Przekładnia kierownicza to bardzo istotny element każdego pojazdu. Sprawdź czym są dokładnie! Zapraszamy do naszego artykułu!
Układ kierowniczy jest jednym z najważniejszych podzespołów w samochodzie. Umożliwia przenoszenie energii kinetycznej z kierownicy na mechanizm ruchu zwrotniczego, co powoduje skręt kół. Krótko mówiąc, bez sprawnie działającej przekładni kierowniczej nie moglibyśmy skręcać i stracilibyśmy kontrolę nad pojazdem.
Przekładnia kierownicza jest nazywana maglownicą lub przekładnią listwową. To system, który umożliwia sterowanie samochodem, a dokładnie wykonywanie ruchów skrętnych poprzez przeniesienie ruchu obrotowego kierownicy na siłę osiową kół. Przekładnie kierownicze dzielimy na:
Poza podziałem przekładni kierowniczych ze względu na sposób wspomagania, wyróżniamy też poszczególne modele:
Cześć z wymienionych przekładni ma zastosowanie np. we frezarkach lub młockarniach. Przekładnia ślimakowa występuje w wycieraczkach samochodowych, a w układzie kierowniczym najczęściej mamy do czynienia z przekładnią zębatkową.
Przekładnia kierownicza, jak każdy inny podzespół w samochodzie, może się zepsuć. Usterki przekładni są bardzo częste, ponieważ jest to mechanizm mocno eksploatowany. Poza nieustannym korzystaniu z przekładni kierowniczych jest on narażony na niedogodności spowodowane nierównymi drogami, dziurami i ustępami na drodze. Objawy, że coś niedobrego dzieje się z przekładnią to m.in:
Usterki przekładni kierowniczych są całkowicie normalne, a gdy już się pojawią możemy albo wymienić przekładnię na nową, co wiąże się z dużym kosztem lub zdecydować się na regenerację przekładni. W przypadku przekładni zębatkowej, najczęściej usterce ulegają zębatki i zębnik, a poszczególne elementy korodują.
Regeneracja przekładni nie zawsze jest możliwa, ale zdecydowanie jest to najbardziej opłacalny sposób naprawy usterki.
Na czym polega regeneracja? Zaczyna się od dokładnego wyczyszczenia poszczególnych elementów, a następnie oceny ich stanu. Większość uszkodzeń, takich jak nietrzymające uszczelki lub przetarcia jest widoczna już na tym etapie.
W kolejnym kroku szlifuje się listwę zębatą, która często koroduje, dlatego należy dokładnie ją oczyścić. Następnie dokonuje się wymiany zużytych elementów. Najczęściej są to:
Ostatnim krokiem jest ponowny montaż przekładni oraz wykonanie testów diagnostycznych, które pozwalają określić czy maglownica została złożona w prawidłowy sposób.
Artykuł powstał we współpracy z https://przekladnie.mielec.pl/
Data publikacji: 2020-02-22, ostatnia zmiana: 2021-04-08