Projekt opakowania powstaje znacznie dłużej niż wydaje się wielu niedoświadczonym grafikom i osobom spoza branży. Proces tworzenia pudełka, pojemnika, butelki lub słoika składa się z kilku kroków, bez których niemożliwe jest wykonanie opakowania spełniającego szereg wytycznych. Jak krok po kroku tworzy się projekt opakowania?
Zanim rozpocznie się projektowanie opakowań powinno się przygotować brief. Brief wypełnia klient, umieszczając w dokumencie informacje, które pozwolą projektantowi wykonać prawidłowo zlecenie. Przede wszystkim klient określa, jaki produkt chce zapakować i jakie są wytyczne związane z materiałami, których można użyć do produkcji opakowania. Istotne jest wskazanie, jakie elementy obowiązkowe prócz nazwy i marki produktu mają znaleźć się na pudełku, butelce itp. Przykładowo, są nim skład artykułu, logo producenta w odpowiedniej kolorystyce i skali, informacje o zastosowaniu produktu.
W briefie zamawiający zamieszcza również informacje o budżecie na projekt opakowania i inne dane, których wymaga studio projektowe. Dzięki temu designer wie, od czego zacząć projekt opakowania i co uwzględnić na poszczególnych etapach pracy.
Po otrzymaniu briefu designer sprawdza, jaka jest grupa docelowa dla danego produktu oraz które cechy artykułu są unikalne w porównaniu do innych produktów z tej samej grupy. W ten sposób poszukuje się pomysłu na wyróżnienie opakowania spośród innych na sklepowej półce. Dzięki określeniu grupy docelowej, projektant wie, jakie cechy powinno posiadać pudełko, butelka lub karton. Przykładowo, konsumenci, którzy cenią sobie ochronę środowiska wybierają opakowania ekologiczne, a osoby zwracające uwagę na prestiż - opakowania, które prezentują się luksusowo.
Głównym zadaniem pudełka, puszki lub butelki jest zabezpieczenie produktu i przygotowanie go do transportu oraz wystawienia na sklepowych półkach. Jednocześnie to samo opakowanie powinno być zaprojektowane w sposób umożliwiający szybką identyfikację produktu i wyróżnienie jego szczególnych cech. Jeżeli spełni się każdy z tych warunków, znacznie łatwiej jest wprowadzić nowy artykuł na rynek i zainteresować nim grupę docelową.
Nieco inaczej podchodzi się do kwestii projektowania opakowań produktów, które na rynku istnieją od dłuższego czasu. Studio graficzne w Warszawie może zaprojektować w takim przypadku zarówno zupełnie nowe pudełko lub butelkę, jak i wykonać jedynie delikatnych poprawek istniejącego już projektu (np. unowocześnić etykietę produktu na butelce). Na całkowity rebranding decyduje się niewielu producentów, gdyż zbyt duże zmiany mogą sprawić, że produkt przestanie być rozpoznawalny dla grupy docelowej. Niekiedy taki krok jest jednak potrzebny, by dokonać “nowego wejścia” na rynek lub zdobyć zainteresowanie kolejnej grupy konsumentów, którzy dotychczas wybierali konkurencyjne artykuły.
Niewielkie zmiany w projekcie opakowania są potrzebne w wielu sytuacjach. Niekiedy wiążą się z nowelizacjami prawa, które wymuszają na producentach wprowadzanie nowych oznaczeń i informacji na produktach. Innym razem są związane z upsizingiem lub downsizingiem, czyli zwiększaniem lub zmniejszaniem pojemności opakowania.
W projektowaniu opakowań powinno się unikać przede wszystkim korzystania z usług przypadkowych, niedoświadczonych designerów. Nie każdy grafik jest w stanie dobrze zaprojektować pudełko, torbę lub butelkę. Sam wybór kształtu i projekt etykiety to za mało. Designer powinien mieć również wiedzę z zakresu materiałoznawstwa oraz aspektów prawnych dotyczących opakowań dla poszczególnych grup towarów. W praktyce rzadko zdarza się, by jedna osoba była w stanie zaprojektować nowe opakowanie, dlatego lepiej jest zlecić takie zadanie studiu graficznemu. Zespół kilku osób przygotuje ciekawy i unikalny wzór pudełka, puszki lub butelki, dbając o wypełnienie wszystkich warunków podanych przez zamawiającego.
Data publikacji: 2020-05-12, ostatnia zmiana: 2020-05-12