Wdrażasz nowy produkt? Producent opakowań Cię o to zapyta
Wdrażanie opakowań z tworzyw sztucznych, folii, papieru czy szkła to proces angażujący wiele działów w firmie, a nawet najwyższego szczebla decydentów. Na uwadze trzeba mieć nie tylko koszty opakowań, ale także ich wpływ na środowisko, walory ekspozycyjne, ochronę produktu przed uszkodzeniami oraz cechy wpływające na logistykę. Skomplikowane, prawda? Dlatego lepiej pracować z fachowcami, którzy podpowiedzą Ci, na co zwrócić uwagę.
Firma potrzebuje nowych opakowań dla produktów w wielu sytuacjach. Najczęściej w jednym z przypadków wymienionych poniżej:
- wdrożenie nowego produktu,
- odświeżenie wizerunku produktu,
- rebranding,
- zmiany konstrukcyjne opakowania, wiążące się z jego doskonaleniem.
W tym artykule wskażemy najważniejsze pytania, na które należy sobie odpowiedzieć, przygotowując nowe opakowanie. Pytania zasugerowali eksperci w firmy Uni-Pak w Bolesławca, która zapewnia klientom pełną obsługę w zakresie produkcji opakowań z folii twardych – PET, Polietylenu, polipropylenu i PCV.
Nowe opakowania z tworzyw sztucznych – jakie powinny być?
Lista najważniejszych zagadnień, które w firmie powinny rozważone tworzy się po to, aby finalnie uzyskać opakowanie z tworzywa sztucznego, które:
1) Zapewnia dobrą sprzedaż produktu
Wpływa na to odpowiednia ekspozycja zawartości opakowania, i zdolność do przyciągnięcia uwagi klienta. Ważne jest także zapewnienie widoczności najważniejszych informacji, istotnych z punktu widzenia nabywcy.
2) Gwarantuje ochronę produktu przed uszkodzeniami
Nawet najpiękniejsze opakowanie, które łatwo uszkodzić i zniszczyć produkt nie będzie dobrze spełniać swojej roli.
3) Sprzyja sprawnej i relatywnie niedrogiej logistyce
Dział logistyki polubi opakowania z tworzyw sztucznych, które są dobrze zabezpieczone przed uszkodzeniem, pozwalają na ich łatwy załadunek, wyładunek oraz magazynowanie. W tym zakresie warto oprócz opakowań poszczególnych sztuk produktu, przemyśleć ewentualne opakowania zbiorcze, takie jak skrzynki, pudełka, worki, wytłoczki.
4) Łatwo może być poddane recyklingowi
Opakowanie z tworzyw sztucznych mogą być dziś już przyjazne naturze. Nie tylko dlatego, że coraz efektywniej je sortujemy i odzyskujemy. Opakowania takie są też coraz częściej wykonywane w surowców wtórnych. Przykład? Opakowania z tworzyw sztucznych z BIO-PET – czyli folii twardej, której wszystkie warstwy pochodzą z recyklingu.
Dobry producent opakowań plastikowych podpowie Ci, na co zwrócić uwagę
Jeśli chcesz, aby nowe opakowanie z tworzywa sztucznego było naprawdę dobre, musisz wejść w rolę wszystkich osób, które będą miały z nim do czynienia. Mamy tu na myśli drogę opakowania od jego „uzbrajania” w komunikację marketingową po koszyk w sklepie (lub po prostu moment, gdy klient podejmuje decyzję o zakupie). O co zapytają poszczególne osoby?
Co trapi menedżera ds. sprzedaży w związku z wdrożeniem nowych opakowań?
- Czy nowe opakowania z tworzywa sztucznego będzie przygotowane do tego aby je np. zawiesić lub umieścić w promocyjnym stojaku lub na zawieszce?
- Jaką ochronę zapewni opakowanie produktowi w sklepie? To ważne dla sprzedawców w kontekście tego, czy opakowania upuszczone na podłogę, zrzucone z półki lub po prostu wielokrotnie przeglądane przez wielu klientów będą nadal na wyglądać dobrze i zawierać nieuszkodzony produkt?
- Czy opakowanie jest wykonane tak, że zmniejsza ryzyko wyciągania przez klientów pojedynczych elementów – przez co zdekompletowane produkty nie będą się nadawać do sprzedaży?
- Czy opakowanie pozwala zoptymalizować wykorzystanie przestrzeni na półce sklepowej? (to ważne szczególnie jeśli produkty są sprzedawane w hipermarketach i dyskontach).
- Czy zachodzi ryzyko, że z powodu opakowania produkt będzie mylony z towarem konkurencji?
O co zapyta Cię menedżer marketingu?
- Czy na opakowaniu jest odpowiednia ilość miejsca do umieszczenia informacji o produkcie?
- Czy klient zobaczy nasz produkt, zanim go kupi? (czy też zobaczy tylko opakowanie?)
- Czy opakowanie jest spójne z produktem?
- Czy jest odpowiednie do ceny produktu? (np. opakowanie drogiego produktu nie może łatwo się uszkadzać, bo w kategoriach marketingowych jest to problem wizerunkowy. Bardzo drogi sprzęt na sklepowej półce w połamanym lub podartym opakowaniu? To nie zachęca zamożnego klienta do zakupu).
- Czy opakowanie jest zgodne z filozofią firmy? (Np. opakowanie ekologicznego produktu pudełko z nieprzyjaznego naturze surowca to klasyczna niezgodność tego typu).
- Czy opakowanie daje działowi marketingu szerokie możliwości używania koloru lub formy w celu przyciągnięcia klienta?
- Czy opakowanie będzie całkowicie/częściowo zdatne do recyklingu.
Jakie pytania będzie miał menedżer ds. logistyki?
- Jakie są cechy fizyczne produktu: wymiary, waga, kształt?
- Czy produkt w opakowaniu będzie mógł się stłuc, połamać lub uszkodzić w jakiś inny sposób?
- Czy przewidziano to, że produkt będzie wymagał określonej temperatury podczas transportu lub magazynowania i czy opakowanie pomaga w jej utrzymaniu?
- Czy produkt jest delikatny i aby zminimalizować ryzyko uszkodzenia, opakowanie będzie zapewniać mu ochronę przed uszkodzeniami mechanicznymi?
- Czy opakowania będą dobrze łatwe do magazynowania i transportu? Czy będą optymalnie wykorzystywać powierzchnię lub można je transportować wygodnie w opakowaniach zbiorczych? (zgrzewkach, pudełkach, wytłoczkach).
Prototyp opakowania z tworzywa sztucznego już gotowy – pokaż go różnym odbiorcom
Gdy producent opakowań dostarczył Ci już prototyp, warto, aby zapoznali się z nim wszyscy, którzy będą mieć z nim do czynienia na różnych etapach produkcji, transportu i sprzedaży. Najważniejsze będą opinie, które przekażą Ci:
- dział marketingu,
- działu logistyki,
- dystrybutorzy,
- klienci docelowi.
Wdrażając nowe opakowanie, przeanalizuj dokładnie stare. Po co wyważać otwarte drzwi? Weź z nich to, co było dobre i popraw błędy. Czy było dużo reklamacji z powodu uszkodzenia produktów, związanego ze słabym opakowaniem? Czy produkt się dobrze wyróżniał? Pytaj sprzedawców i dystrybutorów.
Jeśli masz więcej pytań przed wdrożeniem nowego opakowania, skontaktuj się z firmą Uni-Pak, która jest doświadczonym producentem opakowań z tworzyw sztucznych.
Data publikacji: 2020-08-04, ostatnia zmiana: 2020-08-04