Nowelizacja Ustawy o prawach konsumenta i Kodeksie cywilnym weszła w życie 1 stycznia 2021 roku. Dzięki wprowadzonym zmianom przedsiębiorcy w określonych sytuacjach mogą uzyskać status konsumenta, czyli będą mogli korzystać z uprawnień dotychczas zarezerwowanych wyłącznie dla konsumentów. W praktyce będziemy mieć do czynienia z utworzeniem trzeciej kategorii podmiotów, z którymi będzie można zawrzeć umowę: konsumentami, przedsiębiorcami oraz przedsiębiorcami – konsumentami, czyli osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą zawierającymi umowę nieposiadającą zawodowego charakteru.
Zmiany w prawie konsumenckim odnoszą się do przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Aby skorzystać z uprawnień przeznaczonych dla konsumentów, działalność musi być wpisana do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.
Drugim warunkiem jest rodzaj zawieranej umowy kupna-sprzedaży, tzn. transakcja może być uznana za konsumencką tylko w sytuacji, gdy nie ma bezpośredniego związku z prowadzoną przez przedsiębiorcę działalnością gospodarczą, a zatem nie jest wykorzystywana przez niego w celach zawodowych.
Przykład:
Jeśli fryzjer kupi na fakturę w sklepie AGD suszarkę do włosów, którą wykorzystuje następnie w swoim salonie obsługując klientów, to nie może skorzystać z przywilejów konsumenckich, np. prawa do rękojmi. Jeśli natomiast ten sam fryzjer weźmie na fakturę ekspres do kawy, to w przypadku takiej transakcji należny uznać, że brak jest bezpośredniego związku między zawodowym charakterem jego działalności a dokonanym zakupem, zatem istnieje możliwość skorzystania z uprawnień przysługujących konsumentom.
Niestety, nowe przepisy nie wprowadzają żadnych korzyści dla podmiotów wpisanych do Krajowego Rejestru Spółek. Z kolei brak precyzyjnego określenia charakteru zawodowego zawieranych transakcji może rodzić wiele wątpliwości w przyszłości, jedyna weryfikacja będzie się odbywać w oparciu o kody PKD określające rodzaje działalności gospodarczej wpisane do CEiDG.
Przedsiębiorcy zakwalifikowani do nowej kategorii uzyskają większe uprawienia w odniesieniu również do reklamacji. W wyniku zmiany prawa, będzie im przysługiwał termin 14 dni roboczych od dnia złożenia reklamacji na jej rozpatrzenie. Oznacza to, iż w pewnych sytuacjach przedsiębiorca dokonujący zakupu towaru lub usługi będzie miał prawo do złożenia reklamacji powołując się na przepisy o rękojmi w sytuacji, gdy kupiony przez niego towar lub usługa będą posiadać wadę fizyczną lub prawną i będzie mógł domagać się np. naprawy towaru czy wymiany towaru na nowy. To poważna zmiana mając na uwadze fakt, że jeszcze do niedawna produkty kupione na fakturę był wyłączone z konsumenckiego prawa reklamacyjnego.
Po pierwsze, będą musieli dokładnie kontrolować zawierane umowy z osobami prowadzącymi jednoosobowe działalności gospodarcze. Najważniejsze będzie sprawdzenie, czy kontrahent występuje w danym stosunku prawnym jako osoba podlegająca ochronie konsumenckiej, co możliwe będzie do weryfikacji na podstawie kodów PKD jego działalności.
Dodatkowo sprzedawcy będą musieli zaktualizować regulaminy sklepu, dodając zapisy o nowej kategorii przedsiębiorców. Będzie to konieczny wymóg, gdyż jednoosobowe firmy będą stanowiły trzecią kategorię podmiotów, która z jednej strony zalicza się do przedsiębiorców, a z drugiej strony - przyznane im zostaną pewne uprawnienia do tej pory zarezerwowane wyłącznie dla konsumentów. Cały regulamin sklepu należy sprawdzić pod kątem zgodności jego postanowień z nowymi przepisami prawa dot. nowej kategorii przedsiębiorców.
Jeśli po przeczytaniu artykułu dalej nie wiesz co zrobić - zapytaj prawnika z LEX NONSTOP i uzyskaj profesjonalną pomoc. Pomoc prawnika przyda się również wtedy, gdy musisz dostosować regulamin sklepu internetowego czy gdy gotowy wzór nie wystarcza i musisz przygotować specjalistyczną umowę kupna sprzedaży.
Data publikacji: 2021-02-07, ostatnia zmiana: 2021-02-09