Scenic należy do grona minivanów - jest wręcz ich prekursorem na rynku europejskim. Model produkowany jest 1996 roku i cały czas cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem w swoim segmencie. Poniżej krótka charakterystyka poszczególnych wersji, które powstały na przestrzeni ponad 20 lat produkcji tego modelu Renault. Są to auta bezpiecznie i relatywnie tanie na rynku aut używanych. Zobaczmy zatem generacje Renault Scenic
Pierwsze generacja Scenica była produkowana w latach od 1996 do 2003. Wersja przed liftingiem nosiła jeszcze nazwę Megane Scenic. Dopiero modele po liftingu na klapie bagażnika dostały logo z napisem Scenic. Wcześniej ten napis widniał tylko na drzwiach bocznych. Lifiting miał miejsce w 1999 roku i poza nową nazwą przyniósł także znaczne zmiany w wyglądzie auta. Pod koniec produkcji wprowadzono również wersję Scenic Rx4 - charakteryzującą się dołączanym napędem na tyną oś, wyższym zawieszeniem oraz kołem zapasowym na tylnej klapie bagażnika.
Modele z pierwszej generacji możemy kupić w bardzo atrakcyjnych cenach. Za nieduże pieniądze dostaniemy dość bezawaryjny i wygodny samochód osobowy, który pomimo swych lat trzyma się całkiem nieźle. Dodatkowo warto zwrócić uwagę na poziom bezpieczeństwa tego modelu. Scenic I uzyskał 4 gwiazdy w teście NCAP, a miało to miejsce przed rokiem 2000. Silniki benzynowe zasługujące na polecenie to ekonomiczne to w szczególności 1.6, 2.0. Od roku 2000 dostępny był silnik 2.0 16v mający 136 KM. Jeśli chodzi o silniki diesla to wszystkie modele 1.9 cieszyły się dobrą opinią.
Druga generacja - Renault Scenic II, podobnie jak jego poprzednik pojawił się na rynku niedługo po Megane II. Modele nie tylko łączy zbliżona stylistyka, ale również współdzielą tą samą gamę silników czy płytę podłogową. W przeciwieństwie do pierwszej generacji, w nowym Scenicu znacząco różni się wnętrze od tego co znajdziemy w Megane II. Modele przed liftingiem produkowane były od 2003 do 2006. W 2004 roku pojawiła się także wersja 7 osobowa modelu - Grand Scenic. W roku 2006 przeprowadzony nieznaczny face lifting. Zmieniono lampy (soczewkowe z przodu), kształt zderzaków i wprowadzono w standardzie 6-biegową skrzynię oraz wprowadzono do sprzedaży 5 osobowego Grand Scenica.
Sceniki drugiej generacji zasługują na uwagę ze względu na bardzo dobre zabezpieczenie antykorozyjne, bogate wyposażenia, a także gamę niezawodnych silników benzynowych. W szczególności uwagę należy zwrócić na ekonomiczny silnik 1.4 (98KM), a także dynamiczny 2.0 (136KM). Jednostki benzynowe dobrze tolerują LPG. Z silników diesla najlepiej wybrać 1.9 dCi. Silniki 1.5 cieszyły się raczej niezbyt dobrą opinią. Zdarzały się co prawda w tych samochodach problemy z elektryką. Jednak cena zakupu oraz bezpieczeństwo (5 gwiazdek NCAP) rekompensuje ten fakt z nawiązką. Warto przypomnieć, że to właśnie Renault przetarło szlak zdobywania 5 gwiazdek w teście Euro NCAP. Zdobyły je również takie modele jak Laguna II, Vel Satis czy wspomniany wcześniej Megane drugiej generacji.
Od roku 2009 zaczęto produkować trzecią generację Scenica. Samochód znacznie zmienił się wizualnie. Jak zawsze podążając za kolejną wersją Megane. Renault Scenic III po raz pierwszy uzyskał turbodoładowaną jednostkę o małej pojemności. Silnik 1.4 TCe pozwalał na uzyskanie osiągów zbliżonych do silnika o pojemności ok 2.0 przy zachowaniu spalania na niższym poziomie niż w silniku 1.6. W 2009 roku przeszedł lifting. Po lifcie dostał między innymi ledowe światła do jazdy dziennej czy opcjonalny system nagłośnienia BOSE.
W Trzeciej generacji Scenica udało się poprawić wiele mankamentów, które dotyczyły poprzednika. Nowe silniki 1.2 TCe (115KM) i 1.4TCe (130KM) związane z ówczesnym trendem downsizingu sprawdziły się całkiem dobrze. W silnikach 1.6 i 2.0 pojawiały się czasem problemy z kołami sterującymi fazami rozrządu. Jeśli chodzi o silniki diesla to ciekawą propozycją jest 1.6 dCi o mocy 130KM. Słabszy 1.5 dCi uważany jest za bardziej awaryjny.
Czwarta generacja została wprowadzona na rynek w 2016 roku. Po raz kolejny dość znacznie zmieniono sylwetkę. Znów Renault Scenic IV pojawił się rok po Megane czwartej generacji. W odświeżonym modelu Renault wprowadziło wiele nowych silników do oferty. Począwszy od małolitrażowych, turbodoładowanych silników TCe 1.2(130KM) oraz 1.3 dostępnym w trzech odmianach (115KM, 140KM i 160KM). Do oferty dołączyły też 3 nowe silniki diesla 1.6 dCi (160KM) oraz w roku 2018 dwie jednostki 1.7 dCi o mocy 120KM i 150KM. Wśród ofert znajdziesz zarówno pojazdy nowe jak i używane. Ciekawostką jest to, że wszystkie modele 4 generacji mają 20 calowe felgi.
Niezależnie od generacji ten model Renault ma bardzo dużo do zaoferowania. Dobre właściwości jezdne, cena i poziom bezpieczeństwa rekompensują niektóre problemy trapiące to auto. Jeśli chodzi o cenę, to najbardziej atrakcyjne cenowo - na tle konkurencji są model 2 i 3 generacji.
Poszukując minivana warto również zwrócić uwagę na innych francuskich konkurentów Peugeot 308 SW, Citroen C4 Picasso lub spojrzeć bliżej na auta niemieckie takie jak Ford C-Max, Golf Plus
Data publikacji: 2022-03-22, ostatnia zmiana: 2022-06-05