Peugeot 308 został zaprezentowany w 2013 roku na salonie samochodowym we Frankfurcie nad Menem. Miejsce wydaje się nieprzypadkowe, gdyż francuski kompakt miał z założenia konkurować nie tylko z rodzimymi markami, ale też z niemieckimi. Peugeot 308 zastąpił model 307, dość wyraźnie nawiązując do niego stylistycznie. Producent wspominał o lepszej jakości względem poprzednika. Pierwsza generacja modelu 308 dostępna była w kilku odmianach nadwoziowym, w tym jako coupe-cabrio.
Peugeot 308 I generacji oferowano w szerokiej gamie silników. Jak przystało na lidera w dziedzinie jednostek wysokoprężnych, jakim jest koncern PSA, dużą część sprzedaży stanowiły diesle. Klienci mogli wybierać między jednostkami o pojemności skokowej 1560 lub 1995 ccm. Moce maksymalne oscylowały między 90 a 160 KM. Oczywiście wszystkie diesle wyposażono we wtrysk bezpośredni (common rail). Jeśli chodzi o silniki benzynowe, to w ofercie były moce od 95 do 200 KM (pojemność skokowa od 1397 do 1598 ccm). Gros sprzedaży obejmował 5-drzwiowy hatchback; ponadto klienci mogli zdecydować się na wersję 3-drzwiową oraz na model kombi oraz coupe-cabrio (CC) ze składanym elektrycznie sztywnym dachem. W 2011 roku przeprowadzono lifting – od tego momentu w wyposażeniu seryjnym znajdowała się klimatyzacja.
Peugeot 308 II generacji zadebiutował w roku 2013 (także we Frankfurcie). Co ciekawe, produkcję poprzedniej wersji kontynuowano poza Europą. Nowy model dostępny był w trzech wersjach nadwoziowych – jako 5-drzwiowy hatchback, 4-drzwiowy sedan (dostępny poza Europą Zachodnią) i 5-drzwiowe kombi. W gamie silnikowej pojawiły się jednostki o pojemności 1199 ccm w kilku wariantach mocy, zbudowane zgodnie z zasadą downsizingu. Inne benzynowe wersje miały pojemność 1598 ccm (moc od 125 do 270 KM). Były oczywiście diesle HDI – 1560 i 1995 ccm. Należy dodać, że Peugeot 308 II zdobył zaszczytny tytuł Europejskiego Samochodu Roku (COTY) w 2014 roku.
Usterkowość obu generacji Peugeota 308 nie jest wyższa od średniej. W stosunku do modelu 307 poprawiono jakość wielu elementów. Jedyne mankamenty dotyczą silników zbudowanych wspólnie z BMW z serii THP, z bezpośrednim wtryskiem benzyny – skarżono się na przyspieszone zużycie łańcucha, kłopoty z turbiną oraz spore zużycie oleju. Ogromnym plusem obu generacji 308 są zabezpieczenie antykorozyjne i trwałe zawieszenie.
Na rodzimym rynku Peugeot 308 rywalizował przede wszystkim z takimi autami, jak Renault Megane i Citroen C4. W Europie zaś stanowił mocną konkurencję dla Forda Focusa (montowano tam diesle Peugeota), VW Golfa, Opla Astry czy Hondy Civic. Alternatywą do miasta będzie Peugeot 208, zaś osobom szukającym auta dla rodziny warto polecić inne auto z koncernu PSA, czyli Citroena C4 Picasso.
Data publikacji: 2022-06-14, ostatnia zmiana: 2022-12-14