Jak wyglądał pierwszy handel internetowy? Co się zmieniło na przestrzeni czasu i jakie są najnowsze trendy i możliwości sprzedaży w internecie? Przedstawiamy zarys historii e-commerce, podpowiadamy, w jakie strategie sprzedaży warto inwestować obecnie.
Pierwsze sklepy internetowe zaczęły powstawać mniej więcej w latach 90. XX wieku w Stanach Zjednoczonych. Prekursorem zakupów za pośrednictwem formularza na stronie był znany dziś wszystkim Amazon, w tym czasie powstał też eBay, który koncentrował się głównie na tzw. wyprzedażach garażowych. Z kolei za początek e-commerce w Polsce uznaje się rok 1997, pojawił się pierwszy e-sklep warszawskiej firmy Terent. Następnie potencjał e-commerce dostrzegł Empik, Merlin czy Allegro, z którego początkowo korzystali głównie kolekcjonerzy.
Początkowo sprzedaż w internecie wyglądała zupełnie inaczej, wszelkie opisy produktów koncentrowały się na ich charakterystyce oraz zastosowaniu. Nie było zbyt wiele miejsca na kreatywne zabiegi marketingowe, czy działania PR. A jak się to zmieniło z biegiem czasu? Jakie dziś są trendy i możliwości sprzedaży online?
Dziś, gdy chcemy dokonać tanich zakupów, przeglądamy popularne serwisy ogłoszeniowe, takie jak Sprzedajemy, OLX czy Sprzedawacz. Jednak to, co się w nich znajduje, znacznie odbiega od dawnych anonsów. Dziś ogłoszenia mogą być także odjechane, dziwne, pomysłowe, im bardziej kreatywny jest opis produktu, tym większa szansa, że zostanie on szybko sprzedany. Można powiedzieć, że ludzie kupują już nie tylko przedmioty, usługi, ale również samych sprzedawców. Konkurencja jest na tyle duża, że ten, kto nie potrafi się „sprzedać”, zaciekawić, wpłynąć na emocje odbiorcy, ten ma marne szanse na rozwój biznesu w sieci. Istotna jest również komunikacja wizerunkowa, kupujemy oczami, a więc jeśli nasze ogłoszenie ma kiepskie zdjęcia lub wcale ich nie posiada, nie mamy co liczyć na szybką sprzedaż.
Ogłoszenia firm i osób prywatnych coraz częściej pojawiają się również w serwisach społecznościowych, głównie na Facebooku. Powstają tam specjalne grupy KUPIĘ/ZAMIENIĘ/SPRZEDAM dotyczące danej tematyki lub regionu. Ponadto ludzie sprzedają na własnych tablicach, szukając kupców wśród swoich, zaufanych znajomych. Dzięki możliwości udostępnienia, takie treści rozpowszechniają się bardzo szybko i mogą dotrzeć do jeszcze większej grupy osób. Na Facebooku od pewnego czasu działa również Marketplace, czyli miejsce, które przeznaczone jest do sprzedawania i kupowania nowych, bądź używanych przedmiotów.
Coraz popularniejsze stają się również aplikacje mobilne do sprzedaży czy kupna towarów i usług. Większość z nas nie rozstaje się ze swoim smartphonem, a aplikacja umożliwia szybkie i wygodne dokonywanie transakcji z niemalże każdego miejsca na ziemi. Takie rozwiązanie to również szansa na lepsze spersonalizowanie oferty, a także dotarcie do wąskich grup docelowych.
Data publikacji: 2020-10-02, ostatnia zmiana: 2022-04-11