Szukaj

Kategorie

Mazda MX-5


Mazda MX-5.


Mazda MX-5 jest samochodem osobowym typu roadster. Japoński koncern zaprezentował ją w roku 1989.

Krótka historia Mazdy MX-5

Niezwykle ciekawe jest, że pomysłodawcą Mazdy MX-5 jest dziennikarz motoryzacyjny Robert Hall. Pomysł roadstera zrodził się w głowie Halla w roku 1979. Swój pomysł zaprezentował zarządowi Mazdy, nie spodziewając się, że przypadnie on Japończykom do gustu. Inspirację dla Roberta Halla były produkowane w latach 60. w Wielkiej Brytanii niewielkie roadstery. Nad Mazdą MX-5 pracowali wspólnie: Robert Hall, Shunji Tanaka oraz Mark Jordan.

Mazda MX-5: wygląd

Niektóre z elementów, które znalazły się w roadsterze pochodziły ze starszych modeli. Skrzynia biegów oraz mechanizm przenoszący napęd na tylne koła pochodził z sedana 929, silnik o pojemności 1,4 litra wcześniej zastosowano w kompaktowej Maździe 323. Szefom koncernu chodziło między innymi o to, aby Mazda MX-5 była tania. W roku 1989 na odbywającym się w Chicago salonie samochodowym fani motoryzacji mogli po raz pierwszy podziwiać nowego roadstera. Nowa Mazda ważyła niespełna tonę (950 kilogramów), miała 1,2 metra wysokości i niespełna 4 metry długości. Prędkość 100 kilometrów na godzinę samochód osiągał w ciągu 8,8 sekundy. Maksymalna prędkość, którą mógł osiągnąć wynosił 195 kilometrów na godzinę. Nazwa modelu MX-5 to skrót od Mazda Experiment. Piątka oznaczała, że do produkcji został skierowany piąty z projektów. Na terenie Japonii roadster był dostępny w sprzedaży od marca 1989 roku. W tym samym roku, w maju, Mazdę MX-5 mogli kupić mieszkańcy Stanów Zjednoczonych i Kanady. Rok później roadster dostępny był także w krajach Europy Zachodniej.



Samochody na rynek japoński i amerykański sprzedawane były w dwóch wersjach: z manualną, pięciobiegową skrzynią biegów lub ze skrzynią automatyczną. Mazda MX-5 od samego początku sprzedawała się bardzo dobrze i nie tylko w Japonii, ale także w Stanach Zjednoczonych i na terenie Europy. Auto cieszyło się tak ogromną popularnością, że zostało nawet uznane za najlepiej sprzedający się na świecie roadster. Wyposażenie Mazdy MX-5 pierwszej generacji było bardzo skromne; chodziło o to, aby roadster był naprawdę tani. Auto nie było klimatyzowane, na wyposażeniu nie znajdowało się radio, nie zdecydowano się także na zastosowanie wspomagania kierownicy. Wszystkie te udogodnienia znalazły się dopiero na standardowym wyposażeniu po kilku latach.

Mazda MX-5 nowej generacji

Debiut Mazdy MX-5 drugiej generacji miał miejsce w roku 1997. Model spotkał się z przychylnym przyjęciem fanów czterech kółek. Nic więc dziwnego, że już osiem lat później koncern zdecydował o wprowadzeniu na rynek trzeciej generacji Mazdy MX-5. Model drugiej i trzeciej generacji były już bardziej ciężkie. Ale dzięki temu były jeszcze bardziej bezpieczne i komfortowe. W Maździe MX-5 drugiej generacji zastosowano poduszki powietrzne, dodano elektrycznie otwierane szyby i ABS. Była wyposażona także w klimatyzację. W modelach trzeciej generacji doszła między innymi kontrola trakcji oraz systemy bezpieczeństwa.


Autor artykułu

Artykuł został przygotowany przez firmę wrobel.mazda-dealer.pl - autoryzowany salon samochodowy Mazdy.

Data publikacji: 2018-05-28, ostatnia zmiana: 2018-05-28


Spodobało Ci się?