Książeczka żeglarska to dokument, który powinna posiadać każda osoba pracująca na statkach handlowych, bez względu na pełnioną tam funkcję. To dokument, który potwierdza tożsamość jego właściciela, określa przebieg pracy wykonywanej na statkach, a także uprawnia do przekraczania granicy naszego kraju. W książeczce zawarte są informacje o stanie zdrowia marynarza, przebytych kursach i uprawnieniach. Książeczka żeglarska zastępuje paszport, co oznacza, że może zostać wydana tylko obywatelowi polskiemu, ponadto jej właściciel może wrócić do ojczyzny nawet wtedy, gdy utraci ona ważność.
Jedynymi instytucjami uprawnionymi do wydania książeczki żeglarskiej jest: dyrektor urzędu morskiego oraz urząd konsularny funkcjonujący poza granicami kraju. Wniosek o wydanie książeczki należy złożyć osobiście, chociaż jest również możliwa wersja online, ale wówczas wymagany jest podpis elektroniczny, który również należy wcześniej wyrobić w postaci certyfikatu kwalifikowanego.
Pierwszym etapem na drodze do uzyskania książeczki żeglarskiej jest ukończenie z powodzeniem szkolenia podstawowego w zakresie bezpieczeństwa. To trudny kurs, który z pewnością nie każdy chętny jest w stanie zrealizować. Kurs podzielony jest na 4 odrębne szkolenia: podstawowa pomoc medyczna, indywidualne techniki ratunkowe, ochrona przeciwpożarowa, oraz bezpieczeństwo własne z odpowiedzialnością wspólną. Czas trwania kursu to 6 dni podzielone na część teoretyczną i praktyczną. W tym czasie należy też wyrobić sobie świadectwo zdrowia poświadczające, że dany kursant może pracować na statkach.
Lista ośrodków szkoleniowych uprawnionych do przeprowadzenia kursu oraz lista lekarzy z uprawnieniami do wydawania świadectw zdrowia znajduje się na oficjalnej stronie Urzędu Morskiego.
Na koniec należy zebrać pozostałe dokumenty, czyli w przypadku, gdy przyszły marynarz uzyskał już miejsce na statku, musi załączyć do książeczki zaświadczenie informujące o rodzaju zawartej z armatorem umowy. Do wniosku należy załączyć dowód wymaganej przepisami opłaty, która jest inna dla osoby pracującej już zawodowo i inna dla studentów czy uczniów. Wymagana kwota jest przelicznikiem waluty Euro. Tylko do wglądu trzeba też dostarczyć dowód osobisty lub aktualny paszport.
Jeżeli osoba starająca się o książeczkę żeglarską jest niepełnoletnia musi dostarczyć również pisemną zgodę rodziców lub opiekunów. Uczniowie szkół średnich muszą otrzymać ze szkoły zaświadczenie, że książeczka jest im potrzebna do realizacji obowiązkowej praktyki. Studenci natomiast muszą otrzymać od rektora uczelni zaświadczenie, że studiują aktualnie na danym kierunku i uczelni.
Jeżeli spełniło się wszystkie warunki i wniosek o książeczkę żeglarską został rozpatrzony pozytywnie, można ją odebrać, ale wyłącznie osobiście. Jeżeli musiałaby to zrobić osoba upoważniona, dokument upoważniający powinien zostać potwierdzony notarialnie.
Artykuł powstał we współpracy z hms-assistance24.com
Data publikacji: 2020-02-26, ostatnia zmiana: 2020-02-21