Rower turystyczny jest idealnym rozwiązaniem dla fanów wygody oraz stylu. To najlepszy wybór dla wszystkich, dla których podróże, jak i jazda na dwóch kołach jest prawdziwą pasją. Jeżeli, więc preferujesz aktywny wypoczynek od wylegiwania się na plaży, rower turystyczny jest bardzo dobrym rozwiązaniem.
Rowery turystyczne to kompromis pomiędzy wszystkimi innymi typami rowerów. Dlaczego? Ich główną charakterystyką jest wyposażenie w błotniki, bagażnik oraz oświetlenie. Te elementy nie tylko nadadzą charakteru, ale usprawnią samą podróż. Błotniki zabezpieczają przed błotem rzucanym przez koła na nasze plecy. Oświetlenie — zależnie od typu roweru może być bateryjne lub na prądnicę, które sprawdzi się w trakcie słabej pogody, rozświetli nam drogę po zmroku. Bagażnik umożliwia zapakowanie większego asortymentu na dłuższą podróż. Dużą zaletą odróżniającą rower turystyczny od innych modeli jest jego geometria, która zapewnia wyprostowaną postawę. Szerokie siodło i profilowana kierownica umożliwiają długą jazdę. Rower turystyczny to model dedykowany dla wszystkich, którzy chcąc poczuć prawdziwą satysfakcję z aktywnego wypoczynku.
Najważniejszym elementem roweru jest zawsze jego rama. W przypadku omawianych rowerów najczęściej używane są ramy stalowe oraz aluminiowe. Sprawdzą się one w większości typów terenu i co ważne nie są tak drogie, jak ramy karbonowe. Początkujący rowerzyści powinni wybrać ramę aluminiową, która jest co prawda mniej wygodna od stalowych, ale zapewnia większą swobodę. Drugą istotną kwestią są koła. Rowery do podróży wyposażone są standardowo w koła 28 calowe. Dzięki temu komfort jazdy jest zapewniony zarówno na asfalcie, jak i po nieutwardzonych drogach. Często można spotkać się z amortyzacją przedniego koła, ale to już zależy od Was. Jeżeli planujecie podróżować głównie po nierównym terenie warto zaopatrzyć się w rower turystyczny z amortyzacją. Jeżeli z kolei Wasze wycieczki planowane są utwardzonymi drogami, amortyzacja nie przysłuży się komfortowi jazdy. Kwestie opon i przerzutek to także indywidualne podejście. Większość producentów montuje modele tych samych firm, przede wszystkim Shimano. Chcąc osprzęt ponad standard musicie liczyć się z dużo większym kosztem.
Wspomnieliśmy wcześniej o oświetleniu, najlepszym rozwiązaniem jest to, które jest mechaniczne wyposażone w prądnice. Nie jest ono narażone na warunki pogodowe i będzie działało zawsze gdy rower jest w ruchu. Te, które są zasilane bateryjnie mogą np. zamoknąć. Dzwonek jest kolejnym ciekawym elementem wyposażenia. Kodeks drogowy jasno mówi, że musi być to sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku. Dlatego najlepiej kupować standardowe dzwonki rowerowe. Liczniki rowerowe nie są obowiązkowe, ale każdy chciałby przecież wiedzieć ile km pokonał w trakcie podróży. Możemy podzielić je na dwie grupy — przewodowe oraz bezprzewodowe. Wybór należy do nas, najbardziej zaawansowane liczniki są mini komputerami a ich możliwości są ogromne. Poza wskazaniem dystansu oraz prędkości są w stanie wyświetlić ilość spalonych kalorii, sumę obrotów korbą czy też ilość to ile podjazdów wykonaliśmy. Są polecane tylko zapalonym rowerzystom.
Artykuł powstał we współpracy z DobreRowery.pl
Data publikacji: 2018-05-31, ostatnia zmiana: 2018-10-09