Doświadczenia użytkownika związane z przebywaniem danej stronie intranetowej lub w sklepie online wpływają znacząco nie tylko na liczbę odwiedzin witryny, ale i jej pozycjonowanie w wyszukiwarce Google. Czym jest testowanie użyteczności, kiedy warto je przeprowadzić i jakie może dać efekty? Sprawdź, czy właśnie Ty potrzebujesz takiego sprawdzenia swojej strony!
Testowanie użyteczności strony to badania jakościowe, odpowiadające na pytanie „dlaczego?”, a nie „ile?”. Opiera się na obserwacji zachowań użytkowników znajdujących się na platformie i korzystających z niej w czasie rzeczywistym. Zazwyczaj przeprowadzane jest na bazie opracowanego wcześniej, na potrzeby danego badania, scenariusza. Specjaliści wykorzystują kilka rodzajów testów do sprawdzenia użyteczności strony lub sklepu internetowego. Testy UX (z ang. user experience – doświadczenie użytkownika) sprawdzają emocje wywoływane u użytkowników przez daną stronę, wykrywają elementy rodzące niezadowolenie, frustrację czy zadowolenie. Wskazuje także elementy problematyczne i niewykorzystywane. Testowanie pozwala na kompleksową zmianę elementów strony m.in.: nawigacji, menu, formularzy, galerii, widżetów, kart produktów, kalkulatorów etc., w celu ułatwienia działań użytkownika. Dzięki badaniom użyteczności możliwe jest poznanie mocnych oraz słabych stron serwisu, a także zaprojektowanie zmian pozwalających na zwiększenie zadowolenia użytkownika z przebywania na stronie oraz szybsze i łatwiejsze zrealizowanie potrzeb, których oczekuje się od danej witryny.
Istnieje kilka przesłanek do przeprowadzenia audytu UX. Testowanie użyteczności to dobry pomysł, gdy masz już sklep, ale wyniki sprzedaży są niezadowalające. Być może nie jest to związane z brakiem atrakcyjności oferty, a trudnościami podczas próby realizacji zamówienia, jak i brakiem zaufania do witryny np. przez jej wygląd. Ponadto eksperci zalecają przeprowadzanie testu użyteczności minimum raz na 3 lata, w celu wprowadzenia pożądanych przez użytkowników aktualizacji oraz upewnienia się, że wszystkie elementy na stronie działają poprawnie. Dodatkowo testy UX wskazane są w związku z przebudową strony – przed nią lub gdy jej wprowadzenie wywołało spadek osiąganych wyników. Wskazaniami do przeprowadzenia testów UX są również:
Efektem testowania muzyczności strony lub sklepu jest uzyskanie odpowiedzi na pytanie o jej działanie, funkcjonalność oraz odczucia klienta związane z przebywaniem w witrynie. Na ich podstawie i wydanych przez ekspertów rekomendacji, można wprowadzić plan działania pozwalający na zwiększenie zadowolenia użytkownika z korzystania z danej strony.
Może być to np. poprawa łatwości nawigacji, wzrostu zrozumiałości treści, usprawnienie wyszukiwania, zmniejszenie ilości pól w formularzach, wprowadzanie lub usprawnienie opcji filtrowania produktów w sklepie, lepsze dostosowanie strony do urządzeń mobilnych czy poprawa designu witryny. Ponadto możliwe są: poprawa reputacji przedsiębiorstwa, zwiększenie lojalności klientów oraz zysków. Warto wiedzieć, że użyteczna dla odbiorcy strona może także obniżyć koszty obsługi klienta oraz szkolenia pracowników.
Data publikacji: 2021-04-27, ostatnia zmiana: 2021-04-27