Koniec lat 90. XX wieku to nowa polityka wielu japońskich koncernów samochodowych, które coraz śmielej inwestowały w fabryki na Starym Kontynencie. Także Toyota otwarła fabrykę we francuskim Valenciennes z myślą o produkcji następcy lubianego, ale też zachowawczo stylizowanego modelu Starlet. Nowy model klasy B na europejskich rynkach oferowano pod nazwą Toyota Yaris.
Toyota Yaris I została zaprezentowana w Paryżu w roku 1999. Dostępna była na większości rynków w dwóch wersjach nadwoziowych – jako hatchback z pięciorgiem lub trojgiem drzwi (oferowano też wersję sedan). Samochód można było zamawiać z silnikami benzynowymi o mocy od 65 do 150 KM (najmocniejszą wyposażono w turbodoładowanie). Ponadto pojawił się niewielki turbodiesel z wtryskiem bezpośrednim (1,4 l, moc 75 KM). Rok 2003 to lifting. Przedstawiając Toyotę Yaris I nie sposób wspomnieć o tym, że została Europejskim Samochodem Roku 2000.
Toyota Yaris II miała premierę w 2005 roku – tak jak poprzednik była wytwarzana i w Japonii, i we Francji. Także gama nadwoziowa nie uległa zmianie. Jeżeli chodzi o jednostki napędowe, to zwiększono moc diesla do 90 KM i obok znanych silników zaprezentowano nowe (teraz moc mieściła się w granicach 69-133 KM). Chcąc osiągnąć jak najlepszą pozycję na wymagającym europejskim rynku, japońscy i francuscy inżynierowie mocno przyłożyli się do poprawy układów odpowiadających za bezpieczeństwo, czego efektem była najwyższa nota (pięć gwiazdek) w teście zderzeniowym Euro NCAP.
Toyota Yaris III w sprzedaży była w latach 2011-2019 (gruntowny face lifting połączony z wymianą przeszło 1000 części w czwartym roku produkcji). Nie zmieniły się kraje produkcji. Spora rewolucja miała miejsce w gamie silników – obok odmian benzynowych i diesla pojawiła się hybryda.
Toyota Yaris IV zadebiutowała w 2019 roku jako 5-drzwiowy hatchback (trzy drzwi tylko w wersji GR). Zrezygnowano z silnika wysokoprężnego, poniekąd w zamian oferując hybrydę z wydajną litowo-jonową baterię trakcyjną. Są też silniki benzynowe bez hybrydy (1,0 i 1,5).
Każda generacja Toyoty Yaris zajmuje wysokie lokaty w rankingach niezawodności. Dwie pierwsze generacje nie zachwycają jednak przestronnością czy stylistyką, ale są niezwykle ekonomiczne i dobrze trzymają cenę. Yaris III i IV to mniej zachowawcza stylistyka oraz niezawodność bez zmian.
Spośród konkurentów Toyoty Yaris należy wymienić przede wszystkim auta japońskie z tego samego segmentu - Nissana Micrę, Mitsubishi Colta czy Mazdę 2. Ciekawą alternatywą dla starszych generacji mogą być też Daihatsu Sirion, YRV i Charade, spokrewnione z Yaris i sprzedawane sporo taniej na rynku wtórnym.
Data publikacji: 2022-06-12, ostatnia zmiana: 2022-12-14