Renault Clio szerszej publiczności został zaprezentowany w 1990 roku i od tego czasu należy do europejskich bestsellerów w rankingach sprzedaży. To tym cenniejsze, że miejski hatchback miał zastąpić legendarnego poprzednika – Renault 5. Przez kilka lat od debiutu Clio na kilku rynkach oba modele sprzedawano równolegle. Premiera w naszym kraju łączyła się z intensywną kampanią reklamową i niekiedy pamiętanym do dziś hasłem „prosto z raju”.
Od 1990 roku francuski producent przedstawił pięć generacji (ostatnią w 2019 roku). Interesujące jest, że podobnie jak w przypadku Clio I (1990 - 1998) i Renault 5, firma przez kilka lat sprzedawała dwie generacje jednocześnie.
Choćby Clio II (1998 - 2012) po debiucie III odsłony zyskało przydomek „Storia” i wciąż zajmowało wysokie pozycje w rankingach sprzedaży (we francuskich fabrykach wytwarzanie Clio II i Clio III zakończono w tym samym roku – w 2012).
Na bazie Clio II produkowano też niewielki sedan – Thalia. Ponadto poza nadwoziami typu hatchback o 3 lub 5 drzwiach wraz z Clio Phase III (2005 - 2012) pojawiło się kombi (ten typ nadwozia przetrwał w kolejnej wersji, nie pojawił się zaś w Clio V).
Od początku produkcji Clio oferowano z szeroką paletą silników benzynowych i wysokoprężnych. Na szczycie gamy były auta rozwijające moc bliską 200 KM (np. w Clio III było to 197 KM w wersji 2.0 16V 200, zaś w Clio Phase IV (2012 - 2020) wersja 1.6 RS RDC 200 osiągała 200 KM).
W przypadku Renault Clio V również pojawiają się jednostki napędowe o znakomitych osiągach np. hybrydowy E-TECH o łącznej mocy 140KM lub TCe 140 o tej samej mocy. Przy czym TCe jest jeszcze bardziej zrywny niż hybryda.
Ponadto w ofercie było dostępne Clio V6 (druga generacja) z umieszczonym za przednimi fotelami silnikiem (zapożyczonym z Laguny), będące dziś absolutnym rarytasem na rynku wtórnym.
Przez lata produkcji nie brakowało wersji specjalnych. Cenione są wersje Williams, nawiązujące do obecności Renault w Formule 1 czy Baccara, wyposażone między innymi w skórzaną tapicerkę.
Renault Clio niezależnie od generacji cenione jest za pojemne wnętrze i mało kłopotliwą eksploatację. Większość usterek da się usunąć niewielkim kosztem, korzystając choćby z wysokiej jakości części zamiennych marki Motrio (to linia stworzona przez Renault specjalnie z myślą o właścicielach starszych aut). Na uwagę zasługuje też wysoki poziom zabezpieczenia antykorozyjnego – obustronne cynkowanie karoserii dało pozytywny efekt. Wybór jednostek napędowych to następny z atutów, podobnie jak możliwość zakupu hatchbacków, sedana (Thalia) czy kombi.
Najbardziej oczywistą konkurencją dla Clio są miejskie auta innych francuskich producentów, jak Peugeoty 206, 207 i 208 oraz Citroeny Saxo i C3. Ponadto wielu potencjalnych nabywców rozważa zakup spokrewnionych z Clio aut Dacii – Sandero czy Logan korzystają z płyty podłogowej Clio, są bardziej przestronne, ale też wykonane są nie z taką finezją jak francuski odpowiednik.
Data publikacji: 2022-06-12, ostatnia zmiana: 2022-12-14