Peugeot 3008 został zaprezentowany w Genewie w 2009 roku, plasując się w gamie francuskiej marki pomiędzy opracowanym wspólnie z Mitsubishi modelem 4007 (znanym też jako Citroen C-Crosser) a Peugeotem 308 w wersji kombi. Na uwagę zasługuje też silne pokrewieństwo z Peugeotem 5008 i Citroenem C4 Picasso.
Peugeot 3008 I generacji był w produkcji od roku 2009. Koncepcja nadwozia i rozplanowania wnętrza sprawiała, że auto można nazywać rodzinnym crossoverem. Wysokość nadwozia o ok. 10 cm niższa niż w kompaktowych SUV-ach oraz udogodnienia znane z miniwanów stały się jego wizytówką. Gama silnikowa opierała się na dieslach własnej konstrukcji (1,6 i 2,0 HDI, moc od 110 do 163 KM) oraz motorach benzynowych, w części opracowanych z BMW (Mini). W salonach w 2011 roku pojawiła się także odmiana hybrydowa, oparta na silniku wysokoprężnym. Lifting w 2013 roku to przede wszystkim nowy wzory felg, zmienione reflektory i atrapa chłodnicy oraz nowe wzornictwo tapicerki. Osoby oferujące 3008 I generacji na sprzedaż zachwalają ogromny bagażnik (od 512 do 1604 l). Mankamentem wydaje się być jedynie dostępność wersji z przednim napędem (bez 4x4).
Peugeot 3008 II produkowany jest od 2016 roku, zastępując nie tylko poprzednika, ale też bazującego na Mitsubishi ASX Peugeota 4008. Na uwagę zasługuje Tytuł Europejskiego Samochodu Roku 2017. W ofercie silniki benzynowe oraz wysokoprężne (pierwsze moc od 130 do 180 KM, diesle 120-180 KM). Od 2019 roku można było kupić 3008 z napędem hybrydowym (225 lub 300 KM). 2020 to lifting, oznaczający korektę w gamie silnikowej oraz odświeżenie linii. Peugeot 3008 wytwarzany od 2020 roku wydaje się być jeszcze bardziej drapieżnym.
Peugeot 3008 z lat 2009-2016 ceniony jest przede wszystkim za walory użytkowe. Przestrzeń dla pasażerów i bagażu bardziej przypomina tę z minivanów niż z SUV-ów czy crossoverów. Silniki wysokoprężne cieszą się opinią niezawodnych i oszczędnych. Pośród benzynowych lepszym wyborem od serii THP będzie VTi. Peugeot 3008 II zaskakuje nie tylko walorami praktycznymi, ale też stylizacją nadwozia i wnętrza z wieloma smaczkami. Wydaje się, że lepszym wyborem są wystawiane na sprzedaż odmiany wysokoprężne. Hybryda to ułamek rynku. Interesujący, ale wymagający sporo czasu na znalezienie dobrego egzemplarza w niezłej cenie.
Peugeot 3008 stanowi konkurencję i dla crossoverów, i dla SUV-ów – Nissan Qashqai, Renault Koleos, Kia Sportage, Mitsubishi ASX to główni rywale na rynku wtórnym. Ponadto osoby zainteresowane kupnem 3008, rozważają francuskie minivany, jak Citroen C4 Picasso i Renault Scenic. Alternatywą dla II generacji jest też Opel Grandland X, będący tak naprawdę stylistyczną odmianą Peugeota (od 2017 roku Opel wchodzi w skład koncernu PSA).
Data publikacji: 2022-06-16, ostatnia zmiana: 2022-12-14