Silniczek krokowy to niewielki podzespół, którego zadaniem jest sterowanie ustawieniem przepustnicy na biegu jałowym. Ma to nie dopuścić do całkowitego wyłączenia silnika spalinowego po odpuszczeniu pedału gazu oraz ustawienie parametrów pracy jednostki napędowej w taki sposób, żeby pracowała na optymalnych obrotach wału korbowego. Sam silniczek krokowy to urządzenie elektryczne.
Silniczek krokowy wykonuje obroty silnika o stosowne wartości kątowe. Dane czerpie z dostarczanych impulsów. Na pracę silniczka krokowego ma wpływ kilka elementów. Do najważniejszych należą: stopień naładowania baterii (akumulatora), sygnały o położeniu korbowodu, wskazania MAP sensora czy temperatura cieczy chłodzącej. Analizując otrzymywane wartości, elektryczny silniczek krokowy dostosowuje pracę do temperatury jednostki napędowej lub w razie konieczności odpowiada za wysyłanie sygnałów o dodatkowym ładowaniu akumulatora. Ogólną zasadę działania można określić jako sterowanie poprzez biegunowość prądu i następnie ustawianie wartości wychylenia.
Wydaje się, że sterowanie prędkością obrotową odbywa się tylko za pomocą pedału przyspieszenia. Okazuje się jednak, o czym zdaje sobie sprawę nie tylko mechanik, ale doświadczony kierowca, że są momenty, gdy nie ma możliwości dodawania gazu. W korku lub na dojeździe do świateł silniczek krokowy wspiera kierującego, zarządzając pracą obrotową silnika czy doładowując baterię. Prędkość obrotowa w takich warunkach będzie się różnić w zależności od temperatury cieczy chłodzącej (silnika) i stopnia naładowania (rozładowania) akumulatora.
Najważniejszym symptomem są falujące obroty na biegu jałowym lub zwiększające się bez potrzeby podczas dojazdu do świateł. Tzw. wycie na wolnych (za wysokich) obrotach, to znak, że potrzebna będzie naprawa lub wymiana silniczka krokowego. Bywa też, że występuje objaw odwrotny - czyli przygasanie lub całkowite gaśnięcie samochodu po zdjęciu nogi z gazu. Wszystko zależy od tego w jakiej pozycji silniczek krokowy się przycina.
Wspominając o silniczku krokowym, warto przypomnieć, czym jest bieg jałowy. Jest to najniższa prędkość obrotowa wału korbowego, przy której generowany jest moment obrotowy o wartości pozwalającej na pokonanie wszystkich wewnętrznych i zewnętrznych oporów układu, z zastrzeżeniem, że zachowana jest stabilna praca (bez drgań, gaśnięć). Najczęściej przy rozgrzanym silniku na biegu jałowym wartość obrotów oscyluje w granicach 500-800 na min. natomiast przy zimnym silniku może to być 1000-1200 obr./min. Jeśli zamierzasz kupić samochód używany zwróć uwagę jak reaguje silnik na zdjęcie nogi z gazu. Jeśli ma tendencje do przygasania lub obroty zostają na za wysokim poziomie może to świadczyć o problemach z silniczkiem krokowym.
Objawy świadczące o niedomaganiach silniczka krokowego nie oznaczają konieczności wizyty u mechanika, oczywiście jeśli poniższe samodzielne czynności serwisowe pozwolą uporać się z problemem.
Po znalezieniu silniczka krokowego i demontażu dobrze jest go wyczyścić. Niezłym rozwiązaniem będzie namoczenie podzespołu w nafcie lub benzynie ekstrakcyjnej (lub mieszance tych cieczy) przed 10-15 min i następnie złożenie, po wytarciu, wcześniej rozebranych elementów. Istotne, żeby zachować czystość, zabezpieczając silniczek krokowy przed pyłem, piaskiem etc.
Po złożeniu i zamontowaniu pora na adaptację silniczka krokowego z silnikiem. W wielu autach do przeprowadzenia prawidłowej konfiguracji wystarczy włączyć zapłon i kilka razy z rzędu nacisnąć do końca pedał gazu, powoli go odpuszczając.
Jeśli wcześniejsza metoda nie pomoże, po wyczyszczeniu silniczka krokowego można przywrócić prawidłowe wartości na dwa sposoby. Pierwszym jest wybranie się w dłuższą trasę, liczącą ok. 20 km. Druga opcja to włączenie silnika i pozostawienie go na biegu jałowym przez 15-20 minut, celem adaptacji. Jeżeli żaden z trzech sposobów nie pomoże, to oznacza, że trzeba zgłosić się do serwisu. Doświadczony mechanik oceni, czy silniczek wymaga wymiany czy może wystarczą kolejna naprawa lub dostrojenie układu.
Data publikacji: 2021-04-16, ostatnia zmiana: 2022-05-17