BMW seria 3 to samochód osobowy klasy średniej, wyprodukowany przez niemiecką markę BMW. Do produkcji trafił w 1975 roku i firma wypuściła już na rynek siedem generacji tego pojazdu. Przyjrzyjmy się zatem generacjom produkowanym od lat 90 dwudziestego wieku.
BMW serii 3 III generacji zastąpił poprzednią generację po ośmiu latach produkcji. Model otrzymał kod fabryczny E36. Najmocniejszą jednostką tej generacji był M3, dostępny z silnikiem S50 o pojemności 3.0L i mocy 286 KM oraz S50 o pojemności 3.2L i mocy 321 KM.
BMW serii 3 IV generacji otrzymał kod fabryczny E46. Samochód przeszedł spory lifting. Nadwozie otrzymało bardziej opływowe kształty, Auto dostępne było z czterema rodzajami nadwozia: 2-drzwiowym coupe, 2-drzwiowym kabrioletem, 5-drzwiowym kombi oraz 4-drzwiowym sedanem.
BMW serii 3 E90/E91 - V generacji otrzymał kod fabryczny odpowiednio E90 dla sedana oraz E91 dla kombi. W tym modelu, po raz pierwszy zastosowano system iDrive połączony z zestawem GPS. W 2008 roku auto poddano liftingowi. Zmianie uległy przednie oraz tylne reflektory, zderzaki, progi, maska, lusterka oraz klapa bagażnika. Wprowadzone zostały także nowe wzory felg aluminiowych.
BMW serii 3 VI generacji otrzymało kod fabryczny F30. Pojazd w odróżnieniu od poprzednich modeli posiada charakterystyczną stylistykę, która polega m.in. na grillu, który płynnie łączy się z reflektorami. Ponadto, auto wyposażone zostało m.in. w system kamer wspomagający parkowanie, układ kontroli pasa ruchu i martwego pola, asystenta hamowania oraz aktywny tempomat. Zmodernizowane zostały także jednostki silnikowe w taki sposób, aby wszystkie spełniały normy Euro 6.
BMW serii 3 VII generacji to jak dotąd najnowsza wersja modelu. Samochód otrzymał kod fabryczny G20. Auto zostało zaprezentowane podczas Paris Moto Show w 2018 roku. Samochód VII generacji zachował klasyczne proporcje, które charakterystyczne są dla tego modelu, jednak jednocześnie nawiązuje do obecnego designu, charakterystycznego dla marki BMW. Gama nadwozi składa się z dwóch propozycji - sedana oraz kombi, które swój debiut miało w 2019 roku.
Plusami modelu jest atrakcyjny design, szeroki wybór jednostek napędowy, zwłaszcza w młodszych generacjach oraz niska utrata wartości. Do wad BMW serii 3 można zaliczyć fakt, iż wiele egzemplarzy tego modelu uległo poważnym wypadkom bądź nie były odpowiednio serwisowane, co może stanowić przyczynę dużych wydatków w przyszłości.
Rozważając BMW serii 3 warto wziąć też pod uwagę kilka konkurujących z nim modeli w segmencie D są to m.in. Audi A4, Volvo S60 czy Mercedes klasy C. Wśród marek niezaliczanych do premium warto zwrócić uwagę dwa francuskie auta na Renault Talisman oraz Peugeot 508, które pomimo niższych cen stanowią ciekawą alternatywę dla legendarnej "trójki".
Data publikacji: 2022-06-12, ostatnia zmiana: 2022-12-14