Spośród azjatyckich marek samochodowych na uwagę zasługuje nie tylko firmy japońskie. Podobną drogę do producentów z Kraju Kwitnącej Wisły przeszły firmy koreańskie. W obu przypadkach popularność na globalnych rynkach przychodziło z czasem i wynikała głównie z dobrej ceny.
Tą samą ścieżką podążał Hyundai – debiutujący jako producent aut w 1967 roku. Auta tej marki były niedrogie, całkiem solidne i w miarę nowoczesne. Z czasem zmieniła się technologia (Hyundai otworzył centrum projektowe w Europie ) oraz poprawiła stylistyka. Wcześniej zarzucano koreańskim producentom bądź nijakość, bądź zbytnie udziwnienie. Należy dodać, że przez lata Hyundai współpracował z japońskim Mitsubishi, czego wynikiem były między innymi silniki o nietypowej liczbie 3 zaworów na cylinder.
Dziś Hyundai to ogromna firma, mająca fabryki i biura projektowe nie tylko w rodzimej Korei, ale też w Ameryce Północnej i w Europie. Na polskim rynku firma zadebiutowała na początku lat 90. minionego wieku, kiedy to oferowano model Pony w trzech odmianach nadwoziowych. Wtedy auta marki były pozycjonowane wyżej niż pojazdy z dawnego bloku wschodniego, zarazem niżej od konkurentów z Europy Zachodniej i Japonii. Dziś Hyundai to pełnoprawny konkurent nie tylko Skody, ale też Opla, Peugeota czy Nissana. Dużym wydarzeniem dla koreańskiej branży motoryzacyjnej były lata 1997-1997 – wtedy to bliska bankructwa Kia połączyła się z Hyundaiem i powstał ogromy koncern motoryzacyjny o globalnym zasięgu. Od tego czasu obie marki korzystają z tych samych rozwiązań konstrukcyjnych, czyli jednostek napędowych i płyt podwoziowych.
Spośród najpopularniejszych modeli na przestrzeni lat na uwagę zasługuje Pony – model po raz pierwszy przedstawiono w 1975 roku – stylizowany przez Italdesign Giugiaro stał się sporym przebojem eksportowym.
Inny wart uwagi model to Sonata – auto klasy średniej (zaliczane też niekiedy do segmentu E) – debiut w 1985 roku; od 2019 w produkcji 8. generacja).
Z europejskiego punktu widzenia najistotniejszy może być Hyundai i30 – samochód został zaprezentowany w 2006 roku, zaś rok później uruchomiono jego produkcję między innymi w czeskich Noszowicach. Ten model przełamał też losy hyundaia na rynkach europejskich
Zaliczany do segmentu B Hyundai i20, kompaktowy i30 czy miejska Elantra to jedne z popularniejszych na rynku wtórnym w swoich klasach. Duża grupa osób szuka też SUV-ów i crossoverów – Santa Fe, Tuscon i Kona to dobry wybór. Pojawiają się też, ale śladowo, nowoczesne hybrydy i auta elektryczne – Ioniq czy Kona Electric. Grono zwolenników ma też Veloster – sportowe auto o nietypowym układzie drzwi (po stronie kierowcy są tylko jedne drzwi, zaś po stronie pasażerów własne drzwi otrzymała zarówno osoba siedząca obok kierowcy, jak również pasażer tylnych siedzeń).
Mimo coraz większej popularności na Starym Kontynencie największe uznanie wśród branży Hyundai zyskał w USA czy Kanadzie. Stąd zwycięstwa w plebiscycie na Północnoamerykański Samochód Roku w latach 2009 (Hyundai Genesis) i 2012 (Hyundai Elantra).
Data publikacji: 2022-06-16, ostatnia zmiana: 2022-06-16