Liczne badania pokazują, że 80% decyzji zakupowych podejmujemy właśnie w internecie. Jesteśmy bardziej świadomi swoich potrzeb i oczekujemy jedynie doradztwa w kwestii wyboru produktów czy usług. A jak wyglądało to jeszcze parę lat temu? Jak zmienił się e-commerce przez ostatnie 20 lat?
Choć za początki e-commerce uznaje się już rok 1979, to jeszcze 20 lat temu, czyli w roku 2000 sprzedaż internetowa wyglądała zupełnie inaczej niż dzisiaj. W Polsce e-commerce zapoczątkowała firma Terent, następnie w sieci pojawił się Merlin, Empik, a w roku 1999 popularne Allegro, z którego wówczas korzystali głównie kolekcjonerzy.
Przełomowy dla polskiego e-commerce był rok 2005, obroty polskiego handlu internetowego wyniosły wtedy 3,1 mld zł. Oznacza to, że pierwszy raz w historii osiągnęły one 1% całości obrotów detalicznych w Polsce. W dużej mierze przyczynili się do tego przedsiębiorcy, którzy zaczęli rozumieć nowe potrzeby klientów (szybkość i wygoda w dokonywaniu zakupów), pomógł również rozwój usług bankowych. Dziś sprzedaż w internecie wspierają i rozumieją dobrze agencje SEO (Bizzit), które świadczą również usługi z zakresu doradztwa e-commerce. Mają duże doświadczenie w marketingu internetowym, więc wiedzą, jak skutecznie trafić do grupy docelowej. Między innymi dzięki takim specjalistom sprzedaż w internecie stale się rozwija, co widać również w liczbach. W roku 2016 wielkość sprzedaży w polskich e-sklepach to około 35 mld zł, a trzy lata później, bo w roku 2019 możemy już mówić o nawet 50 mld zł. Co więcej, z danych Statista Digital Market Outlook wynika, że Polska zajmuje 13. miejsce wśród najprężniej rosnących rynków e-commerce. Trzeba przyznać, że to naprawdę niezły wynik. Ponadto rośnie też liczba internautów, którzy decydują się na zakupy online. W roku 2017 zakupy w sieci zrobiło 54% internautów, rok później było to już 56%, a w roku 2019 zakupów online dokonało 62% użytkowników internetu.
A kim są konsumenci dokonujący zakupów w internecie? Co warto o nich wiedzieć? W raporcie Gemius z 2019 roku przeczytamy, że wśród kupujących online możemy znaleźć tę samą liczbę mężczyzn co kobiet, najczęściej jednak są to osoby między 35 a 49 rokiem życia (32% kupujących online), następnie, co ciekawe, osoby powyżej 50 roku życia (26%), osoby między 25 a 34 rokiem życia stanowią 22% kupujących online, a najmłodsza grupa (15-24 lata) stanowi 20%. Zakupy w internecie najchętniej robią osoby, których sytuacja materialna oceniania jest jako średnia, a także osoby ze średnim wykształceniem.
Z każdym rokiem zmienia się również sposób odbioru zakupów dokonanych w sieci. Ze wspomnianego raportu wynika, że aż 40% osób kupujących online chce odbierać swoje zakupy w Paczkomatach. Co ciekawe, dotyczy to również zakupów spożywczych, a odpowiedzią na ten rosnący trend są Lodówkomaty (urządzenie InPost), które być może z czasem zyska jeszcze większą popularność.
Data publikacji: 2020-09-27, ostatnia zmiana: 2020-09-27