Citroen C5 został zaprezentowany pod koniec 2000 roku. Nowy auto klasy średniej miało nawiązywać do poprzedników – modeli BX i Xantia – cenionych przede wszystkim za niebywały komfort jazdy i oryginalną, zarazem stonowaną stylistykę.
Citroen C5 I generacji zadebiutował z trzeba jednostkami benzynowymi i dwoma dieslami. Nowością był 2.0 HPI z bezpośrednim wtryskiem benzyny – konstrukcja ciekawa i innowacyjna jak na swoje czasy, ale też po latach przysparzająca sporo kłopotów serwisowych. Na szczycie gamy był silnik V6 (standardowo 207 KM, w wersji Carlsson 235 KM). Natomiast najmniejszy silnik benzynowy o pojemności 1,8, generujący 116 KM, zadebiutował kilka miesięcy po premierze liftbacka, kiedy pojawiła się odmiana kombi. Diesle to cenione do dziś HDI – 2,0 o mocy 110 km i 2,2 (133 KM). Rok przed gruntownym liftingiem, mającym miejsce w 2004 roku, z gamy silników wycofano problematyczne 2,0 HPI, dodając słabszy wariant wysokoprężny 2,0 HDI – 90 KM. Przez kolejne lata produkcji (do 2008 roku) w C5 modyfikowano jednostki napędowe, zwiększając ich moc i moment obrotowy (np. dwie turbiny w 2,2 HDI i 170 KM).
Citroen C5 II na europejskie rynki w wytwarzano w latach 2008-2017. Francuzi reklamując nowy model, sugerowali, że C5 II pod wieloma względami ma przypominać niemiecką konkurencję. Tak jak poprzednik, nowy pojazd klasy średniej występował w dwóch wersjach nadwoziowych – obecnie na sprzedaż wystawiane są i liftback, i kombi. Nowością w koncepcji była możliwość zamówienia w tańszych wersjach klasycznego zawieszenia (zamiast hydropneumatycznego). Względem poprzednika uległa modyfikacji gama silnikowa – szczególnie diesli (można było zamówić między innymi 1,6 HDI o mocy 109 KM i dwie odmiany 6-cylindrowe).
Citroen C5 X - czyli trzecia generacja C5 pojawiała się po 4 latach przerwy produkcji przez Citroena modelu z segmentu D. X w nazwie modelu podkreśla jego charakter idący zdecydowanie w kierunku crossovera. Linia modelu bardzo mocno odbiega od tego z czym mieliśmy do czynienia wcześniej. Nowy C5 X dostępny jest z silnikami benzynowymi o pojemności 1.2 (131KM) lub 1.6 (181KM) oraz w wersji hybrydowej o mocy 179KM.
Obie generacje C5 cenione są przede wszystkim za komfort jazdy. Ponadto na uwagę zasługują niemal wszystkie dostępne silniki – poza 2,0 HPI i 2,7 i 3,0 V6 HDI. Osobom zainteresowanym zakupem pierwszej generacji rekomenduje się wersję po liftingu – poprawiono jakość detali i zmieniono stylistykę. Citroen C5 II, poza problematycznymi silnikami, to doskonały wybór. Auto jest trwałe, w obu wersjach zawieszenia, niedrogie w serwisowaniu oraz dobrze zabezpieczone przed korozją. Stylistyka znosi próbę czasu.
Bezpośrednia konkurencja Citroena C5 to francuskie auta klasy średniej, jak Renault Laguna (II i III) oraz Peugeoty 407 i 508. Z gamy Citroena na uwagę zasługują miniwany – zbudowane na platformie kompaktowej C4 Picasso (także w wersji Grand) bądź zaliczany do segmentu D Citroen C8, mocno spokrewniony z Peugeotem 807, Fiatem Ulysse i Lancią Phedrą.
Data publikacji: 2022-06-16, ostatnia zmiana: 2022-12-14