Ford Kuga został zaprezentowany w 2008 roku, będąc następcą niedocenianego na Starym Kontynencie modelu Maverick. O sukcesie nowego SUV-a w Europie miały decydować świeża stylizacja oraz płyta podłogowa, znana z modeli Focus i C-Max.
Ford Kuga I wytwarzano w latach 2008-2013. Oparty na kompaktowych odpowiednikach w gamie Forda SUV dostępny był tylko z jedną jednostką benzynową (5 cylindrów, pojemność 2,5 l, moc 200 KM). Większą popularnością cieszyły się diesle – oferowano trzy warianty silnika 2,0, będącego sprawdzoną konstrukcją PSA. Ford Kuga I dostępny zarówno z napędem na cztery koła, jak również na przód. Pod koniec 2010 roku zaprezentowano lifting, modyfikując detale stylistyczne i silniki. Przestronność wnętrza, jak i pojemność bagażnika, oceniano przeciętnie. Natomiast wyróżnikiem na tle konkurencji są znakomite właściwości jezdne.
Ford Kuga II zaprezentowano w 2012 roku (sprzedaż w Europie ruszyła rok później, wcześniej na rynku północnoamerykańskim). 5-drzwiowy SUV dostępny był z większą gamą silników od poprzednika. Podstawowa wersja benzynowa 1,6 EcoBoost Turbo osiąga 148 KM (najmocniejsza 2,0 to aż 239 KM); diesla także skonstruowane wspólnie z PSA osiągały moc od 120 do 180 KM. Napęd przedni lub na cztery koła. Rok 2016 to gruntowny lifting nadwozia, mający upodobnić Kugę II do większego Edge oraz między innymi nowy silnik wysokoprężny 1.5 l, będący konstrukcją Forda (w ofercie pozostały silniki PSA).
Ford Kuga III zadebiutował wiosną 2019 roku. Zmieniona koncepcja sprawiła, że trzecią generację Kugi pozycjonowano wyżej – jako pełnowartościowego SUV-a segmentu D. Długość przekraczająca 460 cm, szerokość 188 cm i rozstaw osi równy 271 cm znacząco wpłynęły na przestronność w kabinie. Silniki benzynowe – dwie wersje R3 1,5 EcoBoost (120 i 150 KM) oraz diesle 1.5 i 2.0 l (120-180 KM). Pojawiła się też odmiana hybrydowa o mocy 225 KM (pojemność 2.5 l). Dwie odmiany napędu do wyboru.
Ford Kuga I i II najbardziej cenione są za układ jezdny, przewyższający dopracowaniem kompaktowe SUV-y marek popularnych. Przestrzeń dla pasażerów oceniana jest na przeciętną. Największym plusem są siniki wysokoprężne. Niski staż rynkowy sprawia, że nie ma dostatecznie dużo informacji o ewentualnych niedomaganiach Kugi III. Chwalone są przestrzeń i jakość wykonania.
Konkurencją Fordów Kuga I i II to inne popularne kompaktowe SUV-y z Europy czy Azji – Volkswagen Tiguan, Skoda Roomster, Kia Sportage, Nissan Qashqai czy Renault Koleos. Natomiast Kuga III to alternatywa choćby dla Toyoty RAV4, Hondy CRV, Nissana X-traila i Seata Tarraco. Miłośnicy przestrzeni i marki Ford mogą zaś z powodzeniem rozglądać się za wystawionym na sprzedaż Fordem C-maxem.
Data publikacji: 2022-06-15, ostatnia zmiana: 2022-12-14