie)
Sworzeń wahacza Terracan
82,00 zł
Parchowo
(woj. pomorskie)
Pompa wspomagania kierownicy Mercedes A klasa, W 168 po renowacji
130,00 zł
Gdańsk
(woj. pomorskie)
taśma airbag przewód zwijacz Renault Scenic II oraz Megane II
40,00 zł
Morzewo
(woj. wielkopolskie)
Tuleje Ford Galaxy Przód
55,00 zł
Bydgoszcz
(woj. kujawsko-pomorskie)
zwijacz taśma airbag Renault Megane II z tempomatem lub bez
200,00 zł
Morzewo
(woj. wielkopolskie)
Kierownica Vectra  C Signum
150,00 zł
Bydgoszcz
(woj. kujawsko-pomorskie)

ZOBACZ POWIĄZANE ARTYKUŁY NA BLOGU

Co grozi za jazdę po alkoholu w 2020 roku?
Choć polskie prawo jest uważane za stosunkowo łagodne – zwłaszcza w odniesieniu do pijanych kierowców – w rzeczywistości jest ono jednym z najbardziej restrykcyjnych w Europie. Nieustannie słychać bow...
Data publikacji: 2020-10-23
Wideorejestrator samochodowy - co wybrać, na co zwrócić uwagę?
Po naszych drogach porusza się około 20 milionów samochodów. Natomiast w 2019 roku odnotowano aż 436 469 kolizji drogowych. Polskie drogi niestety nie należą do najbezpieczniejszych. Wielu z nas lubi...
Data publikacji: 2020-10-19
Samochody sportowe do 20 tysięcy - jakie auto wybrać?
Sportowe samochody to marzenie niejednej osoby. Kojarzą się z luksusem, szybką jazdą i przede wszystkim z bardzo dużym wydatkiem. Czy to oznacza, że musimy zrezygnować z realizacji naszego marzenia? W...
Data publikacji: 2020-10-13
Brabus - udoskonalona doskonałość! Sportowy tuning luksusowych aut
Symbol "B" na masce samochodu, wyglądającego na pierwszy rzut oka jak model Mercedesa, to nic innego jak znak informujący nas o tym, że w luksusowym i znanym ze swojej niezawodności niemieckim aucie,...
Data publikacji: 2020-10-07