Pozycjonowanie stron stało się nieodłącznym elementem strategii marketingowej, a na rynku pojawia się coraz to więcej agencji wyspecjalizowanych w tego rodzaju usługach. Czy warto jednak wydać - często spore - pieniądze na to, by nasza firma znalazła się wśród pierwszych wyników wyszukiwarki? Czy przekłada się to na realne korzyści? Zdecydowanie tak!
Wszelkie wysiłki służące pozycjonowaniu oraz temu, aby wyszukiwarka rozpoznała naszą stronę jako wartościową, wiążą się z koniecznością jej optymalizacji, czyli SEO (ang. Search Engine Optimization).
Zanim jednak do tego przystąpimy, warto dowiedzieć się jak sprawdzić pozycję strony w Google i jakie słowa kluczowe zostały wpisane przez użytkowników, którzy do nas dotarli. Służy do tego proste narzędzie Google Search Console, które pozwala zaindeksować naszą stronę, aby następnie dać nam dostęp do analityki wyszukiwania. Uzyskane dzięki temu informacje pozwolą nam lepiej dopasować słowa kluczowe, które chcemy umieścić w treściach udostępnianych na naszej stronie, a tym samym poprawić jej pozycję.
Należy również pamiętać, że wyniki działań SEO nie pojawiają się natychmiastowo. Pozycjonowanie strony jest procesem długookresowym, wymagającym stałych dostosowań pod kątem ciągle zmieniających się algorytmów Google.
Pozycjonowanie przynosi firmie internetowej szereg wymiernych korzyści. Przede wszystkim, dobrze dobrane i urozmaicone słowa kluczowe sprawiają, że nasza strona zacznie się pojawiać coraz wyżej na listach wyszukiwań. Jak wiadomo, użytkownicy ograniczają się zwykle do sprawdzenia tylko kilku pierwszych pozycji na liście, jeśli więc znajdziemy się wśród tzw. TOP 3, ruch na naszej stronie znacznie się zwiększy. A wówczas zwiększy się również nasz współczynnik konwersji i - co najważniejsze - sprzedaż.
Odpowiednie pozycjonowanie strony uwzględniające różne rodzaje słów kluczowych może być również rozumiane jako promocja naszej firmy, marki czy produktów. Co więcej, jest ona zupełnie nieinwazyjna (potencjalny klient nie odbiera jej jako reklamy, a sugestie Google traktuje jako autorytatywne), a tym samym skuteczniejsza.
Ponadto, zwiększony ruch na naszej stronie pozwala nam na lepszą komunikację z istniejącymi i potencjalnymi klientami, co daje nam szanse na lepsze dostosowanie oferty do ich potrzeb.
Biorąc pod uwagę rosnący popyt na usługi pozycjonowania, warto zwrócić uwagę na różne modele rozliczania stosowane przez agencje SEO. Nie wszystkie bowiem gwarantują te same efekty.
Pozycjonowanie stron dość często jest mylone z reklamami, jakie oferuje wyszukiwarka, czyli tzw. Google Ads. Trudno się temu dziwić. Oba narzędzia służą do osiągnięcia tego samego celu, czyli wysokiej pozycji na liście wyszukiwań. Istnieje jednak między nimi zasadnicza różnica.
Pozycjonowanie związane jest z wysiłkami wewnątrz strony, odpowiednim dopasowaniem jej treści tak, aby algorytmy Google uznały ją za godną polecenia i pokazania wśród naturalnych (organicznych) wyników wyszukiwania.
Natomiast Google Ads to płatna reklama, przybierająca rozmaite formy (banery, linki itp). Wśród tych form jedną z najbardziej efektywnych są zdjęcia produktów klienta pojawiające się na samej górze listy wyszukiwań. Nie jest to jednak wynik organiczny, ale sponsorowany.
Wśród pozostałych różnic między pozycjonowaniem a Google Ads należy wymienić:
Jak widać, odpowiednie wypozycjonowanie naszej strony może nam przynieść realne i wymierne korzyści, które znacznie przewyższają zainwestowany budżet. Warto powierzyć to zadanie profesjonalnej i doświadczonej agencji, która rozumie długookresowość i dynamikę działań SEO. W zależności od wyznaczonego celu można te działania uzupełnić o dodatkowe formy reklamy, jaką jest np. Google Ads.
Data publikacji: 2020-06-05, ostatnia zmiana: 2020-06-05