Sprzedaż w internecie w liczbach, kiedyś a dzisiaj, jak zmieniała się sprzedaż przez ostatnie 20 lat?

Sprzedaż w internecie w liczbach, kiedyś a dzisaj

Liczne badania pokazują, że 80% decyzji zakupowych podejmujemy właśnie w internecie. Jesteśmy bardziej świadomi swoich potrzeb i oczekujemy jedynie doradztwa w kwestii wyboru produktów czy usług. A jak wyglądało to jeszcze parę lat temu? Jak zmienił się e-commerce przez ostatnie 20 lat?

E-commerce 20 lat temu i dziś

Choć za początki e-commerce uznaje się już rok 1979, to jeszcze 20 lat temu, czyli w roku 2000 sprzedaż internetowa wyglądała zupełnie inaczej niż dzisiaj. W Polsce e-commerce zapoczątkowała firma Terent, następnie w sieci pojawił się Merlin, Empik, a w roku 1999 popularne Allegro, z którego wówczas korzystali głównie kolekcjonerzy.

Przełomowy dla polskiego e-commerce był rok 2005, obroty polskiego handlu internetowego wyniosły wtedy 3,1 mld zł. Oznacza to, że pierwszy raz w historii osiągnęły one 1% całości obrotów detalicznych w Polsce. W dużej mierze przyczynili się do tego przedsiębiorcy, którzy zaczęli rozumieć nowe potrzeby klientów (szybkość i wygoda w dokonywaniu zakupów), pomógł również rozwój usług bankowych. Dziś sprzedaż w internecie wspierają i rozumieją dobrze agencje SEO (Bizzit), które świadczą również usługi z zakresu doradztwa e-commerce. Mają duże doświadczenie w marketingu internetowym, więc wiedzą, jak skutecznie trafić do grupy docelowej. Między innymi dzięki takim specjalistom sprzedaż w internecie stale się rozwija, co widać również w liczbach. W roku 2016 wielkość sprzedaży w polskich e-sklepach to około 35 mld zł, a trzy lata później, bo w roku 2019 możemy już mówić o nawet 50 mld zł. Co więcej, z danych Statista Digital Market Outlook wynika, że Polska zajmuje 13. miejsce wśród najprężniej rosnących rynków e-commerce. Trzeba przyznać, że to naprawdę niezły wynik. Ponadto rośnie też liczba internautów, którzy decydują się na zakupy online. W roku 2017 zakupy w sieci zrobiło 54% internautów, rok później było to już 56%, a w roku 2019 zakupów online dokonało 62% użytkowników internetu.

Kto korzysta ze sklepów internetowych?

A kim są konsumenci dokonujący zakupów w internecie? Co warto o nich wiedzieć? W raporcie Gemius z 2019 roku przeczytamy, że wśród kupujących online możemy znaleźć tę samą liczbę mężczyzn co kobiet, najczęściej jednak są to osoby między 35 a 49 rokiem życia (32% kupujących online), następnie, co ciekawe, osoby powyżej 50 roku życia (26%), osoby między 25 a 34 rokiem życia stanowią 22% kupujących online, a najmłodsza grupa (15-24 lata) stanowi 20%. Zakupy w internecie najchętniej robią osoby, których sytuacja materialna oceniania jest jako średnia, a także osoby ze średnim wykształceniem.

Z każdym rokiem zmienia się również sposób odbioru zakupów dokonanych w sieci. Ze wspomnianego raportu wynika, że aż 40% osób kupujących online chce odbierać swoje zakupy w Paczkomatach. Co ciekawe, dotyczy to również zakupów spożywczych, a odpowiedzią na ten rosnący trend są Lodówkomaty (urządzenie InPost), które być może z czasem zyska jeszcze większą popularność.

Data publikacji: 2020-09-27, ostatnia zmiana: 2020-09-27

ZOBACZ OGŁOSZENIA

Prowadzenie strony fanpage na Facebooku
250,00 zł
Warszawa
(woj. mazowieckie)
Akcje Górnicze kupie
1,00 zł
Ruda Śląska
(woj. śląskie)
Bramy balonowe balony z helem wypuszczanie balonów z pudła
4,00 zł
Zgierz
(woj. łódzkie)
Marketing dla małych firm
1 843,77 zł
Piszczac
(woj. lubelskie)
Dzielnicowy Portal Informacyjny Warszawy - City Media
123,00 zł
Warszawa
(woj. mazowieckie)
Ekologiczne torby z nadrukiem - na zamówienie - hurt
1,00 zł
Rzeszów
(woj. podkarpackie)
Torby polipropylenowe z nadrukiem - trwałe, kolorowe, hurt
1,00 zł
Gdynia
(woj. pomorskie)
Pozyskam klientów do mikroprzedsiębiorstw
1 843,77 zł
Lublin
(woj. lubelskie)
szybka oferta kredytowa
za darmo
Lublin
(woj. lubelskie)
Ulotki dwustronne w 24H - wydruk 1000 szt. Papier: kreda 130g - KOLOR
124,99 zł
Warszawa
(woj. mazowieckie)

ZOBACZ POWIĄZANE ARTYKUŁY NA BLOGU

Sklep internetowy (sklep online) to już fundament także dla sprzedaży off-line
Coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na otwarcie sklepu internetowego. Czy to dobry pomysł? Jakie niesie to za sobą korzyści? I czy sklep online naprawdę musi oznaczać różne skomplikowane, techni...
Data publikacji: 2021-02-04
Jak sprzedawać na WordPress i WooCommerce?
Darmowy i popularny system CMS WordPress już od kilkunastu lat używany jest przez miliony użytkowników, blogerów, czy przedsiębiorców na całym świecie. Powstał w 2003 roku i na początku był znany jedy...
Data publikacji: 2020-12-30
Sprzedaż w Internecie z każdym rokiem w górę
Jak wyglądał pierwszy handel internetowy? Co się zmieniło na przestrzeni czasu i jakie są najnowsze trendy i możliwości sprzedaży w internecie? Przedstawiamy zarys historii e-commerce, podpowiadamy, w...
Data publikacji: 2020-10-02
Skuteczna promocja w Internecie - jak to zrobić?
Z pewnością wielu z Was posiada swoje konta na Instagramie, Facebooku i YouTube. Chęć pokazania się innym oraz dotarcie do dużej ilości odbiorców to obecnie priorytet, dla twórców działających w media...
Data publikacji: 2020-09-01

Zgłoś uwagi

Stale pracujemy nad wydajnością i wygodą korzystania ze Sprzedawacza. Jeżeli zauważyłeś błąd lub masz pomysł na nowe funkcjonalności - daj nam znać i przyczyń się do ulepszenia serwisu!

*Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez SoftNinjas Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, w celu świadczenia usług w ramach serwisu Sprzedawacz.pl - zgodnie z polityką prywatności.
* Oświadczam, że zapoznałem się i akceptuję Regulamin serwisu Sprzedawacz.pl.
Wyślij