Foteliki samochodowe to temat bardzo dyskusyjny i budzący wiele wątpliwości. Jedni uważają, że na jego zakupie nie warto oszczędzać, gdyż kładzie się na szali zdrowie i życie dziecka. Drudzy z kolei nie przywiązują do niego wagi i kupują pierwszy, jaki wpadnie im w ręce, byleby tylko móc przewozić dziecko.
Do 2015 roku rodzice musieli przewozić dziecko w foteliku samochodowym, dopóki nie ukończyło ono 12 roku życia. Obecnie kryterium wiekowe przestało obowiązywać, a pojawiła się nowa wytyczna. Teraz ważny jest wzrost dziecka. Jeżeli ma poniżej 150 cm wzrostu, musi podróżować w foteliku.
Przy czym są pewne odstępstwa od tej normy. Na przykład rodzina z trójką dzieci może jedno z nich przewozić na przednim siedzeniu bez fotelika. Jest to związane z faktem, iż na tyle pojazdu nie zmieszczą się trzy foteliki. Oczywiście wszystkie dzieci i tak muszą być przypięte pasami. W przypadku mniejszych rodzin za brak fotelika przewidziana jest grzywna i nie ma wyjątków od tej reguły.
Musi być on przede wszystkim dopasowany do wieku i wzrostu dziecka. W związku, z czym nie może być ani za mały, ani za duży. Poza tym powinien on idealnie pasować do naszego samochodu. Dlatego też przed jego zakupem warto sprawdzić, czy aby pasy w naszym aucie nie są za krótkie lub, czy miejsce mocowania jest stabilne i mocne. Nie można przecież narażać dziecka na niepotrzebne niebezpieczeństwo. W wyborze fotelika samochodowego ważną role odgrywają także tak zwane crashtesty. Są to analizy na temat budowy fotelika, jego wytrzymałości i działania ochronnego w razie potencjalnej stłuczki lub groźniejszego wypadku komunikacyjnego.
Najlepiej zamocować go pośrodku tylnej kanapy, o ile montaż fotelika będzie możliwy za pomocą trzypunktowych pasów bezpieczeństwa lub specjalistycznego systemu. Jeśli pośrodku tylnej kanapy jest wypukłość, lepiej znaleźć inny punkt, gdyż nierówność mogłaby negatywnie wpłynąć na stabilność fotelika. Drugi fotelik powinien być zamontowany od strony pasażera również na tylnej kanapie.
Wszystko zależy od tego, czy fotelik jest montowany za pomocą pasów bezpieczeństwa, czy za pomocą systemu ISOFIX. Po drugie takie informacji powinien udzielić nam sprzedawca. W ostateczności można sięgnąć do instrukcji obsługi. Zaletą wspomnianego systemu jest to, że pozwala na sztywne mocowanie fotelika, przy pomocy pasów nie da się go aż tak mocno przypiąć. Niektóre modele fotelików posiadają tak zwaną nogę. Jest to dodatkowy rodzaj zabezpieczenia. Stosując ją- trzeba pamiętać, by przylegała ona ściśle do podłoża. Dlatego też musi być tak rozłożona, aby opierała się o podłogę w samochodzie.
Zarówno pięciopunktowe pasy bezpieczeństwa, jak i dorosły pas muszą być ściśle przypięte, nie mogą luźno zwisać. Pas powinien być przypięty na wysokości ramion dziecka, a nie na wysokości jego szyi. Dziecko nie może wyjmować rąk z pasa, samo przypięcie w pasie nie zapewnia mu bezpieczeństwa. Zimą trzeba również nie zapominać, iż maluch powinien podróżować bez wierzchniego ubrania. Gruba kurtka mogłaby przeszkadzać i spowodować, iż samochodowy fotelik nie spełniałby należycie swojej funkcji.
Przede wszystkim powinien mieć certyfikat bezpieczeństwa, który dopuszcza go do sprzedaży. Jeżeli go nie ma, oznacza to, iż nie jest bezpieczny. Posiadanie stosownego certyfikatu to jedno, ale w użytkowaniu liczą się też takie rzeczy jak wygoda, łatwość montażu i odporność na uszkodzenia mechaniczne. W związku z tym przed zakupem fotelika warto się porządnie zastanowić i przeanalizować wszystkie dane.
Odpowiedź na to pytanie zależy głównie od zasobności portfela i stanu technicznego fotelika. Zdarzają się przecież używane modele fotelików samochodowych, które praktycznie niczym nie różnią się od tych, które kupuje się w sklepie. Jednak nawet najlepszy fotelik nowy czy stary nie zastąpi rozwagi i opanowania, jakim musi wykazać się rodzic podczas przewożenia dziecka. Unikanie alkoholu i nadmiernej prędkości to najlepszy gwarant bezpieczeństwa.
Materiał inspirowany sklepem z fotelikami dziecięcymi Nodik.pl (https://nodik.pl/foteliki-samochodowe-c-35.html).
Data publikacji: 2020-02-01, ostatnia zmiana: 2020-01-30