Większość kierowców zastanawiając się nad pakietem assistance za główne kryterium wyboru przyjmuje cenę usługi. Pytanie czy cena jest faktycznie tak istotna. Poniżej postaramy się przedstawić bliżej jakie formy pomocy może zaoferować ten rodzaj ubezpieczenia oraz które z nich są kluczowe dla zapewnienia spokoju.
Assistance jest ubezpieczeniem mającym zapewnić nam poczucie bezpieczeństwa w sytuacji, gdy nasz samochód odmówi posłuszeństwa. W zależności od posiadanego pakietu możemy liczyć na pomoc w uruchomieniu pojazdu, holowaniu auta do warsztatu po kolizji lub w przypadku awarii. Często również możemy skorzystać z samochodu zastępczego lub zakwaterowania w przypadku problemów z naszym samochodem.
Wiele osób często „mimo woli” posiada jakiś pakiet assistance, ponieważ wybierając dodatkową usługę uzyskiwali zniżkę przy ubezpieczeniu samochodu – całkowity koszt pozostawał właściwie bez zmian lub różnił się bardzo nieznaczenie. Czy to co proponuje ubezpieczyciel jest dobre i czy warto się na to skusić?
Pakiety oferowane przez ubezpieczycieli są często bardzo korzystne cenowo, a zarazem oferują ochronę, która faktycznie może nam się przydać w podróży. Nawet w przypadku dość błahej awarii, może okazać się, że koszt ubezpieczenia będzie znacznie niższy niż jednorazowe holowanie pojazdu. Dla osób jeżdżących niedużo podstawowe oferty ubezpieczycieli powinny być wystarczające. W przypadku kierowców spędzających w aucie wiele godzin tygodniowo warto rozważyć droższe pakiety ochrony. Również w przypadku pojedynczego dłuższego wyjazdu warto poszukać maksymalnej ochrony na krótki okres czasu (tzw. assistance krótkoterminowe). Cena pakietu ubezpieczenia w głównej mierze zależy od tego, co obejmuje dany wariant ubezpiecznia. Zobaczmy zatem na co zwrócić uwagę, wybierając pakiet pomocy odpowiedni do naszych potrzeb?
Zwykle opcja naprawy w miejscu zdarzenia nie jest dostępna w najtańszych pakietach pomocy. Warto jednak wybrać droższą wersję ochrony, by w razie problemów móc z niej skorzystać. Np. jeśli zimą okaże się, że nie możemy odpalić samochodu lub gdy złapiemy gumę na trasie, a dzień wcześniej zostawiliśmy koło zapasowe w garażu. Również latem zdarza się nam zapomnieć wyłączyć światła i rozładować akumulator - w takiej sytuacji również ubezpieczyciel pomoże. Niby drobna sprawa, a bez ubezpieczenia może być trudna do rozwiązania, szczególnie gdy ma miejsce w niedzielę. Przez to wiele osób szczególnie ceni sobie tę właśnie usługę w pakiecie assistance!
W przypadku kiedy w ciągu roku wybieramy się samochodem za granicę warto sprawdzić czy nasze ubezpieczenie będzie również tam działało. Zwykle najtańsze pakiety assistance działają tylko w Polsce. W takim przypadku, kiedy z naszym samochodem stanie się coś za granicą, możemy zostać pozostawieni sami sobie.
W przypadku droższych pakietów bardzo często ubezpieczyciele ograniczają za granicą ilość kilometrów holowania względem tego, co oferują na terenie Polski. Dla pewności warto dokładnie zapoznać się z OWU (ogólnymi warunkami ubezpieczenia) i sprawdzić czy nie znajdują się tam istotne dla nas wyłączenia.
W przypadku awarii pojazdu lub wypadku za granicą wynajem pojazdu na koszt ubezpieczyciela może być tym, co uratuje nasz dalszy urlop. Również w Polsce nie jest to bez znaczenia, szczególnie kiedy wykorzystujemy pojazd do celów służbowych i każdy dzień bez samochodu to utracone pieniądze.
Najtańsze ubezpieczenia assistance zwykle nie oferują wynajmu pojazdu. Zdarza się, że w przypadku kradzieży pojazdu możemy liczyć na krótki wynajem (np. 2 dni).
W przypadku droższych rozwiązań możemy dostać samochód zastępczy nawet na 5-7 dni, co w większości przypadku powinno wystarczyć by kontynuować podróż. Najwyższe pakiety różnych firm oferują możliwość wynajmu pojazdu nawet do 10-15 dni.
Zwykle okres wynajmy jest taki sam niezależnie od tego czy zdarzenie ma miejsce w Polsce jak i za granicą.
Już najtańsze pakiety assistance pozwolą nam zdjąć sobie z głowy problem holowania. Jeśli cokolwiek stanie się z naszym pojazdem możemy zadzwonić pod ustalony numer (warto mieć ten numer w portfelu) i wezwać pomoc. Jest to naprawdę znacznie łatwiejsze i tańsze niż szukanie w telefonie firmy, która akurat teraz będzie mogła nam pomóc. Ponadto konsultant z firmy ubezpieczeniowej najprawdopodobniej szybciej znajdzie naszą pozycję na mapie niż pracownik losowej firmy, którą cudem uda nam się znaleźć.
Wszystko zależy od tego, jak daleko od miejsca zamieszkania (serwisu, z którego korzystamy) najczęściej przemieszczamy się. Jeśli zwykle poruszamy się w obrębie jednego miasta, to zwykle starczy nam nawet 100 km. W razie dłuższej wyprawy (np. na tydzień czy dwa) można dokupić szerszy wariant ubezpieczenia tylko na ten okres - prawdopodobnie opcja ta będzie bardziej ekonomiczna.
W przypadku osób jeżdżących w dłuższe trasy, naszym zdaniem, powinno to być co najmniej 250 km na terenie Polski. Dzięki temu, w większości niespodziewanych sytuacji powinno nam się udać wrócić do miejsca zamieszkania i dopiero tam naprawiać pojazd. Z doświadczenia wiem, że nie ma nic gorszego niż zostawić auto w serwisie 400 km od domu.
Czytajmy dokładnie warunki ogólne ubezpieczenia (OWU), gdyż może się okazać, że w ofercie znajdziemy holowanie do 250 km - tyle, że z zastrzeżeniem, że jest to tylko do najbliższego serwisu. Innym ograniczeniem może być też maksymalny koszt holowania. Warto więc sprawdzić przed zakupem co dokładnie otrzymamy za umówioną kwotę.
Wiele droższych pakietów assistance poza usługami holowania, samochodem zastępczym i innymi usługami oferuje też zapewnienie noclegu w przypadku wypadku lub awarii samochodu. Usługa ta, może okazać się niezastąpiona w przypadku, gdy awaria wystąpi w godzinach wieczornych. Szczególnie jeśli przebywamy w miejscu, w którym znalezienie noclegu może sprawić trudność lub jest bardzo drogie.
W najwyższych pakietach assistance dostępne są również inne usługi, które mogą mieć istotne znaczenie dla części osób. Są to np:
Naszym zdaniem jeśli posiadamy samochód używany to assistance nie jest opcją - ono właściwie powinno być obowiązkowe. W wielu firmach bazowy pakiet możemy zakupić razem z obowiązkowym OC. Kwota, którą zapłacimy w takim zestawie prawdopodobnie i tak będzie niższa niż potencjalne koszty jednego holowania - nawet w obrębie miasta. Czy zatem warto? Naszym zdaniem TAK!
Mamy nadzieję, że powyższe informacje pozwolą Ci łatwiej dokonać odpowiedniego wyboru. To co wiemy na pewno, to, że jeśli tylko możemy, warto posiadać chociażby najtańszy wariant. (Posiadacze starych aut czasem nie mają już tej możliwości).
W razie nieprzewidzianej awarii nasz samochód dotrze do jakiegoś warsztatu i coś dalej wymyślimy. Zawsze to lepsze niż zostanie samemu w szczerym polu lub też blokując pas na moście w centrum miasta. Osobiście jestem posiadaczem najtańszego pakietu, który oferował zarówno naprawę w miejscu zdarzenia jak i holowanie za granicą. Rozważałem jednak również wyższy pakiet oferujący dodatkowo zakwaterowanie w przypadku zaistnienia zdarzenia.
- Dlaczego warto zakładać instalację LPG w samochodzie?
- Samodzielna wymiana opon mini-poradnik
Data publikacji: 2018-02-12, ostatnia zmiana: 2021-04-08