Samochody hybrydowe - nie trzeba się ich bać


Samochody hybrydowe - nie trzeba się ich bać.


By walczyć z zanieczyszczeniami wprowadza się coraz bardziej wyśrubowane normy dotyczące emisji spalin przez samochody. Producenci motoryzacyjni w różny sposób próbują się do tych norm dostosować, katalizatory są obowiązkowe od wielu lat, podobnie systemy recyrkulacji spalin, elektroniczna, precyzyjna kontrola spalania, dziś wymagane jest też stosowanie filtrów cząstek stałych, które dopalają sadze i inne niebezpieczne związki do związków nieszkodliwych. Poza takimi "pasywnymi" sposobami, które maja na celu polepszenie składu spalin już istniejących silników, producenci wymyślają nowe rozwiązania techniczne które mają pomóc spełnić normy, a nam oszczędzić pieniądze przez niższe spalanie. Jednym z takich rozwiązań są, coraz popularniejsze, hybrydowe układy napędowe, które budzą wiele kontrowersji.

Co to jest "hybryda"?

Hybrydowe układy napędowe to w największym skrócie układy w których do napędzania jednego samochodu może być użyty zarówno silnik spalinowy, jak i elektryczny (lub oba na raz). Istnieje kilka rozwiązań technicznych stosowanych przez producentów. Ogólnie możemy podzielić je na hybrydy tzw. "miękkie" gdzie silnik elektryczny nie jest połączony mechanicznie z silnikiem spalinowym. Takie rozwiązanie stosuje na przykład koncern PSA (Peugeot/Citroen), który w samochodach typu SUV realizuje silnikiem elektrycznym napęd na cztery koła. Przednia oś napędzana jest w tym układzie silnikiem spalinowym, tylna elektrycznym. Drugim typem są hybrydy "twarde", gdzie silnik spalinowy jest połączony z silnikiem elektrycznym, jest wiele wariantów tego połączenia, jednak zasadniczo rzadko silnik spalinowy bezpośrednio napędza koła, większość rozwiązań, jak na przykład najpopularniejsze na rynku rozwiązanie Toyoty, używa silnika spalinowego jako generatora prądu do napędzania silnika elektrycznego i do ładowania akumulatorów, a koła napędza silnik elektryczny. Pozwala to na utrzymanie optymalnej charakterystyki pracy silnika, a przy niższych obciążeniach poruszanie się wyłącznie za pomocą silnika elektrycznego, w pełnej ciszy i bezemisyjnie.

Czy hybrydy należy się bać?

Wielu ludzi powtarza, że hybrydy są drogie, awaryjne, problematyczne i niekomfortowe, zwykle jednak nie mieli oni do czynienia z takimi samochodami, lub mieli z nimi do czynienia bardzo dawno. Obecnie problemy jakie miały z akumulatorami Toyoty Prius II generacji na początku produkcji (czyli 15 lat temu) już się nie zdarzają, a na rynku są rozwiązania o wiele lepsze i bardziej dopracowane, a samochody hybrydowe stoją wysoko w rankingach niezawodności. Należy wspomnieć, że samochodu hybrydowego nie trzeba ładować (jest to rozpowszechniony mit na ich temat). To rozwiązanie ma bardzo dużo zalet jeżeli chodzi o jazdę w mieście, poza stroną ekonomiczna i ekologiczną, są bardzo proste w obsłudze, przez zastosowanie bezstopniowych przekładni nie trzeba w nich zmieniać biegów, a dzięki silnikowi elektrycznemu możemy poruszać się w pełnej ciszy na przykład podczas jazdy w korku. Współczesne samochody hybrydowe to idealny wybór dla kogoś kto używa samochodu do codziennych dojazdów w metropolii, a ich ciągły rozwój doprowadził do tego, że są obecnie bardziej niezawodne od samochodów z napędem klasycznym, więc nie należy się ich bać.



fastserv.pl Autor artykułu
Artykuł został przygotowany przy współpracy z firmą fastserv.pl - warsztatem samochodowym z Poznania.

Może Cię zaintersować:

- Ubezpiecznie assistance - czy warto je kupić i jakie wybrać?

Data publikacji: 2018-09-13, ostatnia zmiana: 2019-05-16

ZOBACZ OGŁOSZENIA

Hyundai i30,  1.4  (109 KM) Benzyna LPG,  2009
18 000 zł
Warszawa
(woj. mazowieckie)
Skoda Fabia,  1.2  (69 KM) Benzyna,  2011
20 000 zł
Katowice
(woj. śląskie)
Mini Cooper S Coupe 1.6 Turbo
49 900 zł
Zamość
(woj. lubelskie)
Skoda Octavia,  1.39  (122 KM) Benzyna,  2009
23 000 zł
Katowice
(woj. śląskie)
Mitsubishi Outlander,  2.27  (150 KM) Diesel,  2014
48 779 zł
Katowice
(woj. śląskie)
Opel Insignia,  1.96  (120 KM) Diesel,  2014
35 500 zł
Poznań
(woj. wielkopolskie)
Audi A4,  1.97  (150 KM) Diesel,  2015
56 909 zł
Warszawa
(woj. mazowieckie)
Opel Signum,  3.18  (211 KM) Benzyna,  2004
13 000 zł
Warszawa
(woj. mazowieckie)
Opel Zafira,  1.91  (120 KM) Diesel,  2010
23 000 zł
Katowice
(woj. śląskie)
Skoda Octavia,  1.39  (122 KM) Benzyna,  2012
26 000 zł
Poznań
(woj. wielkopolskie)
Fiat Panda,  1.11  (54 KM) Benzyna,  2007
10 000,00 zł
Warszawa
(woj. mazowieckie)
Dacia Logan,  1.15  (73 KM) Benzyna,  2016
20 324 zł
Katowice
(woj. śląskie)

ZOBACZ POWIĄZANE ARTYKUŁY NA BLOGU

Rejestracja samochodu używanego, czyli mini poradnik jak zarejestrować auto!
Podejrzewam, że właśnie stałeś się szczęśliwym posiadaczem samochodu i przyszedł czas na jego rejestrację. Z poniższego artykułu dowiesz się co, krok po kroku, musisz zrobić by zarejestrować auto. Dow...
Data publikacji: 2020-01-09
Umowa darowizny samochodu - gotowy wzór PDF i DOC
Z umową darowizny samochodu mamy najczęściej do czynienia w sytuacji, gdy samochód jest przekazywany pomiędzy członkami rodziny. Rzadziej korzystają z niej osoby niespokrewnione - choć prawnie nie jes...
Data publikacji: 2020-01-08
MotoGP - wyścigi Formuły 1 na dwóch kołach
Mimo, że najpopularniejszym w naszym kraju sportem motorowym niezmiennie pozostaje Formuła 1, to w ostatnich latach coraz większą rozpoznawalność zdobywają Motocyklowe Mistrzostwa Świata, a zwłaszcza...
Data publikacji: 2019-11-08
Kartka na szybę sprzedam samochód. PDF - jak przygotować i czy warto ją nakleić?
W przypadku samochodów po dziś dzień warto skorzystać z jednej z najprostszych metod informowania o tym, że mamy coś do sprzedania. Kartka sprzedam auto naklejona na tylnych, bocznych szybach samochod...
Data publikacji: 2019-11-04