Od wystawienia pierwszych ogłoszeń do regularnego handlowania w sieci droga bywa krótka. Gdy sprzedaż w Internecie staje się sposobem na życie, pora poznać triki pozwalające na maksymalizację zysków. Warto też dowiedzieć się, z kim współpracować, by ułatwić sobie prowadzenie działalności gospodarczej w sieci.
Marżą określa się różnicę między kosztami zakupu lub wyprodukowania danej rzeczy a ceną, za którą została ona sprzedana. Jest to jeden z dwóch (oprócz narzutu) sposobów określania swojego zysku.
Na pozór obliczanie marży wydaje się proste. Wystarczy odjąć wyższą wartość, czyli cenę od niższej kwoty, a więc tej, po której produkt został nabyty w hurtowni albo od kosztów materiałów potrzebnych do jego wytworzenia.
W większości przypadków trzeba uwzględnić jeszcze kilka części składowych marży. Należą do nich koszty:
W przypadku osób, których biznes zdążył się już rozwinąć, po stronie wydatków niekiedy trzeba jeszcze uwzględnić kwoty na wynagrodzenie pracowników i wynajem powierzchni biurowo-magazynowej. Do tego dochodzą sumy wydawane na reklamy np. kampanie Google Ads.
Dużo łatwiej wylicza się narzut. W tym przypadku liczy się tylko cena zakupu i sprzedaży. Różnice między tą wartością a marżą warto wyjaśnić poprzez porównanie.
Ze względu na wiele zmiennych wyliczenie marży najlepiej pokazać na dwóch przykładach. Poza najprostszym dobrze jest poznać wariant nieco bardziej skomplikowany.
W takim układzie wystarczy odjąć cenę detaliczną od hurtowej. Marża wynosi więc 30 zł, co jest równoznaczne z zyskiem na poziomie 30%.
Mało kto może w tak prosty sposób obliczyć marżę. Na ogół należy uwzględnić kilka dodatkowych wydatków.
W tej sytuacji do ceny detalicznej dolicza się kwotę dostawy. Od sumy odejmuje się cenę hurtową i koszt magazynowania. W rezultacie powstaje bardziej rozbudowany, ale nadal prosty wzór matematyczny.
(100 zł + 10 zł) - (70 zł + 5 zł) = 110 zł - 75 zł
110 zł - 75 zł = 35 zł
35 / 110 = 0,31…
0,31 x 100% = ok. 31%
Przy tej transakcji zysk nieznacznie wzrósł. Stało się tak dlatego, że po stronie kosztów pojawiła się tylko jedna, do tego niewielka wartość. W rzeczywistości zawsze będzie ich więcej, choćby z powodu obłożenia wszystkich dóbr podatkami. Obarczenie klienta kosztem dostawy niewiele zmienia na korzyść sprzedawcy.
Marża wymaga uwzględnienia ceny brutto, a narzut – netto. Z tego powodu procentowy zysk jest inny.
30 zł / 70 zł x 100% = ok. 42%
O zysku sprzedawcy decyduje więc hurtownia. Jeśli podniesie ona ceny produktów, wartość narzutu spadnie. W takich momentach pozostaje zwiększyć cenę brutto. Gdy to możliwe, najlepiej ustalić automatyczne podnoszenie narzutu po podwyższeniu cen przez hurtownię.
Obliczenia to jedno, a potrzeby firmy to drugie. Jak ustalić wysokość cen, żeby biznes był jednocześnie dochodowy i konkurencyjny? Trzeba wykonać analizę konkurencji, poznać oczekiwania klientów i po prostu próbować. Nie zawsze pierwszy pomysł okaże się najlepszy.
Liczbę błędów da się ograniczyć dzięki pomocy osób, które zjadły zęby na handlu internetowym. Na stronie internetowej https://blog.sky-shop.pl/jak-obliczyc-marze-i-narzut-kalkulator/ oraz w innych artykułach na blogu platformy e-commerce Sky-Shop znajdują się rady ułatwiające stawianie pierwszych kroków i późniejsze prowadzenie biznesu w sieci.
Porady dostępne na blogu Sky-Shop ułatwią zyskowne handlowanie na Sprzedawaczu.pl. Na tym jednak nie warto poprzestawać. Dla osób, które oferują produkty i usługi, dobrym wyborem będzie założenie własnej strony internetowej. W jej uruchomieniu ponownie pomoże Sky-Shop.
Sky-Shop to przedsiębiorstwo oferujące narzędzia umożliwiające szybkie uruchomienie własnej witryny. Osoby zarabiające w sieci mają do wyboru wiele szablonów stron, dostęp do porównywarek cen i opinii, a także darmowej telefonicznej oraz e-mailowej pomocy konsultantów.
W wyższych planach abonamentowych przedsiębiorcy dostają wiele dodatkowych funkcji. Sprzedaż tysięcy produktów miesięcznie, możliwość regulowania transakcji w różnych walutach oraz opcja handlu na portalach aukcyjnych i serwisach typu marketplace znacznie zwiększają szanse na osiąganie sukcesów w e-commerce.
Ofertą Sky-Shop warto zainteresować się także ze względu na dropshipping. W tym modelu logistycznym towar jest składowany tylko w hurtowni i stamtąd wysyłany do klienta. Tym samym przedsiębiorca może zwiększyć swoją marżę i narzut. Oprócz tego zyskuje opcję automatycznego podwyższania narzutu po zmianie cen przez hurtownię.
Co ważne, oferta Sky-Shop jest skierowana zarówno do osób zaczynających działalność w handlu internetowym, jak i weteranów tego rynku. Platforma proponuje usługę przeniesienia firmowej witryny wraz z jej dotychczasowym szablonem i funkcjonalnością. W ten sposób sprzedawca nic nie traci, a jeszcze może zyskać nowe możliwości dostępne w ramach abonamentów.
Do założenia internetowego biznesu nie trzeba specjalistycznej wiedzy. Porady specjalistów ze Sky-Shop oraz oferta tej platformy pozwolą szybko zacząć sprzedaż. Co więcej, obsługa witryny jest tania. Jakby tego było mało, klienci często mają okazje skorzystać z darmowego dwutygodniowego okresu próbnego i niezwykle atrakcyjnych upustów.
Wiesz już jak obliczyć marżę i narzut? Szukasz platformy, która pozwoli Ci rozwinąć działalność poza serwisem Sprzedawacz? Wejdź na sky-shop.pl i sprawdź, ile zyskasz na założeniu albo przeniesieniu witryny właśnie tam. Od sukcesu w e-commerce dzieli Cię naprawdę niewiele!
Data publikacji: 2024-07-21, ostatnia zmiana: 2024-07-21