Biopaliwa pierwszej generacji

Biopaliwa pierwszej generacji

Kilka lat temu mówiło się o tym, jak to produkcja biodiesla z olejów roślinnych ma wprowadzić rewolucję w polskim rolnictwie. Taka rewolucja póki co nie nastąpiła, ale temat biopaliw od czasu do czasu wraca do polskich mediów.

Z punktu widzenia motoryzacji, biopaliwem nazwiemy te paliwa ciekłe, które mogą zastąpić benzynę lub olej napędowy, a dodatkowo produkowane są z odnawialnych surowców. W zasadzie ogranicza nas to do alkoholu etylowego (etanolu) oraz oleju roślinnego i biodiesla. I to są właśnie te tytułowe biopaliwa pierwszej generacji.

Alkohol etylowy (etanol, wzór chemiczny C2H5OH) może zastąpić benzynę. Nadaje się do silników z zapłonem iskrowym. Proces produkcji jest banalnie łatwy, składa się z fermentacji surowca i późniejszej destylacji otrzymanego alkoholu, w celu zwiększenia jego stężęnia. Posiada wartość opałową niższą, niż benzyna, bo w cząsteczce ma atom tlenu, który oczywiście się nie pali. Dla uzyskania tej samej ilości energii w komorze spalania silnika, trzeba podać większą ilość etanolu, niż benzyny. Etanol niechętnie odparowuje w niskich temperaturach, co może powodować kłopoty z uruchomieniem zimnego silnika. Niewiele samochodów na polskim rynku radzi sobie z paliwami z dużą domieszką alkoholu.

Biodiesel jest alternatywnym paliwem dla silników wysokoprężnych. Otrzymuje się go w procesie transesteryfikacji kwasów tłuszczowych, co można wykonać w domu, dodając metanol do oleju roślinnego, uprzednio zmieszanego z wodorotlenkiem sodu lub potasu. Produktem ubocznym jest gliceryna. Kilka lat temu można było kupić czysty biodiesel na wielu stacjach marki Bliska. Dziś nie ma już, niestety, takiej możliwości. Biodiesel ma nieco niższą wartość opałową od oleju roślinnego, za to bardzo dobrze rozpuszcza przeróżne substancje, włącznie z niektórymi tworzywami gumowymi. Dodatkowo, ma większą lepkość, niż olej napędowy, przez co trudniej go rozpylić w komorze spalania silnika Diesla. Z tego względu, nie zaleca się go do starych samochodów (przez ryzyko uszkodzenia uszczelek i gumowych przewodów) oraz do najnowocześniejszych silników wysokoprężnych (wrażliwych na zmienną jakość paliwa).

Po ile ten biodiesel / etanol?

Choć kupienie czystego biodiesla ani etanolu na stacji paliw jest niemożliwe, to jednak mniej lub bardziej świadomie tankujemy je do naszych baków już od bardzo dawna. W tej chwili zarówno w benzynie jak i w oleju napędowym jest kilka procent tzw. biokomponentów, czyli właśnie biodiesla i alkoholu etylowego.

Po ile ten biodiesel / etanol?

Zresztą podobnie jest w innych krajach Europy. Powyższe zdjęcie przedstawia oznaczenie na dystrybutorze na jednej ze stacji paliw w Słowenii. Oznaczenia B7 i E5 w górnej części naklejki oznaczają procentową ilość odpowiednio biodiesla i etanolu zawartych w paliwie. Identyczne oznaczenia zobaczyć możemy także na polskich stacjach paliw.

Cena obydwu paliw wytworzonych w domowych warunkach na razie nie pozwala uniezależnić się od zakupu ropopochodnych paliw na stacji. Zwłaszcza w przypadku alkoholu bilans jest nieatrakcyjny, bo do produkcji tego paliwa potrzeba nie tylko surowców zawierających dużo cukru, lecz także bardzo dużych ilości energii do wydestylowania alkoholu z zacieru. Warto w tym miejscu też zauważyć, że o ile produkcja wina, piwa i zacieru z cukru i drożdży jest legalna, to destylacja tak otrzymanego alkoholu nawet na własny użytek stanowi łamanie prawa.


Artykuł powstał przy współpracy z drewnozamiastbenzyny.pl

Data publikacji: 2020-04-14, ostatnia zmiana: 2020-04-15

ZOBACZ OGŁOSZENIA

Alfa Romeo Stelvio Veloce 2.0 280 KM 2020 |Granatowy Montecarlo | Rata od 2 399 zł | 2020
198 315 zł
Warszawa
(woj. mazowieckie)
Audi A4, B7 (2004-2007), 2006, 163 KM, Benzyna
22 800 zł
Nisko
(woj. podkarpackie)
Hyundai ix35, , 2014, 116 KM, Diesel
49 900 zł
Biała Podlaska
(woj. lubelskie)
Toyota Auris, 2010, 132 KM, Benzyna
25 900 zł
Biała Podlaska
(woj. lubelskie)
Mazda 6, III (2012-), 2013, 165 KM, Benzyna
56 900 zł
Biała Podlaska
(woj. lubelskie)
Bezwypadkowe Volvo s40 D2
27 490 zł
Witkowo
(woj. wielkopolskie)
Peugeot 508, 2011, 112 KM, Diesel
27 700 zł
Chmielnik
(woj. świętokrzyskie)
Nissan Qashqai, I (2007-2013), 2008, 115 KM, Benzyna
26 800 zł
Nisko
(woj. podkarpackie)
Suzuki Swift, 2009, 93 KM, Benzyna
15 600 zł
Chmielnik
(woj. świętokrzyskie)
Volkswagen Golf, VI (2008-2013), 2009, 102 KM, Benzyna
27 400 zł
Biała Podlaska
(woj. lubelskie)
Toyota Avensis, II (2003-2009), 2004, 120 KM, Benzyna
14 500 zł
Biała Podlaska
(woj. lubelskie)
Fiat Panda 1,2 69 KM | Lounge|czerwony | Demo
42 800 zł
Warszawa
(woj. mazowieckie)

ZOBACZ POWIĄZANE ARTYKUŁY NA BLOGU

Polaris RZR XP 4 1000 EPS - side-by-side dla całej rodziny!
Offroad w side-by-side to jedna z najwspanialszych przygód. Wystarczy raz przejechać się buggy w terenie i bardzo często już żaden quad czy terenówka nie zaspokoją naszych potrzeb – przynajmniej nie w...
Data publikacji: 2020-07-01
Samochód demonstracyjny - czy warto go kupić?
Przeglądając ogłoszenia w Internecie bardzo często udaje się znaleźć samochody nowe lub prawie nowe opisane jako demo lub demonstracyjny. Poniżej postaram się przedstawić o co tak naprawdę chodzi z ty...
Data publikacji: 2020-06-21
Cena nowego auta - od czego zależy i jak najtaniej kupić nowy samochód?
Jeśli obecnie zastanawiasz się nad zakupem nowego samochodu i zastanawiasz się jak uzyskać najlepszy możliwie pojazd w konkretnym budżecie koniecznie przeczytaj cały poradnik, który przygotowaliśmy. D...
Data publikacji: 2020-06-18
Jak prawidłowo ustawić fotel i kierownicę w samochodzie - poradnik krok po kroku
Zaraz dowiesz się nie tylko tego, jak ustawić fotel i kierownicę w aucie, aby jeździć wygodnie, lecz także opowiemy Ci dlaczego to takie ważne i jaki ma wpływ na to, by jeździć bezpiecznie.
Data publikacji: 2020-06-16