Celem każdej prowadzonej działalności biznesowej jest zadowolenie ostatecznych klientów. Należy dostarczać takie produkty bądź usługi, które będą w pełni spełniać oczekiwania odbiorców. Tylko w ten sposób zyskać można lojalnych klientów, dzięki którym konkurencja pozostanie daleko w tyle.
Finalny produkt czy usługa jest ostatecznym celem firmy. Cały proces jego realizacji jest jednak znacznie szerszy. Począwszy od zatrudnienia odpowiedniej kadry, poprzez właściwe jej zarządzanie aż do sprawnego działania odpowiednio dobranych komponentów i maszyn. Liczy się nie tylko wydajność przedsiębiorstwa, ale również minimalizacja kosztów. Tylko w ten sposób można uzyskać najlepsze efekty. Okazuje się, że optymalne działanie prowadzonego biznesu można zapewnić bez kolejnych inwestycji finansowych. Właśnie o tym mówi koncepcja Lean, która zakłada nie tylko planowanie produkcji w przedsiębiorstwie, ale również monitoring działań i kontrolę zatrudnionej kadry przy jednoczesnym uwzględnieniu rzeczywistych potrzeb wszystkich zatrudnionych pracowników.
Koncepcja Lean zakłada indywidualne podejście do każdej firmy. Nie da się przecież zastosować jednego schematu w różnych przedsiębiorstwach. Ważna jest produkcja, ważni są pracownicy, ważni są przecież ostateczni klienci. Pod uwagę należy też brać wszystkie zasoby firmy. Może okazać się, że przestawienie biurka jednego z pracowników sprawi, że zwiększy się efektywność całego zespołu.
Trzeba też pamiętać, zmiany, jakie mają zajść w strukturach firmy, muszą obejmować cały zespół, bez względu na stanowiska, jakie zajmują poszczególni pracownicy.
Istotą koncepcji Lean jest przede wszystkim redukcja marnotrawstw w firmie. Chodzi o to, by pozbyć się tych elementów, które przeszkadzają albo spowalniają cały proces produkcyjny, który ma znaczenie dla finalnego efektu. Zarządzanie Lean wiąże się ze zmianami na wielu płaszczyznach. Filozofia ta dotyczyć może zmiany ustawień parametrów poszczególnych maszyn, zmiany schematów magazynowania produktów albo zmian personalnych.
Zdarza się, że słabym ogniwem jest nieodpowiednio dobrany pracownik na danym stanowisku pracy. Wystarczy poznać rzeczywiste potrzeby zatrudnionej kadry, ich kwalifikacje zawodowe oraz oczekiwania, jakie sami wykazują w związku z zawodową karierą. Koncepcja Lean to przecież nie tylko zwiększenie efektywności sprzętów, ale także osób. Spełnianie oczekiwań personelu i odpowiadanie na ich potrzeby wiąże się z większym zadowoleniem i motywacją podczas realizowanych obowiązków zawodowych. Czasami oznacza to sposoby myślenia, pewnych schematów codziennej rutyny w przedsiębiorstwie, a czasami reorganizacji funkcji pełnionych przez poszczególnych pracowników. Warto poczynić takie zmiany, by bez zbędnych inwestycji, które będą zwiększać koszty utrzymania i rozwoju firmy, wpływać na jej lepszą, optymalną działalność. Tylko w ten sposób udaje się osiągać większe zyski i zdobywać przewagę konkurencyjną w danej branży.
Artykuł powstał w oparciu o porady i informacje dostępne na stronie: www.leanhill.com.
- Pendrive, power bank, czy głośnik Bluetooth - co najlepiej sprawdzi się w roli gadżetu reklamowego?
- Laptopy i komputery poleasingowe - jak wybrać?
Data publikacji: 2018-04-23, ostatnia zmiana: 2018-10-10