Zarządzanie sprzedażą - jak podnieść wydajność?
Sprzedaż to jedna z najistotniejszych rzeczy w każdym przedsiębiorstwie. Bez niej firma nie będzie miała pieniędzy na opłacenie pracowników, inwestycje w rozwój, regulowanie zobowiązań podatkowych i innych. Jednak samo pozyskanie klientów to nie wszystko, co przekłada się na dobre wyniki sprzedażowe. Każda firma powinna bowiem zadbać o to, aby sprzedażą zarządzać poprawnie i stale podnosić wydajność procesów obsługi klientów. Jak to zrobić?
Czym jest zarządzanie sprzedażą?
Zarządzanie sprzedażą to nie tylko umiejętność koordynacji pracy pracowników handlowych czy zespołu akwizytorów. Proces ten obejmuje również ustalanie taktycznych celów sprzedażowych tworzenie i monitorowanie realizacji bieżącego planu działań, planowanie i zarządzanie zasobami, które są niezbędne do bieżącego wsparcia firmowego działu sprzedaży. Zakres działań osoby odpowiedzialnej za te działania firmy jest więc bardzo duży. Aby były one realizowane wydajnie, a przede wszystkim poprawnie przedsiębiorstwo powinno się zastanowić nad wsparciem działu sprzedaży odpowiednimi narzędziami. Powinny one optymalizować pracę i przyspieszać codzienne działania, a także ułatwiać ich wykonanie.
Jak wygląda proces zarządzania sprzedażą?
Proces zarządzania sprzedażą był i jest przedmiotem wielu analiz. Jedna z nich mówi, że polega on na regularnym:
- monitorowaniu sprzedaży i rozliczeniu wszystkich operacji handlowych,
- stosowaniu elastycznych algorytmów ustalania cen i metod płatności, zarządzaniu rabatami i programami kredytowymi, wdrożeniu specjalnych programów dla stałych klientów,
- ocenie dynamiki sprzedaży produktów, identyfikacji liderów i outsiderów sprzedaży,
- kontroli stanu wzajemnych rozliczeń pomiędzy klientami a firmą,
- zarządzaniu relacjami z klientami (system CRM),
- rozbiorze i korekcji portfeli klientów,
- zarządzaniu procesem sprzedaży w oddzielnych kanałach sprzedaży,
- przekazywaniu kluczowych informacji dotyczących sprzedaży kierownictwu innych komórek przedsiębiorstwa
Podstawowe narzędzia do zarządzania sprzedażą
Szukając narzędzi usprawniających działanie sprzedaży w firmie, warto zapoznać się z propozycjami na stronie https://wfirma.pl/zarzadzanie-sprzedaza. Wfirma dla działów sprzedaży przygotowała:
- Program do wystawiania faktur – pozwalający na wystawianie i wysyłanie faktur w 7 wersjach językowych, na 8 szablonach i w różnych wariantach; program pozwoli nie tylko na przygotowywanie dokumentów księgowych, ale także i monitoring należności oraz prowadzenie tzw. miękkiej windykacji; program do fakturowania zintegrowany jest z drukarką fiskalną, co umożliwia bezpośrednie tworzenie paragonów fiskalnych z systemu, które zostaną następnie zaksięgowane w odpowiedniej ewidencji
- CRM – jego zadaniem jest ułatwienie, a także uporządkowanie relacji z klientami; CRM daje możliwość automatycznego pobierania danych kontrahentów z GUS, planowania zadań oraz archiwizowania dokumentów i kontaktów; dzięki niemu w szybki sposób można przejrzeć całą historię kontaktów z danym klientem i proponować mu spersonalizowane usługi; CRM to także narzędzie do organizowania pracy swojej i podwładnych, planowania istotnych zadań i pilnowania terminów ich realizacji;
- Rozbudowany magazyn – to moduł, który przyda się nie tylko sklepom, ale i każdemu innemu przedsiębiorstwu; jego działanie obejmuje rezerwacje i generowanie zamówień, remanenty i optymalizację przepływów towarów, uwzględniając analizy ewidencji towarów na podstawie pliku JPK_MAG.
Efekty podniesienia wydajności działu sprzedaży
Internetowe narzędzia do zarządzania sprzedażą to dla przedsiębiorcy oszczędność czasu pracy i to nawet w skali kilku dni w miesiącu. W tym czasie pracownicy, a także sam przedsiębiorca może pozyskać dodatkowych klientów lub lepiej zatroszczyć się o tych już posiadanych, a tym samym podnieść sprzedaż firmy.
Data publikacji: 2019-11-29, ostatnia zmiana: 2019-11-28