Założenie sklepu internetowego wbrew pozorom wcale nie jest trudne, dziś może sobie na to pozwolić niemalże każdy. A jak się za to zabrać? Jak zacząć sprzedawać w internecie i jak najprościej otworzyć własny e-sklep?
CMS, czyli System Zarządzania Treścią to skuteczny i jeden z najprostszych sposobów na założenie sklepu internetowego bez znajomości programowania. Decydując się na tę opcję, będziesz mógł szybko i bez większych problemów dodawać nowe towary, zdjęcia produktów, opisy i grafiki. Shopify to przykład jednego z CMS sklepów internetowych, który jest prosty w obsłudze, bezpieczny i kompatybilny z aplikacjami społecznościowymi. Ponadto uznawany jest za najpopularniejszą sklepową platformę abonamentową na świecie. A jaki inny CMS dla sklepu internetowego możesz wybrać? W sieci znajdziesz również PrestaShop, Shoper, WooCommerce i wiele innych.
Wybór odpowiedniego CMS-u jest istotny z jeszcze jednego powodu. Pozwoli ci on łatwo zoptymalizować stronę, dzięki czemu będzie nie tylko przyjazna dla twoich potencjalnych klientów, ale również dla wyszukiwarki. Dobry CMS zwyczajnie ułatwi ci pozycjonowanie, co jest niezwykle istotne, jeśli chcesz, aby twój e-sklep był widoczny w sieci. Przy wyborze odpowiedniego systemu zarządzania treścią nie zawsze warto kierować się ceną, czasem lepiej dopłacić, a zainwestować w CMS dający znacznie więcej możliwości.
Ten punkt również wiąże się z wyborem odpowiedniego CMS-u… Jeśli chcesz sprzedawać w sieci, musisz zadbać o odpowiedni wygląd swojego e-sklepu. Pamiętaj, że klienci kupują oczami, dlatego jeśli chcesz odnieść sukces w branży e-commerce, musisz zadbać o ładne, przejrzyste zdjęcia produktów, a także szablon spójny z wizerunkiem twojej marki. Możesz zająć się tym samodzielnie (o ile się na tym znasz), zlecić zadania grafikom lub wybrać najłatwiejszą opcję, czyli współpracę z agencją, która nie tylko założy twój sklep online, ale właśnie zadba o jego stronę graficzną. W kwestii wyglądu nie bez znacznie pozostaje również odpowiednia nawigacja, która ułatwi twoim klientom poruszanie się po sklepie internetowym. Tacy eksperci dobrze znają zasady UX/UI, więc stworzą dla ciebie e-sklep, który będzie nie tylko ładny, ale również użyteczny.
Jednak bez względu na to, czy zdecydujesz się na pomoc agencji, czy sam będziesz dbał o wizualną stronę swojego sklepu internetowego, musisz pamiętać o kilku podstawowych kwestiach w tym temacie. Po pierwsze, aby klient chętnie korzystał z twojego e-sklepu jego obsługa nie może mu sprawiać problemów. Powinien być on przejrzysty, intuicyjny, posiadać znany użytkownikom układ strony i prostą nawigację (menu, stopka strony). Jeśli nie wiesz jak się za to zabrać, przejrzyj inne znane ci sklepy online i zwróć uwagę na to, gdzie rozmieszczone są na nich poszczególne elementy. Sprawdź, co znajduje się na takich e-sklepach i wyciągnij z tych obserwacji stosowne wnioski. Nie zapomnij również zwrócić uwagę na dostępne sposoby płatności, jeśli porównasz kilka znanych e-sklepów, łatwiej będzie wybrać ci taką opcję, z której najchętniej korzystają klienci.
Kolejnym istotnym elementem, który wpływa na wygląd e-sklepu, a tym samym zachęca użytkowników do korzystania z jego usług są zdjęcia. Jak już powiedzieliśmy, klienci kupują głównie oczami, dlatego charakterystyce tego elementu strony poświęcimy nieco więcej uwagi.
Nie będziemy tutaj tłumaczyć, jak zrobić odpowiednie tło czy oświetlenie, ale skupimy się na tym, na co ty, jako właściciel e-sklepu, musisz zwrócić uwagę, robiąc zdjęcia samodzielnie lub zlecając to zadanie profesjonalnego fotografowi. Przede wszystkim zdjęcia na stronie twojego sklepu internetowego muszą być prawdziwe, czyli to, jak dany produkt prezentuje się na zdjęciu nie może wiele odbiegać od tego, jak wygląda on w rzeczywistości. W przeciwnym razie „nabierzesz” kilku klientów, ale oni już nigdy nie wrócą, a na dodatek mogą tylko i wyłącznie zaszkodzić reputacji twojego sklepu. W dzisiejszych czasach największą rolę odgrywa marketing poleceń, dlatego należy dbać o klienta, tym bardziej że konkurencja w sieci jest naprawdę ogromna.
W sklepie internetowym to bez wątpienia zdjęcia sprzedają, dlatego fotografując swoje produkty, warto pokazać je w szerszym kontekście. Co to oznacza? Jeśli sprzedajesz biżuterię lub ubrania, nie rób zdjęć na wieszakach, a zaprezentuj swoje produkty na modelu/modelce. Pokazuj produkty w użyciu. Dzięki temu potencjalnym klientom łatwiej będzie podjąć decyzję o zakupie. Pamiętaj również, aby pod żadnym pozorem nie korzystać z cudzych zdjęć… To zawsze się źle kończy.
Od stworzenia sklepu internetowego do realnej sprzedaży niestety jest długa droga. Konkurencja w e-handlu jest ogromna, dlatego, jeśli chcesz, aby klienci trafili do twojego sklepu internetowego, musisz najpierw zadbać o jego widoczność w sieci. W tym celu warto zainwestować w pozycjonowanie. Najlepiej zlecić to doświadczonej agencji SEO, ponieważ niewłaściwe pozycjonowanie może skończyć się nałożeniem filtra od Google. Jednak, jeśli zdecydujesz się działać samodzielnie, pamiętaj, że niezwykle istotny jest dobór odpowiednich fraz kluczowych i optymalizacja strony. Dobrze, jeśli w twoim sklepie internetowym działa blog, w którym będziesz publikować praktyczne poradniki, bogate we wspomniane wyżej frazy i linkowania wewnętrzne do kategorii czy podkategorii produktów. Pozycjonowanie sklepu internetowego to obszerny temat, którego nie jesteśmy w stanie tutaj w pełni omówić, ale postaramy się po krótce wytłumaczyć, na co na pewno musisz zwrócić uwagę, aby twój e-sklep był widoczny w wyszukiwarce.
Po pierwsze, optymalizacja strony, czyli intuicyjna nawigacja, o której już wspominaliśmy, a także responsywność, czyli dostosowanie jej m.in. do urządzeń mobilnych (uwierz, że większość klientów dokonuje zakupów online bezpośrednio z telefonu). Bardzo istotny jest także meta-title i meta-description, czyli tytuł i opis twojego e-sklepu, który będzie się wyświetlał w wyszukiwarce i tym samym zachęcał do wejścia na stronę. Nie bez znaczenia pozostaje również rozmiar zdjęć, o których pisaliśmy wcześniej, a także ALT, czyli ich opis.
Jeśli oprócz sklepu internetowego prowadzisz również ten stacjonarny lub przynajmniej posiadasz punkt odbioru osobistego, powinieneś pomyśleć o wizytówce Google Moja Firma, tym bardziej że jest ona całkowicie darmowa. Dzięki niej będziesz mógł skutecznie przyciągnąć zainteresowanie potencjalnych klientów z twojej okolicy. Wizytówka Google wyświetli najważniejsze informacje o twoim sklepie, takie jak adres czy numer kontaktowy, a także opinie klientów. Będziesz mógł tam również podać aktualne godziny otwarcia twojego punktu. Zalet tego rozwiązania jest naprawdę wiele, wizytówka zapewni ci także dostęp do statystyk, dzięki, którym będziesz mógł sprawdzać, ile osób ją wyświetliło.
Pamiętaj również o uzupełnieniu zdjęć w wizytówce Google, nie tylko tych prezentujących poszczególne produkty, ale również budynek twojego sklepu stacjonarnego.
Data publikacji: 2020-10-29, ostatnia zmiana: 2020-10-29